Raport Specjalny | Audyt i doradztwo w instytucji finansowej | Konsulting IT w covidowej rzeczywistości

BANK 2021/10

Ograniczenia związane z COVID-19 miały ogromny wpływ na sposób obsługi klientów przez instytucje finansowe, co w efekcie zmotywowało wiele z nich do przyspieszenia procesu cyfryzacji. 41% banków w skali światowej zwiększyło limit płatności zbliżeniowych, a ponad jedna trzecia wdrożyła w pełni cyfrowe procesy, choćby otwieranie rachunków. To z kolei generuje coraz większe zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu IT, którzy zagwarantują szybkie i skuteczne wdrożenie nowych rozwiązań. W konsekwencji coraz większym zainteresowaniem cieszą się na rynku usługi konsultingowe.

Fot. SpicyTruffel/stock.adobe.com

Ograniczenia związane z COVID-19 miały ogromny wpływ na sposób obsługi klientów przez instytucje finansowe, co w efekcie zmotywowało wiele z nich do przyspieszenia procesu cyfryzacji. 41% banków w skali światowej zwiększyło limit płatności zbliżeniowych, a ponad jedna trzecia wdrożyła w pełni cyfrowe procesy, choćby otwieranie rachunków. To z kolei generuje coraz większe zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu IT, którzy zagwarantują szybkie i skuteczne wdrożenie nowych rozwiązań. W konsekwencji coraz większym zainteresowaniem cieszą się na rynku usługi konsultingowe.

Konsulting IT ewoluuje wraz z rynkiem. To, co jeszcze pięć lat temu było szczytowym osiągnięciem w zakresie cyfryzacji, dziś jest obowiązującym standardem. Badanie „Digital Banking Maturity 2020. How banks are responding to digital (r)evolution?”, przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte, pokazuje wyraźne przyspieszenie rozwoju kanałów cyfrowych banków. Aż 5 z 13 rodzimych banków przebadanych przez Deloitte okazało się cyfrowymi liderami. Większość polskich placówek od dawna stawia na digitalizację, zwiększając, w różnym tempie, liczbę usług dostępnych w kanałach cyfrowych.

W efekcie rośnie popyt na najwyższej klasy specjalistów. Jednak banki, firmy ubezpieczeniowe, fundusze hedgingowe i prywatne fundusze inwestycyjne nie zatrudniają – z przyczyn oczywistych – odpowiednio dużej liczby informatyków. Ci, którzy znajdują się w firmie, zajmują się utrzymaniem infrastruktury, usługami help desk, stanowią pierwszą linię wsparcia i zarządzają kontraktami outsourcingowymi. A taki układ sił stwarza naturalną przestrzeń dla firm konsultingowych.

IT ma bardzo określone zadania

Doradztwo i konsulting informatyczny obejmuje trzy główne obszary. Przede wszystkim firmy konsultingowe pomagają dobrać najlepiej dopasowane do przyjętej strategii oraz planów rozwoju biznesu produkty i usługi informatyczne. Drugim elementem jest rozbudowa lub wręcz stworzenie nowoczesnej architektury IT. Tu właśnie kryje się wszechobecna, coraz szybciej postępująca cyfryzacja. I to właśnie coraz częściej dzięki niej instytucje starają się zyskać przewagę konkurencyjną na rynku. I wreszcie trzecim obszarem jest wsparcie IT. Eksperci dostarczają użytkownikom niezbędną wiedzę, ale cały czas służą pomocą techniczną podczas eksploatacji wdrożonych rozwiązań.

Co ciekawe, wielu ekspertów podkreśla, że przed IT coraz częściej stawia się w biznesie bardzo określone zadania, co oznacza, że nie liczy się wyścig technologiczny i nie mają znaczenia rozwiązania „najnowocześniejsze” i „najszybsze”. Liczy się przede wszystkim skuteczność i końcowy efekt, jaki da usprawnienie procesów, co powinno w prosty sposób przełożyć się na efektywność działania i obniżenie kosztów. W biznesie każda inwestycja musi mieć uzasadnienie ekonomiczne, i nie  inaczej jest w przypadku projektów IT.

Głównie… niestandardowe rozwiązania

Czym dokładnie zajmują się konsultanci informatyczni? Najlepiej widać to w wynikach „Badania społeczności IT 2020”, przygotowanego przez serwis Bulldogjob pod patronatem Ministerstwa Rozwoju oraz Polskiego Towarzystwa Informatycznego.

Przede wszystkim więc konsultanci pracują przy… niestandardowych rozwiązaniach, które konsultują i integrują (28,6%). Wśród popularnych, gotowych rozwiązań znalazł się SAP (13,8%) oraz rozwiązania BI i hurtownie danych (6,4%).

Wśród najpopularniejszych technologii – wykorzystywanych przez informatycznych ekspertów – możemy znaleźć SQL (66,9%), Bash/Shell/PowerShell (39,1%), Python (34,6%) oraz Java (29,3%). Z badań wynika, że konsultant zna średnio trzy języki programowania.

Co ciekawe, prawie co trzeci konsultant pracuje przy projektach, które trwają powyżej sześciu miesięcy. 22,8% ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: