Raport Idea Expert: portret polskich mikropośredników finansowych

Finanse i gospodarka

Pośrednictwo produktów finansowych to w Polsce niezły biznes - pokazuje badanie małych i mikro przedsiębiorców prowadzących działalność w tym zakresie, przeprowadzone przez Idea Expert. Statystyczny mikropośrednik działa w mieście powyżej 200 tys. mieszkańców, w województwie mazowieckim, śląskim lub dolnośląskim. Pracuje sam, lub zatrudnia maksymalnie do 5 osób. W miesiącu może wypracować przychód nawet ok 50 tys. zł., jedna trzecia uzyskuje jednak nie więcej niż 10 tys. zł. Małe firmy pośrednictwa finansowego oferują szeroki wachlarz usług i produktów, tak z banków, jak i z firm pożyczkowych. Co ciekawe ponad połowa badanych firm sprzedających produkty finansowe powstała po roku 2008, czyli w czasie kryzysu i silnego spowolnienia na rynku kredytów.

Idea Expert zbadał opinię ponad 100 przedsiębiorców, prowadzących działalność w zakresie sprzedaży produktów finansowych, niezależnie od dużych, ogólnopolskich sieci. – Niewielkie firmy to bardzo ważny gracz na rynku pośrednictwa finansowego – mówi Elżbieta Micigolska – Turczyk, odpowiedzialna w Idea Expert za rozwój współpracy z mikropośrednikami. – Jak pokazują dane GUS, wśród ponad 5 tysięcy firm zajmujących się działalnością  w tym obszarze, 86,2 proc. zatrudnia nie więcej niż 9 osób1. Mikropośrednicy działają często w małych miejscowościach, do których nie docierają wielkie sieci pośrednictwa i gdzie brakuje oddziałów banków i innych instytucji finansowych – dodaje. Odpowiedzi uczestników badania Idea Expert potwierdzają te spostrzeżenia – chociaż najczęściej mikropośrednicy prowadzą działalność w miastach powyżej 200 tysięcy mieszkańców, jedna trzecia z nich operuje w miejscowości o populacji do 50 tysięcy osób.

Jaki jest polski mikropośrednik finansowy? Zatrudnia nie więcej niż 5 osób (91 proc.), choć aż jedna trzecia to przedsiębiorstwa jednoosobowe. Zdecydowana większość generuje przychody do 50 tysięcy złotych miesięcznie, w tym 32 proc. do 10 tysięcy złotych. Zwykle pośrednicy mają kilku partnerów biznesowych – 72 proc. pracuje z przynajmniej sześcioma instytucjami finansowymi. Wśród nich przeważającą część stanowią duże banki komercyjne (współpracuje z nimi 88 proc. badanych), duże sieci pośrednictwa finansowego (58 proc.), firmy pożyczkowe (50 proc.) oraz towarzystwa ubezpieczeniowe (41 proc.).

Co ciekawe, aż 55 proc. badanych przez Idea Expert małych przedsiębiorstw pośrednictwa finansowego rozpoczęło działalność w bardzo ciężkim dla tego rynku okresie po 2008 roku, kiedy sprzedaż różnego rodzaju produktów kredytowych, w tym zwłaszcza kredytów hipotecznych silnie wyhamowała. – Niewykluczone, że katalizatorem były w tym wypadku duże zwolnienia w bankach – zauważa Elżbieta Micigolska-Turczyk. Jednocześnie warto odnotować, że pozostałe 45 proc. firm badanych przez Idea Expert funkcjonuje na rynku dłużej niż 6 lat, w tym 25 proc. wszystkich uczestników badania powyżej 10 lat. – Utrzymanie się na rynku w tak długim okresie świadczy o dużym zaufaniu klientów i dobrej opinii. Dla pośrednika reputacja to kluczowy element wpływający na rozwój biznesu – zauważa Elżbieta Micigolsk-Turczyk. Nieprzypadkowo aż 86 proc. mikropośredników zapytanych przez Idea Expert o to, jakie narzędzia promocji wykorzystuje, jako pierwszą wskazało rekomendację klientów.

Pośrednicy mają jasno sprecyzowane wymagania odnośnie współpracy z partnerami z branży finansowej. Oczekują przede wszystkim możliwie wysokiej prowizji – aż 62 proc. uznało, że jest to najważniejszy czynnik, wpływający na ich relacje z partnerem. Duże znaczenie ma także sprawna realizacja wniosków kredytowych. Na kolejnych miejscach mikropośrednicy wymieniali organizowanie szkoleń dla ich pracowników oraz dostarczanie przez partnerów technicznych narzędzi wspierających ich funkcjonowanie. Co ciekawe, organizowanie przez partnerów konkursów z nagrodami, popularne narzędzie stosowane przez banki i dużych pośredników, nie jest dla badanych aż tak istotnym czynnikiem.

Choć dynamice sprzedaży kredytów hipotecznych daleko do tempa osiąganego w okresie przed kryzysem, kredyt na dom lub mieszkanie to produkt, który można w ofercie małych pośredników znaleźć najczęściej. Oferuje go aż 82 proc. firm zbadanych przez Idea Expert. Wachlarz usług mikrpośredników jest jednak znacznie szerszy – większość z nich oferuje pożyczki z banku (80 proc.), kredyty konsumpcyjne (67 proc.)  oraz samochodowe (64 proc.), a 45 proc. pożyczki firm z sektora pozabankowego. Równie dużo – prawie 45 proc. pośredniczy w sprzedaży ubezpieczeń.

Badanie online Idea Expert przeprowadzono na grupie 107 firm zajmujących się pośrednictwem finansowym w dniach 11.02.2014 – 7.03.2014.

1 Dane na podstawie klasyfikacji PKD – Pozostałe pośrednictwo pieniężne (PKD 64.19.Z) za  http://www.rynkometr.pl/pkd/64.19.Z na podstawie danych GUS

Źródło: IdeaExpert

Udostępnij artykuł: