Raport Specjalny | BANCASSURANCE | InsurTech czyli ubezpieczyciele idą w ślady banków

BANK 2020/10

Nowoczesne technologie umożliwiają oferowanie produktów dostosowanych do indywidualnych oczekiwań klientów. Branża ubezpieczeniowa nie jest tu wyjątkiem. Znaczenia nabiera pojęcie InsurTech, będące niejako odpowiednikiem fintechów dla zakładów ubezpieczeń. Rewolucja cyfrowa w sektorze dokonuje się często we współpracy z bankami, bardziej zaawansowanymi we wdrażaniu nowinek aniżeli ubezpieczyciele.

Fot. ipopba/stock.adobe.com

Nowoczesne technologie umożliwiają oferowanie produktów dostosowanych do indywidualnych oczekiwań klientów. Branża ubezpieczeniowa nie jest tu wyjątkiem. Znaczenia nabiera pojęcie InsurTech, będące niejako odpowiednikiem fintechów dla zakładów ubezpieczeń. Rewolucja cyfrowa w sektorze dokonuje się często we współpracy z bankami, bardziej zaawansowanymi we wdrażaniu nowinek aniżeli ubezpieczyciele.

Definicja InsurTech, sformułowana przez KNF, wskazuje na innowacyjne rozwiązania technologiczne usprawniające działanie branży ubezpieczeniowej, umożlwiające lepszą i skuteczniejszą wycenę ryzyka ubezpieczeniowego, personalizację oferty oraz szersze zastosowanie różnych kanałów dystrybucji ubezpieczeń. Jako przykłady wymienia się telematykę albo ubezpieczanie na żądanie, w chwili, w której klient rzeczywiście potrzebuje ochrony. InsurTech to także zaawansowane systemy eksperckie do wyceny składek wykorzystujące takie technologie, jak big data i sztuczna inteligencja (AI).

Trend jest jeden: cyfryzacja

Rozwiązania wypracowywane w ramach InsurTech mają dać nowy impuls do dalszego rozwoju sektora. Magazyn „FinTech” opublikował artykuł autorstwa Harry’ego Meneara, zatytułowany „Three insurtech trends to watch in 2020”. Autor przedstawił w nim główne technologie stojące za cyfrową transformacją branży ubezpieczeniowej i dedykowaną temu sektorowi ofertę startupów IT. Wskazał, iż zastosowanie analizy danych, sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz wielu innych rozwiązań umożliwiło np. dynamiczne wycenianie składek zgodnie z obserwowanym zachowaniem ubezpieczonych. Wdrażane aplikacje korzystają z chatbotów, które stanowią dziś coraz istotniejszą formę interakcji z klientami.

Harry Menear szacuje, że do 2025 r. globalny rynek chatbotów osiągnie wartość 1,25 mld dolarów. Jako przykład z rynku amerykańskiego podaje startup Lemonade, najlepiej ocenianego dostawcę ubezpieczeń dla najemców. Chatboty zaimplementowane w aplikacji firmy, wykorzystując sztuczną inteligencję, mogą tworzyć spersonalizowane polisy ubezpieczeniowe i wyceny dla klientów bezpośrednio w aplikacji. Dzięki AI ubezpieczyciel jest w stanie szybko odpowiadać na pytania klientów i przetwarzać roszczenia. Duże znaczenie zyskuje wykorzystanie dronów do gromadzenia danych. W Polsce tę technologię oferuje ubezpieczycielom firma SkySnap, umożliwia ona tworzenie mierzalnych, cyfrowych modeli 3D obiektów objętych ochroną. Na tej bazie można budować produkty, wspierające szacowanie strat lub ryzyka.

Kolejną przełomową technologią wymienioną przez Meneara jest gromadzenie i analiza danych dzięki wykorzystaniu 5G i urządzeń internetu rzeczy (IoT). Dzięki danym, uzyskiwanym z tzw. wearables, sektor ubezpieczeń na życie uzyskuje nowe możliwości zarządzania ryzykiem. Można w ten sposób np. śledzić kondycję zdrowotną danej osoby. Już dziś ubezpieczyciele zaczęli oferować dodatkowe zniżki, jeśli klienci zgodzą się korzystać z takich urządzeń.

Liderzy młodego rynku

Nakłady na rozwiązania z grupy InsurTech sukcesywnie rosną. Przygotowany przez firmę Imaginea raport „InsurTech 2020” ocenia wartość całego tego rynku na ok. 12,52 mld dolarów. Widać już też zdecydowanych liderów branży. Nicolas Chow, autor tekstu „Top 10 Insurtech Companies in 2020”, opublikowanego na portalu Plug and Play wymienia firmy: Lazarus AI, Relay, Halos, Spot, Sorcero, Zesty AI, Attestiv, Flock, Esusu i Surround.

Wśród zaproponowanych innowacji należy wymienić opracowane przez firmę Lazarus AI usprawnienie wykrywania raka szyjki macicy, skóry i jajnika, w którym wykorzystano zapisy EHR i sztuczną inteligencję. Startup Spot przygotował nowy kanał sprzedaży, skierowany do osób prowadzących aktywny styl życia, który umożliwia kupowanie krótkoterminowych polis po przystępnej cenie. Firma Zesty AI, wykorzystując sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe, pozwala wyodrębnić kluczowe cechy budynków, by dokł...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: