Raport Specjalny Bezpieczeństwo: Koło ratunkowe dla zapominalskich

BANK 2016/04

Zagubiona karta płatnicza? Takie sytuacje nie należą do rzadkości; każdej godziny blisko 150 Polaków stwierdza brak plastikowego pieniądza w portfelu. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem w takim przypadku jest zastrzeżenie karty - nie zawsze jednak można sobie pozwolić na taki komfort. Niektóre banki wychodzą naprzeciw swym klientom, oferując czasową blokadę transakcji na karcie.

Zagubiona karta płatnicza? Takie sytuacje nie należą do rzadkości; każdej godziny blisko 150 Polaków stwierdza brak plastikowego pieniądza w portfelu. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem w takim przypadku jest zastrzeżenie karty - nie zawsze jednak można sobie pozwolić na taki komfort. Niektóre banki wychodzą naprzeciw swym klientom, oferując czasową blokadę transakcji na karcie.

Kamil Czajka

Według danych Związku Banków Polskich, przypadki ewidentnej kradzieży plastikowego pieniądza dotyczą jedynie kilkunastu procent wszystkich utraconych instrumentów płatniczych. Najczęstszą przyczyną utraty jest zagubienie karty, a to nie zawsze musi oznaczać, iż dostała się ona w niepowołane ręce. Mogła przecież zostać w samochodowym schowku bądź u dziadków, do których po godzinie 23, kiedy akurat uświadomiliśmy sobie brak portfela, dzwonić po prostu nie wypada. Bywa i tak, że karta spokojnie leży na biurku w stercie papierów. Wówczas zastrzeżenie nie wydaje się niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa środkom zgromadzonym na koncie; oznacza ono natomiast, iż przez co najmniej kilka dni będziemy musieli obyć się bez karty. Na domiar złego, jak to zwykle bywa, pojutrze rano wylatujemy właśnie na wymarzony urlop do ciepłych krajów… Z drugiej strony, dopóki nie mamy karty w ręku, a telefon do przyjaciela nie potwierdził, iż znajduje się ona właśnie u niego, nigdy nie możemy być do końca pewni, co tak naprawdę stało się z naszym instrumentem płatniczym

Odblokujesz, jak znajdziesz

Wyjściem z tej patowej sytuacji może być opcja czasowego zablokowania karty płatniczej. W przeciwieństwie do zastrzeżenia, nie powoduje ona unieważnienia instrumentu płatniczego. „Blokada polega na wstrzymaniu możliwości dokonywania transakcji autoryzowanych i w przeciwieństwie do zastrzeżenia karty ma charakter czasowy – można ją odwołać w dowolnym momencie w placówce banku lub w serwisie telefonicznym” – taką informację otrzymaliśmy z banku Crédit Agricole, który oferuje tę funkcję swym klientom – zarówno posiadającym karty debetowe, jak i kredytowe. Od pewnego czasu funkcja ta pojawia się w bankowych regulaminach coraz częściej. – Deutsche Bank umożliwia czasowe zablokowanie karty na życzenie jej posiadacza. Zlecenie takiej czasowej blokady należy złożyć telefonicznie, w Teleserwisie. Usługa jest dostępna bezpłatnie dla wszystkich typów kart płatniczych – deklaruje Katarzyna Ewert, PR Manager w Deutsche Banku. Negatywnych efektów własnego roztargnienia nie odczują również klienci Banku Polskiej Spółdzielczości. – Bank BPS umożliwia swoim klientom, zarówno indywidualnym, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: