Raport Specjalny | Audyt i doradztwo w instytucji finansowej | Decydowanie w okresie trudnych zmian

BANK 2021/10

Ciężkie czasy wymagają odpowiednich strategii postępowania. W podejmowaniu stosownych decyzji pomóc mogą firmy doradcze. Także osobom zarządzającym instytucjami finansowymi.

Fot. iuriimotov/stock.adobe.com

Ciężkie czasy wymagają odpowiednich strategii postępowania. W podejmowaniu stosownych decyzji pomóc mogą firmy doradcze. Także osobom zarządzającym instytucjami finansowymi.

Pandemia wymusiła nieco inne spojrzenie na funkcjonowanie gospodarki i większości branż. Wprowadzone restrykcje, a także społeczna potrzeba ochrony zdrowia zmieniły, być może w wielu obszarach na trwałe, zachowania zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców. Niemalże wszystkie obszary gospodarki starały się sprostać wyzwaniom i dostosować do funkcjonowania w nowej rzeczywistości. Niezwykle trudno znaleźć obecnie optymalną drogę prowadzenia, utrzymania czy też rozwijania biznesu. W szczególnie trudnym punkcie znalazł się sektor bankowy – z jednej strony odpowiedzialny za procesy zmian w gospodarce i wspierający je, z drugiej przyjmujący konsekwencje twardego jej resetu. Jak bardzo wymagający był to okres dla niego, świadczą wypracowane przez banki wyniki, które – jeśli chodzi o zyski w ostatnim roku – cofnęły krajową bankowość do poziomów osiąganych kilkanaście lat temu.

Problemów nie brakuje

Skala trudności ograniczała krajową bankowość jeszcze przed pandemią, co wymuszało na bankach poszukiwanie oszczędności, zmiany strategii i innych ścieżek rozwoju oraz redukcję kadr. Lockdown wiele tych trendów przyśpieszył. Potrzeba poszukiwania innych kierunków rozwoju wynikała częściowo z coraz większej konkurencji na rynku finansowym związanej z mocnym zaangażowaniem w ten sektor firm technologicznych, ale także była efektem zmian wynikających z decyzji Rady Polityki Pieniężnej odnoszących się do polityki monetarnej.

Transformacja kadrowa jest wynikiem wielu czynników, zarówno rozwoju technologii cyfrowych i ograniczenia liczby oddziałów bankowych, jak również potrzeby rozwijania central. Ostatecznie banki zredukowały zatrudnienie o blisko 40 tys. etatów, a nie jest to koniec zachodzących przekształceń. Wydaje się, że w perspektywie najbliższej dekady bankowość – podobnie jak energetyka, transport, informatyka, medycyna czy edukacja – znajdzie się na ścieżce dostosowywania do nowych realiów gospodarczych, wynikających z wnikliwej obserwacji potrzeb i decyzji klientów.

<...>

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: