Raport specjalny Bancassurance: Bank multiagent – potencjał czy trend?

BANK 2015/10

Czy Rekomendacja U spowodowała, że klienci w banku czują się lepiej? Jak wygląda dziś, po sześciu miesiącach od jej wprowadzenia, ich dostęp do oferty i wiedza o produktach bankowych?

Czy Rekomendacja U spowodowała, że klienci w banku czują się lepiej? Jak wygląda dziś, po sześciu miesiącach od jej wprowadzenia, ich dostęp do oferty i wiedza o produktach bankowych?

Katarzyna Kasztelan Przybylska

Jak wynika z obserwacji stron www banków i z raportu KNF dotyczącego stanu pośredników na grudzień 2014 r., banki stały się pośrednikami ubezpieczeniowymi. W zasadzie wszystkie z 11 badanych największych banków zamieszczają w dostępnych dla klienta miejscach karty produktów. Zapewne wzorem do naśladowania we wdrażaniu regulacji nadzoru powinien być Bank Gospodarstwa Krajowego, zachęcam zatem do odwiedzenia stron www. Wzrost liczby banków agentów to sukces na tle ogólnego spadku w tym obszarze rynku. Z danych KNF wynika, że dzisiaj pośrednicy – szczególnie w dziale II (ubezpieczenia majątkowe) – masowo rezygnują z działania na rzecz jednego zakładu ubezpieczeń i dążą do współpracy z kilkoma zakładami ubezpieczeń – czyli multiagencji. Łącznie liczba agentów i multiagentów w grudniu 2014 r. w stosunku do grudnia 2013 r. zmniejszyła się o 849. Z wyłączności zrezygnowało 920 agentów, natomiast liczba multiagentów wzrosła o 71 pośredników. Agenci ubezpieczeniowi widzą wartość w konsolidacji. Łączenie agencji ubezpieczeniowych to większa siła negocjacyjna i optymalizacja kosztów oraz dostęp do większej bazy klientów. Banki podejmujące decyzje o sprzedaży ubezpieczeń nie muszą konsolidować portfeli, ponieważ w odróżnieniu od agentów posiadają już ogromne bazy klientów. Być może dlatego wypełniają pilnie Rekomendację U, nie rezygnują ze sprzedaży ubezpieczeń a liczba banków agentów wzrosła w grudniu 2014 r. w stosunku do grudnia 2013 r. o 37 banków, co stanowi dynamikę ponad 111 proc. Taka determinacja banków jest z pewnością zasługą Rekomendacji U – uważam, że ta inwestycja się bankom opłaci.

Bycie bankiem agentem ubezpieczeniowym – szczególnie w dziale II, gdzie potencjał jest ogromny – w dobie optymalizacji i poszukiwania większej efektywności, zwiększa dostęp banków do generowania przychodów poza odsetkowych, opartych na solidnych podstawach. Jednocześnie można zmniejszyć ryzyko instytucji udostępniając zweryfikowane przez bank ubezpieczenia, co w konsekwencji zmniejsza także ryzyko reputacyjne. Oferowanie standardowych ubezpieczeń w mniejszym stopniu naraża bank na ryzyko ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: