Raport Specjalny Bancassurance: PSD2 – szansa czy zagrożenie dla bancassurance?

BANK 2019/10

Europejska regulacja dotycząca przenoszenia numerów wpłynęła na rynek operatorów telekomunikacyjnych. Po jej wdrożeniu można było ich zmieniać, nie tracąc przy tym starego numeru telefonu. Ta zmiana była szansą dla nowych marek na rynku telekomunikacyjnym. Czy regulacja PSD2 będzie miała podobny wpływ na rynek bancassurance? Jakie są ryzyka oraz szanse z tym związane i w jaki sposób można je zaadresować?

Europejska regulacja dotycząca przenoszenia numerów wpłynęła na rynek operatorów telekomunikacyjnych. Po jej wdrożeniu można było ich zmieniać, nie tracąc przy tym starego numeru telefonu. Ta zmiana była szansą dla nowych marek na rynku telekomunikacyjnym. Czy regulacja PSD2 będzie miała podobny wpływ na rynek bancassurance? Jakie są ryzyka oraz szanse z tym związane i w jaki sposób można je zaadresować?

Filip Mazurek
Consultant

Przemysław Kośmider
Consultant

Dyrektywa PSD2 weszła w życie 14 września br. i choć kojarzy się większości klientów indywidualnych z mechanizmem silnego uwierzytelniania, pociąga za sobą także inne zmiany. Najbardziej interesujące, z punktu widzenia bancassurance, dotyczą wdrożenia tzw. otwartej bankowości i wprowadzenia roli Third-Party Providera, czyli podmiotów uprawnionych do:

  •   PIS (payment initiation service) – inicjowania transakcji,
  •   AIS (account information service) – uzyskiwania dostępu do informacji o rachunku bankowym oraz historii transakcji.

Rola podmiotu realizującego usługi PIS jest jasna i potencjalnie dąży do usunięcia pośredników z procesu płatności. Natomiast rola usługodawców AIS ma dużo większe znaczenie i znacząco wpłynie na sposób i wybór ubezpieczeń sprzedawanych przez banki i ubezpieczycieli.

Uzyskanie od KNF licencji AIS będzie oznaczać (po wcześniejszej zgodzie klienta banku) uzyskanie dostępu do ogromnej ilości wartościowych informacji na temat zachowania konsumentów, do których ubezpieczyciele do tej pory nie mieli wglądu. Wiedza, co, kiedy i gdzie klient banku kupuje, otwiera wachlarz nowych możliwości na sprzedaż ubezpieczeń:

  • Spersonalizowany cross-sell, porównywalny do np. rekomendacji Allegro, które są wysoce dopasowane pod kątem zainteresowań klientów, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: