Raport: Horyzonty Bankowości 2021 | CYFRYZACJA – VISA | Czy płacenie w internecie może być równie wygodne jak zbliżeniowe?

BANK 2021/03

Przyspieszenie, które wiosną ubiegłego roku mimowolnie rozpoczęło cyfrową transformację na tak szeroką skalę, wpłynie również na dynamikę zmian w roku 2021.

Płatności bezgotówkowe
Fot. stock.adobe.com/sdecoret

Przyspieszenie, które wiosną ubiegłego roku mimowolnie rozpoczęło cyfrową transformację na tak szeroką skalę, wpłynie również na dynamikę zmian w roku 2021.

Jakub Grzechnik, DYREKTOR DS. ROZWOJU PRODUKTÓW W EUROPIE ŚRODKOWO-WSCHODNIEJ, VISA

Pandemia i związane z nią obostrzenia i zamrożenia poszczególnych branż odmieniły oblicze handlu. Zmieniły się nasze przyzwyczajenia związane z płaceniem, wiele wskazuje na to, że trwale. W sklepie wolimy płacić zbliżeniowo, zachowując bezpieczny dystans. Rzadziej wychodzimy z domu i robimy więcej zakupów w internecie. Banki w Polsce były dobrze przygotowane do cyfrowego tsunami. Co jeszcze zostało do zrobienia, by w pełni wykorzystać potencjał powoli odbudowującego się handlu?

Bądź szybszy od konkurencji

W obecnej rzeczywistości firmy oraz ich pracownicy i kontrahenci oczekują często szybkiego, a czasem natychmiastowego dostępu do środków, wtedy, gdy są one potrzebne. Dlatego stworzyliśmy usługę Visa Direct, która umożliwia przesyłanie pieniędzy w czasie rzeczywistym bezpośrednio na kartę Visa. Docelowo może być ona wykorzystana zarówno do przesyłania środków pomiędzy bliskimi czy znajomymi, jak i między przedsiębiorstwem lub instytucją rządową a osobą prywatną. Tak szeroki zakres możliwości sprawia, że z usługi, oprócz firm zatrudniających pracowników dorywczych, może skorzystać wiele innych branż, takich jak firmy ubezpieczeniowe czy instytucje publiczne. Jej szybkość to zdecydowanie ten parametr, na który firmy i instytucje powinny stawiać, chcąc nadążyć za konkurencją albo ją wyprzedzić.

Cyfryzujmy się, ale bezpieczeństwo użytkownika na pierwszym miejscu

Bezpieczeństwo ma fundamentalne znaczenie w branży płatniczej i finansowej. W naszych działaniach musimy być zawsze krok przed oszustami, aby utrzymywać możliwie nisko ryzyko transakcji oszukańczych. Na szczęście nasz system jest bardzo odporny – pozwolił na utrzymanie w trakcie pandemii udziału transakcji oszukańczych kartami Visa na poziomie poniżej 0,1%. Niezawodność i bezpieczeństwo sieci Visa.Net wspiera sztuczna inteligencja. Na przykład Smarter ­Stand-in Processing (Smarter STIP) wykorzystuje AI do zmniejszenia liczby odrzuconych transakcji, gdy systemy instytucji finansowych autoryzujące płatności doznają zakłóceń lub ulegają awarii.

Dodatkowo rozwój rozwiązań związanych z tożsamością cyfrową spowoduje, że jeszcze większe znaczenie zyska silne uwierzytelnianie. Czeka nas odejście od haseł i innych metod uwierzytelnienia opartych na naszej pamięci. Instytucje, które nie będą w stanie zarządzać tożsamością cyfrową swoich użytkowników i klientów, narażą się na zwiększone ryzyko oszustw. A stąd już tylko krok do utraty zaufania klienta.

Nie zapominajmy o wygodzie konsumenta

Równie ważne, jak bezpieczeństwo, jest doświadczenie użytkownika. Zwrot konsumentów w stronę płatności cyfrowych spowodował, że banki muszą jeszcze mocniej dbać o ten aspekt związany z ich usługami. Mniej klientów w placówkach, za to więcej możliwości załatwienia sprawy w internecie to wyzwanie w nowej rzeczywistości. Dobry user experience cyfrowych narzędzi to klucz do serc konsumentów. Jeżeli zauważą, że łatwiej im załatwić coś za pomocą telefonu bądź komputera, to prawdopodobnie już na stałe będą korzystać z tego rozwiązania. Dbanie o doświadczenie użytkownika jest równie istotne dla organizacji Visa. Dążymy do usuwania przeszkód takich, jak ręczne wprowadzanie danych z karty płatniczej bądź obowiązek podania hasła, które stoją na drodze do płynnego kończenia procesu zakupów online. Pozwala nam to zbliżać się do rozwiązania powszechnego problemu, jakim jest porzucanie koszyka zakupowego przez konsumentów, którzy nie chcą wypełniać zbyt wielu pól formularza przed dokonaniem transakcji. Dlatego w zeszłym roku wprowadziliśmy rozwiązanie Kliknij, aby zapłacić z Visa, dzięki któremu kupujący nie muszą wielokrotnie przepisywać ręcznie informacji z karty i mogą dokonać płatności jednym kliknięciem. Dzięki temu konsumenci płacący kartą zyskują więcej czasu na zapoznanie się z ofertą sprzedawcy i mogą łatwiej i wygodniej zapłacić za dany produkt lub usługę. To, oczywiście, tylko krok na drodze do najwygodniejszych rozwiązań, w których płatność odbywa się w tle (jak w przypadku subskrypcji lub korzystania z płatności w aplikacjach mobilnych).

Udostępnij artykuł: