Raport specjalny: Doradztwo strategiczne

BANK 2015/07-08

Kadra menedżerska w instytucjach finansowych musi podejmować decyzje i wdrażać działania, które w założeniu przyniosą sukces na rynku i to w wielu wymiarach. Doradztwo strategiczne ma wesprzeć kierownictwo instytucji i dać podstawy do przewidywania zmian otoczenia rynkowego w dłuższym okresie.

Kadra menedżerska w instytucjach finansowych musi podejmować decyzje i wdrażać działania, które w założeniu przyniosą sukces na rynku i to w wielu wymiarach. Doradztwo strategiczne ma wesprzeć kierownictwo instytucji i dać podstawy do przewidywania zmian otoczenia rynkowego w dłuższym okresie.

Bogdan Szadkowski

To duże wyzwanie, gdy równocześnie zmienia się wiele czynników mających duży wpływ na sytuację banku. Tym bardziej, jeżeli oczekuje się sukcesów nie tylko w zakresie finansowym, ale też w wymiarze pozycji na rynku, ugruntowania marki i odbioru społecznego. Początek wyodrębnienia doradztwa strategicznego (management consulting, strategy consulting) z doradztwa ekonomicznego sięga początków lat 90. XIX w. Pierwszą firmę tej branży założył profesor MIT Arthur D. Little. Jak się podaje, pierwszy, początkowy okres wzrostu branży konsultingowej spowodowało wprowadzenie w USA ustawy Glass-Steagall Banking Act (głównym postanowieniem był zakaz łączenia działalności komercyjnej banków z bankowością inwestycyjną) na początku lat 30. minionego wieku – wzrósł wtedy bowiem popyt na doradztwo w zakresie finansów, strategii i organizacji. W 1980 r. było tylko pięć firm konsultingowych, zatrudniających ponad 1000 konsultantów na całym świecie, a po 1990 r. – już ponad trzydzieści. Obecnie taki zakres usług oferuje wiele firm w tym z sektora nowych technologii. Co jest o tyle naturalne, że informatyka jest dziś znaczącym komponentem biznesu. Wśród znaczących na świecie firm konsultingowych wymienia się najczęściej takie, jak: Accenture, Aon Hewitt, Bain & Company, Booz Allen Hamilton, The Boston Consulting Group, Capgemini, CGI, CSC, Deloitte, EY, FTI Consulting, Grant Thornton, IBM, KPMG, McKinsey & Company, Mercer, Oliver Wyman Group, PwC, Tata Consultancy Services i Towers Watson. W opublikowanym we wrześniu minionego roku, przez Kennedy Consulting Research & Advisory, raporcie podkreślono, że na globalnym rynku przodują firmy z dojrzałych rynków konsultingowych z Ameryki Północnej, Europy Zachodniej, Japonii i Korei, Australii i Azji. Jak oceniono CAGR – czyli skumulowany roczny wskaźnik wzrostu w latach 2013-2014 wyniósł od 3,7 do 4,6 proc., przy wielkości rynku przekraczającym 245 mld dolarów.

Siłą największych jest zgromadzona z wielu rynków wiedza i doświadczenie, związane z prowadzeniem wielu różnych projektów. To również ilość i wysoki poziom merytoryczny zatrudnionych konsultantów, często najlepszych dostępnych na danym rynku. W przypadku doradztwa strategicznego nie sposób jednak wskazać, kto jest najlepszy.

Obecnie skuteczna analiza dużych i zróżnicowanych zbiorów danych pozwala szybko i właściwie reagować na sytuację na rynku, tworzyć strategie rozwoju oraz efektywnie zarządzać ryzykiem. Można nie tylko wykrywać, ale też przewidywać i ograniczać zjawiska niepożądane. Właściwe wykorzystanie nowych narzędzi analitycznych przez organizację wiąże się nie tylko z adopcją technologii, ale konieczny jest też dostęp do wiedzy eksperckiej. Choćby do analityki nadużyć, bo szacuje się, że około 10 proc. wszystkich roszczeń jest fałszywych i potrzebne są innowacyjne metody, by walczyć z coraz bardziej wyrafinowanymi oszustwami. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu analityki predykcyjnej. W przybliżaniu i ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: