Raport: Horyzonty Bankowości 2021 | TRENDY | Pandemia stała się katalizatorem zmian

BANK 2021/03

COVID-19 wymusił zmiany nawyków i stylu życia. Ograniczenie interakcji twarzą w twarz i częstsze korzystanie z usług online zmieniły sposób, w jaki komunikujemy się, wydajemy pieniądze i korzystamy z czasu wolnego. Nie pozostało to bez wpływu na branżę finansową – i choć przewidywane innowacje technologiczne były kontynuowane, podobnie jak postęp w zakresie regulacji usług finansowych, w ciągu ostatnich 12 miesięcy w bankowości pojawiły się inne kluczowe trendy.

Pieniądze na tle wykresów
Fot. stock.adobe.com/m.mphoto

COVID-19 wymusił zmiany nawyków i stylu życia. Ograniczenie interakcji twarzą w twarz i częstsze korzystanie z usług online zmieniły sposób, w jaki komunikujemy się, wydajemy pieniądze i korzystamy z czasu wolnego. Nie pozostało to bez wpływu na branżę finansową – i choć przewidywane innowacje technologiczne były kontynuowane, podobnie jak postęp w zakresie regulacji usług finansowych, w ciągu ostatnich 12 miesięcy w bankowości pojawiły się inne kluczowe trendy.

Przed pandemią oczekiwania konsumentów zmieniały się, a banki wprowadzały innowacje w zakresie dostarczania produktów i usług. Jednak w minionym, a także i bieżącym, roku byliśmy świadkami fundamentalnych zmian w sposobie korzystania z usług bankowych. Dlatego też pojawiła się potrzeba przemodelowania tradycyjnych systemów bankowych tak. aby pasowały do „nowej normy” i spełniały aktualne potrzeby i oczekiwania klientów.

Niezbędne wsparcie dla MŚP

Pod wieloma względami pandemia stała się katalizatorem zmian dla instytucji finansowych. Tradycyjne kanały finansowe, produkty i usługi zostały postawione na głowie. Wykorzystanie gotówki, które od jakiegoś czasu spada, zostało dramatycznie ograniczone. Blokady i zamykanie sklepów doprowadziły do ogromnego wzrostu płatności w handlu elektronicznym, a gdy miliony ludzi borykają się z finansowymi skutkami pandemii, pojawiło się zwiększone zapotrzebowanie na cyfrowe narzędzia do zarządzania finansami. Większość banków rozpoczynała swoją podróż do cyfrowej transformacji jeszcze przed COVIDEM, jednak pandemia zmusiła wiele z nich do przyspieszenia planów i przejścia na technologię cyfrową w rekordowym tempie.

Niespodziewana i dramatyczna sytuacja gospodarcza poważnie zagroziła wielu sektorom biznesowym, w szczególności przedsiębiorstwa MŚP zostały mocno dotknięte długimi blokadami. Pojawił się więc bezprecedensowy popyt na kredyty biznesowe i finansowanie gospodarki. Rządy na całym świecie zapewniły pakiety wsparcia, aby przeprowadzić MŚP przez ten trudny czas. Ale to banki odpowiadają za zapewnienie tego finansowania. Wyzwaniem dla nich było szybkie udostępnienie kredytu, a jednocześnie dokonywanie wymaganych kontroli i sald. Oprócz udzielania pożyczek i finansowania udostępniły MŚP wsparcie online. Przykłady obejmują narzędzia planowania i prognozowania kryzysowego, treści edukacyjne dotyczące dostępnego wsparcia finansowego oraz dostęp do w pełni cyfrowych porad i zespołów wsparcia.

Rynek MŚP, który tradycyjnie był niedostatecznie obsługiwany przez instytucje finansowe, znajduje się w punkcie zwrotnym – oczekuje się, że 50% firm zamknie się z powodu skutków pandemii – a banki zostały zmuszone do szybkiego działania w celu ochrony tego sektora, który jest kręgosłupem wszystkich głównych gospodarek – na całym świecie stanowi 90% przedsiębiorstw i daje 50% zatrudnienia.

Oferty oparte na wartości

W pełnym niepewności roku 2020, który wymagał odporności biznesowej, tradycyjne banki detaliczne stawały się bardziej inteligentne i bazujące na doświadczeniach z klientami. COVID-19 przyczynił się do ujednolicenia modeli operacyjnych banków, aby stały się one jeszcze bardziej elastyczne. Te dominujące wykorzystują ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: