Raport Specjalny | Forum Technologii Bankowych | Banki pomagają budować cyfrowe państwo

BANK 2021/04

Cyfrowa transformacja obejmuje swym zasięgiem nie tylko instytucje finansowe czy sferę gospodarki realnej. Także urzędnicy szczebla centralnego i samorządowego coraz powszechniej korzystają z osiągnięć współczesnej technologii, zarówno w relacjach z obywatelami, jak i przy realizacji wewnętrznych procesów. Wzorcem dla rozwiązań e-administracji nierzadko są mechanizmy wypróbowane uprzednio w sektorze finansowym, same banki też stały się ważnym partnerem cyfrowego państwa.

Fot. iconicbestiary/stock.adobe.com

Cyfrowa transformacja obejmuje swym zasięgiem nie tylko instytucje finansowe czy sferę gospodarki realnej. Także urzędnicy szczebla centralnego i samorządowego coraz powszechniej korzystają z osiągnięć współczesnej technologii, zarówno w relacjach z obywatelami, jak i przy realizacji wewnętrznych procesów. Wzorcem dla rozwiązań e-administracji nierzadko są mechanizmy wypróbowane uprzednio w sektorze finansowym, same banki też stały się ważnym partnerem cyfrowego państwa.

W ubiegłym roku polscy kierowcy dostali długo wyczekiwany prezent mikołajkowy od polskiego rządu. Zniesienie obowiązku wożenia ze sobą tradycyjnego blankietu prawa jazdy i zastąpienie go stosowną zakładką w aplikacji mObywatel okazało się strzałem w dziesiątkę – trzy miesiące później ponad milion Polaków mogło nie zabierać portfela w podróż samochodem. 15 marca br. poinformował o tym na Twitterze Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i p.o. przewodniczącego rządowego komitetu ds. cyfryzacji.

Przypomniał przy okazji, że mObywatel przyda się nie tylko zmotoryzowanym, aplikacja ta to również cyfrowy dowód osobisty czy dostęp do danych medycznych, takich jak recepty czy zaświadczenie o szczepieniu na koronawirusa. „Wkrótce dodamy kolejne dokumenty” – zapewnił przedstawiciel rządu.

Zwiększająca się liczba funkcjonalności platformy mObywatel idzie w parze z poprawą komfortu użytkowania aplikacji. Jakiś czas temu wyeliminowano zakładkę mDokumenty, w ubiegłym miesiącu ten sam los spotkał funkcjonalność mTożsamość. Celem zmian było maksymalne uproszczenie dostępu do wszystkich danych z jednego poziomu, przy równoczesnym zwiększeniu ochrony prywatności. Działania rządu wpisują się tym samym w model one click, już od kilku lat konsekwentnie wdrażany przez banki.

Uwierzytelnianie – bankowa specjalność

Oddziaływanie instytucji sektora finansowego na proces cyfryzacji administracji państwowej oraz usług publicznych ma charakter dwojaki. Banki i fintechy znajdują się w awangardzie, jeśli chodzi o adopcję kanałów zdalnych czy sztucznej inteligencji – tak w kontaktach z klientami, jak i obsłudze procesów backofice’owych – które to wzorce, sprawdzone i przetestowane, skwapliwie wykorzystują urzędy. Przykładem może być obecna w bankowości już od kilku lat strategia omnikanałowa, która okazała się niezastąpiona w załatwianiu czynności urzędowych czy nawet świadczeniu usług medycznych w dobie ograniczeń wprowadzonych z związku z pandemią COVID-19.

[company_...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: