Raport Specjalny ANALYTICS w Biznesie Bankowym: BI dba o reputację

BANK 2016/02

Banki zawsze były celem ataków - dawniej rabowano sejfy, włamując się fizycznie do banku; zagarniając gotówkę podczas transportu lub napadów na placówki. Teraz kradnie się pieniądze z wirtualnych kont w systemach informatycznych banków.

Banki zawsze były celem ataków - dawniej rabowano sejfy, włamując się fizycznie do banku; zagarniając gotówkę podczas transportu lub napadów na placówki. Teraz kradnie się pieniądze z wirtualnych kont w systemach informatycznych banków.

Adam Żółw

Upraszczając – jednym z wyników działań cyberprzestępców jest spadek zaufania do banków, bankowości internetowej i mobilnej. Czy narzędzia analityczne klasy Business Intelligence (BI) mogą pomagać w odzyskaniu zaufania i reputacji? Krzysztof Radziwon, partner w dziale usług doradczych, w zespole zarządzania ryzykiem w KPMG w Polsce, zauważa, że mówienie o spadku zaufania do banków, bankowości internetowej czy też mobilnej, to teza nie do końca sprawdzona i pewna. Oczywiście, informacje o spektakularnych atakach, a raczej wieloletnich operacjach przestępczych, takich jak niesławny Carbanak, który w zależności od szacunków kosztował nawet 1 mld USD, nie budują zaufania do podmiotów, którym te pieniądze skradziono. Z drugiej jednak strony, banki zawsze były celem różnorodnych ataków i zawsze chodziło o to samo – uzyskanie korzyści finansowej, a mówiąc wprost: skuteczną kradzież. Zmieniały się tylko narzędzia, sposoby działania i skala procederu. Dziś banki zainwestowały w bezpieczeństwo systemów ogromne pieniądze, często budując wirtualne fortece. Przestępcy zatem zamiast atakować „system bankowy – fortecę”, wybierają pracownika banku czy też klienta banku i narzędzia, z których korzystają.

– Atak na banki to ani nowe, ani nieoczekiwane zjawisko. Dziś to po prostu nowa rzeczywistość, w jakiej funkcjonujemy. Czy ataki spowodują, że klienci przestaną korzystać z usług sektora bankowego, czy szerzej – sektora usług finansowych, w tym FinTech? Moim zdaniem nie. Owszem – spektakularne ataki na konkretny podmiot mogą wywołać umiarkowany przepływ klientów, ale to wszystko. Po prostu nie mają oni lepszej alternatywy – twierdzi Krzysztof Radziwon.

Elektroniczny nadzorca Zaawansowane narzędzia analityczne pełnią już od jakiegoś czasu istotną rolę w przeciwdziałaniu nadużyciom w sektorze bankowym, także przy wykrywania prób wyłudzeń kredytów. Banki zaczęły wykorzystywać te narzędzia także i w obszarze ryzyka, bo narasta ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: