Raport: Horyzonty Bankowości 2021 | TECHNOLOGIE | MojeID w praktyce

BANK 2021/03

Banki doskonale sprawdzają się jako dostawcy usług cyfrowej tożsamości. Na razie dla innych podmiotów komercyjnych, ale w przyszłości zapewne także dla administracji publicznej.

Odcisk palca i kłódka
Fot. stock.adobe.com/chombosan

Banki doskonale sprawdzają się jako dostawcy usług cyfrowej tożsamości. Na razie dla innych podmiotów komercyjnych, ale w przyszłości zapewne także dla administracji publicznej.

Usługa mojeID, opracowana przez Krajową Izbę Rozliczeniową we współpracy z PKO Bankiem Polskim, pozwala na zdalne potwierdzanie tożsamości, dzięki której użytkownik zyskuje łatwy dostęp do usług online. Wszystko bez konieczności zapamiętywania i wpisywania kolejnych loginów i haseł do różnych serwisów. W praktyce mojeID pozwala na przeniesienie do cyfrowego świata usług, które do tej pory wymagały osobistej wizyty w punkcie obsługi lub umawiania się z kurierem.

W ciągu roku od rynkowego debiutu mojeID zdobywa popularność w różnych sektorach gospodarki. Usługa znalazła się w ofercie kluczowych firm z różnych branż, w tym np. Medicover Polska, PGNiG Obrót Detaliczny, Diners Club Polska, Totalizator Sportowy, Open Life, PZU czy Nationale Nederlanden. Dzięki mojeID klienci tych firm mogą m.in. rejestrować się w celu uzyskiwania zdalnego dostępu do portali, odzyskiwać hasła, zawierać umowy czy zlecać polecenie zapłaty.

W listopadzie 2020 r. mBank wprowadził usługę mojeID, która pozwala na zdalne potwierdzanie tożsamości. To bezpieczne narzędzie do zdalnego potwierdzania tożsamości w usługach komercyjnych i publicznych. Usługa umożliwia realizację wszelkich formalności, które dotychczas wymagały albo osobistej wizyty u dostawcy usługi, w elektrowni, u ubezpieczyciela, w placówce medycznej, albo umawiania się na zawarcie umowy z kurierem. Klienci mBanku korzystający z mojeID mają pełną kontrolę nad danymi przekazywanymi do usługodawców – po zalogowaniu się do bankowości elektronicznej widzą wyłącznie te dane, których oczekuje usługodawca i każdorazowo wyrażają zgodę na ich przekazanie w ramach danej usługi – wyjaśnia Agata Lucińska, specjalista ds. rozwoju firm w mBanku.

Rozwiązanie to za pomocą kilku kliknięć pozwala w bezpieczny sposób zweryfikować tożsamość klienta, bez konieczności wstawania z kanapy, w zaciszu domu, na dowolnym urządzeniu i w dogodnym czasie. Bezpieczeństwo jest ważnym aspektem cyfrowej tożsamości, zarówno dla klientów, jak i instytucji. Usługa zwiększa poczucie pewności obu stron zawierających umowę. Dzięki niej usługodawca wie, że klient jest tą osobą, za którą się podaje, a z kolei klient, że zawiera umowę z faktycznym dostawcą energii, a nie firmą, która się pod niego podszywa – dodaje Michał Bończysty, dyrektor ds. rozwoju bankowości internetowej w Credit Agricole Bank Polska.

Ćwiczenia na przykładzie

Jak działa mojeID w praktyce? PKO Bank Polski, jako pierwszy dostawca e-Tożsamości, umożliwił swoim klientom skorzystanie z usługi mojeID, a PGNiG Obrót Detaliczny jest pierwszym podmiotem komercyjnym, który dołączył do mojeID jako dostawca usług. Dzięki e-Tożsamości klienci mogą podpisać umowę z PGNiG na dostawę gazu w internetowym biurze obsługi klienta.

Klient, chcąc zawrzeć nową umowę dostarczania paliwa gazowego, zostaje przekierowany na stronę serwisu iPKO, by potwierdzić swoją tożsamość. W konsekwencji wszystkie formalności związane z podpisaniem umowy z PGNiG będą realizowane w pełni zdalnie, bez konieczności wizyty klienta w punkcie obsługi oraz bez przesyłania dodatkowych dokumentów. Obsługa umowy zawartej w ten sposób będzie realizowana w całości poprzez serwis samoobsługowy ebok.pgnig.pl. Sama identyfikacja przebiega sprawnie i bezpiecznie. Wykorzystanie danych potwierdzających tożsamość – analogicznych jak w bankowości elektronicznej – to bardzo duża wygoda dla internautów.

Pierwsze jaskółki

Usługa mojeID umożliwia zdalne potwierdzanie tożsamości za pomocą danych z bankowości internetowej. Klient banku może potwierdzić swoje dane szybko i bezpiecznie, na dowolnym urządzeniu z dostępem do internetu. W październiku 2019 r. PKO Bank Polski jako pierwszy połączył się za pośrednictwem Krajowej Izby Rozliczeniowej z tzw. węzłem krajowym. Dzięki temu połączeniu klienci zyskali nie tylko możliwość prostszego i wygodniejszego logowania się do systemów administracji, ale też zdalnego załatwiania spraw urzędowych. Oznacza to dostęp do szerokiego spektrum spraw urzędowych, obejmujących m.in. zdalne złożenie wniosku o dowód osobisty, rejestrację pojazdu czy uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego. Ponadto osoby posługujące się Profilem Zaufanym mogą teraz zapisać się online na szczepienia przeciwko COVID-19.

Do tej pory osoby, które chciały się zalogować do systemów administracji publicznej, takich jak np. Internetowe Konto Pacjenta, systemu podatkowego, konta Mój GOV czy PUE ZUS, mogły to zrobić tylko za pomocą Profilu Zaufanego lub dowodu osobistego wyposażonego w warstwę elektroniczną. Taką możliwość zyskali również klienci PKO Banku Polskiego. Wystarczy, że po przeniesieniu na stronę logowania klikną w ikonkę swojego banku i zalogują się, korzystając ze swojego hasła, dokładnie tak samo, jak w przypadku logowania do systemu bankowości elektronicznej. Innymi słowy – ich login i hasło z banku wystarczą, by załatwiać online sprawy urzędowe – przekonuje Marcin Idychowski, kierownik Zespołu rozwoju usług e-administracji w PKO Banku Polskim.

Dzięki usłudze cyfrowego potwierdzania tożsamości zdalne uwierzytelnienie jest rozwijane zarówno w sektorze usług publicznych ‒ w postaci węzła krajowego tożsamości („login.gov.pl”), jak i prywatnych ‒ w postaci mojeID.

W przyszłości, korzystając z usług zdalnych, będziemy potwierdzać swoją tożsamość właśnie w ten uniwersalny sposób, zarówno w usługach publicznych, jak i sektorze prywatnym.

Usługa cyfrowej tożsamości PekaoID ułatwia naszym klientom dostęp do usług administracji publicznej, w tym w szczególności do załatwiania spraw rejestrowych, podatkowych, czy też  zakładania i prowadzenia biznesu. W wyniku integracji usługi mojeID z Węzłem Krajowym eIDAS, klienci banku mogą już korzystać z niemal 200 usług administracji publicznej. Na liście dostępnych serwisów internetowych są tak popularne platformy jak PUE ZUS, eKRUS, CEIDG, praca.gov.pl, pacjent.gov.pl czy podatki.gov.pl. Bezpieczeństwo i łatwość skorzystania z elektronicznego potwierdzenia tożsamości, bez wychodzenia z domu, jest dużym atutem i cieszy się sporą popularnością wśród naszych klientów – wylicza Artur Wojtczuk, dyrektor Biura w Departamencie Innowacji i Płatności Banku Pekao.

Niemałe oczekiwania

Rosną oczekiwania Polaków wobec zastosowania tożsamości cyfrowej – wynika z najnowszego badania Kantar dla KIR i ZBP. Już co trzeci rodak, który korzysta z bankowości internetowej, chciałby mieć możliwość dostępu do usług online z wykorzystaniem mechanizmów potwierdzania tożsamości opartych na logowaniu do serwisów bankowych. Dotyczy to sektorów takich, jak energetyka, ubezpieczenia, branża medyczna oraz usług świadczonych przez administrację publiczną.

Do jakich celów Polacy najchętniej używaliby narzędzi do weryfikacji tożsamości w sposób cyfrowy? Jak pokazuje tegoroczne badanie Kantar, na pierwszym miejscu respondenci wymieniają logowanie do różnych serwisów (38%), autoryzowanie dyspozycji i oświadczeń (35%), potwierdzanie swojej tożsamości w serwisach internetowych (32%), rejestrację w celu dostępu do usług (28%) oraz odzyskiwanie dostępów do serwisów (22%).

Według tego samego badania, co trzeci aktywny użytkownik bankowości internetowej w Polsce chce zdalnie potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach z administracją (32%), z dostawcami usług użyteczności publicznej, takich jak woda, prąd, gaz, czy firmami wywożącymi śmieci (29%). Ankietowani widzą zastosowanie zdalnej weryfikacji tożsamości także w kontaktach z firmami telekomunikacyjnymi (22%) oraz w obszarze usług medycznych świadczonych online (18%). Na dalszych pozycjach wymieniane są zakupy i usługi w branżach regulowanych, wymagających potwierdzenia pełnoletności, jak gry losowe (16%).

W ostatnich kilku miesiącach doświadczyliśmy większego zainteresowania możliwością załatwiania spraw prywatnych i służbowych przez internet. Wszystko dlatego, żeby zachować wymagany przez epidemię dystans społeczny. Popularność narzędzi do zdalnej weryfikacji tożsamości będzie rosła wraz z postępującym trendem cyfryzacji. Zarówno w obszarze administracyjnym, jak i komercyjnym wzrasta zapotrzebowanie na rozwiązania, umożliwiające kompleksową elektronizację procesów.

USŁUGODAWCY WSPÓŁPRACUJĄCY Z mBANKIEM (stan na 22.02.2021.)

  • Centrum Medyczne Damiana
  • Centrum Medyczne ENEL-MED
  • Diners Club Polska
  • Medicover
  • Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie
  • Nationale-Nederlanden Usługi Finansowe
  • Open Life Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie
  • PGNiG Obrót Detaliczny
  • PKO Towarzystwo Ubezpieczeń
  • PZU
  • T Mobile Polska
  • Totalizator Sportowy
  • Ultimo
Udostępnij artykuł: