Raport Specjalny | Forum Technologii Bankowych | Nie mamy się czego wstydzić

BANK 2021/04

Technologie mobilne zmieniają funkcjonowanie współczesnej gospodarki. Rewolucja, będąca pokłosiem upowszechnienia się smartfonów, odciska szczególne piętno na sektorze finansowym. Od samego początku w gronie pionierów owych przemian znajduje się Polska. Wtedy musieliśmy uczyć się od innych, dziś inni mogą się wiele nauczyć od nas.

Fot. Muqamba/stock.adobe.com

Technologie mobilne zmieniają funkcjonowanie współczesnej gospodarki. Rewolucja, będąca pokłosiem upowszechnienia się smartfonów, odciska szczególne piętno na sektorze finansowym. Od samego początku w gronie pionierów owych przemian znajduje się Polska. Wtedy musieliśmy uczyć się od innych, dziś inni mogą się wiele nauczyć od nas.

Dzięki otwartości na nowinki technologiczne zyskaliśmy istotną przewagę nawet nad najsilniejszymi gospodarkami świata, m.in. Stanami Zjednoczonymi. Przykładem może być czek, który u nas dawno odszedł w zapomnienie, a wciąż jeszcze jest powszechnie stosowanym środkiem płatniczym na rynku amerykańskim.

Owa otwartość na innowacje technologiczne to w dużym stopniu konsekwencja zapóźnienia, spowodowanego ponad 40-letnim okresem realnego socjalizmu. Całkowity brak doświadczeń w obszarze wdrażania innowacyjnych rozwiązań IT oznaczał, iż elektroniczną bankowość można było budować od początku, na solidnych – podpatrzonych u innych fundamentach. Polski konsument, złakniony po roku 1989 technologicznych nowinek „rodem z Zachodu”, z entuzjazmem przyswajał wszystko, co tylko były w stanie zaproponować instytucje finansowe.

Dzisiaj z podobną sytuacją mamy do czynienia na kontynencie afrykańskim. Dysproporcje w rozwoju nowoczesnych technologii oraz utrudniony dostęp do placówek bankowych spowodowały tam istny wybuch zainteresowania i powszechnej akceptacji dla rozwiązań mobilnych. W połowie 2000 r. Kenia i Uganda, jako pierwsze państwa regionu, udostępniły płatności mobilne, od tego czasu globalna dynamika w tym obszarze objęła kolejne kraje tego kontynentu. Dziś potencjalny rynek e-usług płatniczych w Afryce Subsaharyjskiej oceniany jest na 500 mld USD, przy czym niemal w całości obejmuje płatności P2P.

Płatności mobilne mogą zapewnić klientom afrykańskich banków dostęp do wielu nowych produktów i usług, w tym energii i opieki zdrowotnej, wysokiej jakości edukacji, a nawet serwisu transportowego typu ride sharing. Dla instytucji finansowych zaś to szansa na pozyskanie nowych klientów, którzy obecnie nie mają rachunków bankowych i którym tak rozwiązania oparte na telefonii komórkowej, jak i platformy płatnicze otwierają drzwi do znacznie wygodniejszego życia.

Lider mobilności

Technologie mobilne stały się de facto kluczem dalszego wyrównywania szans rozwojowych kolejnych regionów Polski. Dzięki rozpowszechnieniu urządzeń mobilnych, szerokiemu zasięgowi sieci komórkowej i planowanej na rok 2023 pełnej dostępności internetu szerokopasmowego dla wszystkich gospodarstw domowych, mamy po raz pierwszy do czynienia z sytuacją, w której każdy dorosły Polak będzie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: