Raport Specjalny | Audyt i doradztwo w instytucji finansowej | IBM | Banki muszą mieć długofalową wizję funkcjonowania w dobie rewolucji technologicznej, inaczej ich los będzie niepewny

BANK 2021/10

Z Arturem Wróblewskim Associate Partner, Manager, Global Business Services, Poland and Baltic countries w IBM Services, rozmawiał Konrad Machowski.

Z Arturem Wróblewskim Associate Partner, Manager, Global Business Services, Poland and Baltic countries w IBM Services, rozmawiał Konrad Machowski.

Konsekwencje przemian technologicznych są niezwykle trudne do przewidzenia w dalszej perspektywie. Gdyby jednak pokusić się o takowe spojrzenie, to jak będzie wyglądał rynek bankowy w roku 2031, i jakie technologie będą determinować jego funkcjonowanie?

– Obok próby prognozowania, w jakim kierunku zmienią się uwarunkowania technologiczne w bankowości w przeciągu kolejnej dekady, należy odpowiedzieć na pytanie, jak wykorzystać technologie informatyczne do tego, żeby nadążać za tą wizją dziesięcioletnią, by w pewnym momencie nie okazało się, że świeżo wdrażane rozwiązania są już przestarzałe. Zacznijmy od tej wizji długoterminowej. Swego czasu usłyszałem bardzo ciekawą opinię, z którą osobiście się zgadzam, że te banki, które planują swoją przyszłość w horyzoncie roku lub maksymalnie dwóch lat, za lat pięć popadną w duże problemy lub nawet w ogóle ich nie będzie. Z kolei instytucje potrafiące zbudować wizję przyszłości w perspektywie dekady będą w stanie zdefiniować miejsca, w których chcą się znaleźć zarówno za rok, jak i za pięć lat. Ta wizja dziesięcioletnia niekoniecznie musi się opierać wyłącznie na naszej dzisiejszej wiedzy, to może być także chęć stworzenia całkowicie nowego środowiska i nowych usług, niemniej myślenie długoterminowe pozwoli wyróżniać się na tle konkurencji i wskazywać nowe drogi.

Rodzi się pytanie, jaka jest w tym wszystkim rola technologii informatycznych, bo w wielu przypadkach planowanie technologii na dziesięć lat do przodu ogranicza się do wiedzy, jakie będą procesory. Rola technologii będzie rosła, chociażby dlatego, że pozwala ona przetwarzać coraz większe ilości danych i podejmować decyzje w oparciu o dane i fakty, a nie o przewidywania czy też statystykę. W szczególnym stopniu będzie zwiększać się rola sztucznej inteligencji, po to, żeby sprawnie poruszać się po olbrzymich zasobach danych. AI będzie pozwalała na optymalne wykorzystanie tych danych, niekoniecznie po to, żeby w prosty sposób przełożyć je na poprawę wyników, ale również poprawić user experience. Poprzez współdziałanie z klientem będziemy w naturalny sposób wytwarzali potrzebę tego, żeby klient coraz silniej wiązał się z bankiem, a także wykorzystywał usługi w sytuacjach dziś nieoczywistych. Przykładem z ostatnich lat może być wykorzystanie bankowych systemów i danych o klientach, gromadzonych w procesie zakładania konta i podczas jego obsługi, do zdalnego potwierdzania tożsamości za pomocą profilu zaufanego. Dlatego twierdzę, iż znaczenie sztucznej inteligencji będzie znacząco rosło w wielu obszarach, przykładem może być chociażby interakcja z klientami i profilowanie ofert.

Kolejny istotny obszar to bezpieczeństwo danych o klientach, ich gromadzenie i przetwarzanie. To będzie kolejne wyzwanie dla banków, jak pogodzić rosnące oczekiwania klientów i coraz szersze możliwości technologiczne z wymaganiami regulacyjnymi. Na podobnej zasadzie znaczenie będzie zyskiwać bezpieczeństwo ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: