Raport Specjalny Bezpieczeństwo: Zintegrowane i efektywne zarządzanie bezpieczeństwem w banku

BANK 2016/04

Skuteczne sposoby zapobiegania największym zagrożeniom bezpieczeństwa informacji

Skuteczne sposoby zapobiegania największym zagrożeniom bezpieczeństwa informacji

Internet i urządzenia mobilne w krótkim czasie zmieniły sposób komunikacji i dostępu do informacji. Staliśmy się społeczeństwem informacyjnym, a sama informacja stała się wartością biznesową stanowiącą o przewadze konkurencyjnej. Utrata lub kradzież danych może doprowadzić do uszczerbku na reputacji banku i przynieść duże straty finansowe. Złożona struktura informatyczna banków, przepisy i regulacje, jakim podlegają oraz paradoksalnie – nowe, coraz bardziej zaawansowane technologie informatyczne, nie ułatwiają ochrony informacji. A zagrożeń jest wiele…

Uwaga haker

Wraz z rozwojem platform informatycznych i technologii ich wykorzystania rosną możliwości niepowołanego dostępu do danych. Każdego dnia atakowanych jest wiele systemów teleinformatycznych, których celem jest kradzież danych lub pieniędzy. Liczba wykrytych cyberataków w Polsce wzrosła w 2015 r. o prawie 50 proc. w porównaniu do 2014 r. Niestety ataki nie zawsze udaje się w porę powstrzymać, jak miało to miejsce w przypadku włamania hakerów do Europejskiego Banku Centralnego, kradzieży poufnych danych ponad 27 tys. klientów Banku Barclays czy przeprowadzonej na początku bieżącego roku kradzieży ok. 100 mln dolarów z konta banku centralnego Bangladeszu, a zdeponowanych w Banku Rezerwy Federalnej w Nowym Jorku. Hakerzy wiedzą, że najsłabszym ogniwem w każdym systemie zabezpieczeń jest człowiek. Dlatego jednym z najczęściej spotykanych ataków jest phishing, czyli wyłudzenie poufnych danych. Zdaniem ekspertów liczba tego rodzaju ataków będzie coraz większa.

Czy organizacja od wewnątrz jest bezpieczna?

Nowoczesne zapory ogniowe mogą zapewnić skuteczną ochronę sieci i informacji przed nieautoryzowanym dostępem z zewnątrz banku. Ale w większości przypadków za wyciek danych lub wprowadzenie wirusa odpowiada nie haker, ale pracownik. Nawet najlepsza polityka bezpieczeństwa i najbardziej zaawansowane systemy zabezpieczeń nie są w stanie ochronić informacji przed zaniedbaniami lub celowymi działaniami „wywrotowymi” pracowników. Źródłem zagrożenia mogą być portale społecznościowe, poczta e-mail lub sam pracownik, który może przekazać osobom spoza firmy poufne informacje o ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: