Raport Specjalny | Forum Technologii Bankowych | Nie we wszystkim wyręczą nas maszyny

BANK 2021/04

Przyszłości świata i technologii poświęcono wiele książek i filmów. Naukowcy i artyści od lat prześcigają się w prognozach jak będą wyglądać kolejne dekady, ale i tak każdy z nas ma własne nadzieje i obawy z tym związane.

Fot. zenzen/stock.adobe.com

Przyszłości świata i technologii poświęcono wiele książek i filmów. Naukowcy i artyści od lat prześcigają się w prognozach jak będą wyglądać kolejne dekady, ale i tak każdy z nas ma własne nadzieje i obawy z tym związane.

Automatyczny asystent układa zadania na nadchodzący tydzień, a fotel dostosowuje swoją pozycję, aby ból kręgosłupa nie powrócił. W tym czasie automatyczny doradca finansowy pomaga w planach urlopowych i sugeruje rezerwacje, które przypadną do gustu całej rodzinie i nie przekroczą domowego budżetu, nad treściami umów czuwa sztuczna inteligencja, która sprawnie porusza się w labiryncie zmian prawnych. Tak wyobraża sobie świat w roku 2030, w erze robotyzacji i łączności 5G, blisko 8000 konsumentów, a opisano to w raporcie firmy Ericsson „Hot Consumer Trends”.

Stwierdzenie, że maszyny staną się inteligentne, nie musi oznaczać, że będą wyglądać tak jak ludzie. Równie dobrze mogą być bezimiennymi abstrakcjami, które robią rzeczy szybciej, logiczniej i skuteczniej od człowieka. Tak czy owak, raczej nie będą zwykłymi automatami, czy też uległymi sługami, bezmyślnie podążającymi za naszymi zachciankami. Będą nas motywowały, dbały o nas i nasze otoczenie, ale również będą wykorzystywane przez świat przestępczy, z czym będą musiały zmierzyć się służby ds. cyberbezpieczeństwa – przekonuje Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson.

Polska u progu 5G

Rynek inteligentnych urządzeń, według analityków, rozwija się dynamicznie. Dane MarketsandMarkets pokazują, że rynek rozwiązań, które działają na brzegu sieci, wzrośnie do 2024 r. do 9 mld USD (z 2,8 mld w 2019 r.). Kluczowy wpływ na to mogą mieć: popyt na rozwiązania wymagające niskich opóźnień (np. w związku z wdrożeniem autonomicznych samochodów), zastosowanie w wielu sektorach czujników IoT, czy zautomatyzowane rozwiązania do podejmowania decyzji w czasie rzeczywistym.

Już obecnie widzimy, jak wiele startupów oraz wielkich korporacji tworzy pierwsze rozwiązania, które są zalążkiem tych futurystycznych, oczekiwanych przez konsumentów, technologii. Krokiem milowym na tej drodze będzie upowszechnienie komunikacji 5G, która dzięki dużej przepustowości łącza i praktycznie zerowym opóźnieniom otwiera świat na nowe możliwości.

Mamy już i znamy pierwsze przykłady inteligentnych urządzeń dla gospodarstw domowych i gospodarki. Podobnie jak inteligentna pralka czy rolety, czujniki wykorzystywane w przemyśle mogą być połączone z siecią i sterowane całkowicie zdalnie z komputera lub tabletu. Sprawdzają ciśnienie, przepływ cieczy czy poziom energii. Monitorują parametry techniczne, temperaturę i stan poszczególnych części instalacji. Alarmują o wszelkich anomaliach oraz konieczności wymiany lub naprawy sprzętu. Wszystkie informacje przekazywane są w czasie rzeczywistym, bez potrzeby fizycznego sprawdzania instalacji, wyłączania maszyn, korzystania z kamer termowizyjnych czy narażania pracowników na pracę pod napięciem.

Cyfrowa gospodarka to jednak nie tylko czujniki i sensory, ale też umiejętne wykorzystywanie danych, które one dostarczają. Aplikacje bazujące na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym analizują przekazywane z maszyn parametry i na tej podstawie przewidują ryzyko wystąpienia usterek i problemów oraz prognozują termin zakupu części zamiennych. Mogą też lokalizować słabe punkty procesów produkcyjnych i dopasowywać je do pory dnia tak, aby zredukować koszty i zużycie energii, unikać przestojów czy drogich napraw.

Ciekawym przykładem zautomatyzowania powtarzalnych działań jest robot dezynfekujący NOYEN, stworzony przez Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie oraz Mobile Industrial Robots z Danii. Kolejnym ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: