Raport specjalny Horyzonty Bankowości 2016: Telefon jak karta

BANK 2016/03

Płacenie telefonem tak jak kartą zbliżeniową staje się coraz popularniejsze. W tym roku tę usługę wdrożą kolejne czołowe banki w Polsce. Niektóre w tym wyścigu daleko wyprzedziły konkurentów, inne dopiero stawiają pierwsze kroki. Faktem jest jednak, że za sprawą HCE (Host Card Emulation) płatności mobilne ruszyły ostro do przodu. Czy nowa technologia spełni pokładane w niej nadzieje bankowców i klientów?

Płacenie telefonem tak jak kartą zbliżeniową staje się coraz popularniejsze. W tym roku tę usługę wdrożą kolejne czołowe banki w Polsce. Niektóre w tym wyścigu daleko wyprzedziły konkurentów, inne dopiero stawiają pierwsze kroki. Faktem jest jednak, że za sprawą HCE (Host Card Emulation) płatności mobilne ruszyły ostro do przodu. Czy nowa technologia spełni pokładane w niej nadzieje bankowców i klientów?

Artur Król

Odpowiedź na to pytanie poznamy za jakiś czas. Wtedy bowiem okaże się, czy HCE spełniło oczekiwania klientów i czy będą chcieli korzystać powszechniej z tego rozwiązania. Dziś wydaje się, że to jedno z najbardziej dojrzałych rozwiązań w płatnościach mobilnych.

Na miarę możliwości

Praktycznie już w trakcie wprowadzania na rynek pierwszych smartfonów szukano dla nich zastosowań zgodnych z możliwościami, a te daleko wychodziły poza szeroko rozumianą komunikację. Zastanawiano się także, czy da się urządzenie wykorzystać do dokonywania płatności bezgotówkowych. Stało się to możliwe wraz z rozwojem technologii i systemów operacyjnych, kiedy to smartfon stał się de facto miniaturowym komputerem i powstały odpowiednie terminale.

Dziś praktycznie nie wyobrażamy sobie życia bez smartfonów. Według raportu „Marketing mobilny w Polsce”, nasycenie nimi rynku sięga 44 proc., a z każdym kolejnym rokiem poziom ten będzie wzrastał. O dynamicznym rozwoju rynku mobile w Polsce świadczą także badania TNS, według których blisko połowa Polaków powyżej 15. roku życia (44 proc.) posiada przynajmniej jeden telefon z ekranem dotykowym, systemem operacyjnym oraz możliwością instalowania aplikacji. Co dziesiąta osoba używa tabletu (10 proc. prywatnego, 1 proc. udostępnianego przez pracodawcę). Nie sposób zatem nie zgodzić się z twierdzeniem, że pora na to, by rola smartfonu w naszym życiu osiągnęła kolejny etap – by stał się urządzeniem umożliwiającym płacenie za zakupy lub usługi.

Na zakupy ze smartfonem

Płatności mobilne to możliwość płacenia nie tylko za zakupy. – Już teraz kartę zbliżeniową w telefonie możemy wykorzystać w wielu innych miejscach niż tylko tradycyjne kasy sklepowe – mówi Aleksander Naganowski, Business Leader Business Development, Master- Card Europe. – Wspomnijmy choćby o płatnościach w taksówkach, biletomatach, parkomatach czy maszynach vendingowych. Miejsc takich w Polsce stale przybywa, a dzięki temu, że obsługa gotówki jest tam wyjątkowo droga, wielu dostawców już teraz decyduje się na realizowanie płatności tylko i wyłącznie za pomocą transakcji zbliżeniowych, co pozwala zapł...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: