Raport Specjalny Horyzonty Bankowości 2017: Polska fintechowym tygrysem

BANK 2017/03

13 stycznia 2017 r. odbyło się inauguracyjne posiedzenie nowego zespołu ds. rozwoju innowacji finansowych. Bankowcy, przedsiębiorcy i regulatorzy po raz pierwszy usiedli razem do stołu, żeby uradzić, jak z Polski uczynić technologiczną potęgę na rynku finansowym.

13 stycznia 2017 r. odbyło się inauguracyjne posiedzenie nowego zespołu ds. rozwoju innowacji finansowych. Bankowcy, przedsiębiorcy i regulatorzy po raz pierwszy usiedli razem do stołu, żeby uradzić, jak z Polski uczynić technologiczną potęgę na rynku finansowym.

Joanna Patyńska

Przewodniczący KNF Marek Chrzanowski ogłosił podczas spotkania, że nadzór chce podjąć działania, które mają przyczynić się do efektywnego rozwoju innowacji finansowych w Polsce. – Rozwój branży fintech stanowi szansę dla wszystkich sektorów rynku finansowego w Polsce. Kluczowe jest zachowanie bezpieczeństwa oferowanych rozwiązań, tak aby nie podważyć zaufania klientów do instytucji tego rynku – zapowiedział szef komisji.

W skład zespołu ds. rozwoju innowacji finansowych wchodzą przedstawiciele resortów finansów i rozwoju, Narodowego Banku Polskiego, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Związku Banków Polskich, Fundacji Fintech Poland, Koalicji na rzecz Polskich Innowacji, Krajowej Izby Rozliczeniowej, Giełdy Papierów Wartościowych, Izby Domów Maklerskich, Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Polskiej Izby Ubezpieczeń, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych oraz Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.

Bez banków ani rusz

Zespół ds. innowacji finansowych zapoznał się z raportem Fundacji Fintech Poland: „Fintech w Polsce – bariery i szanse rozwoju”. Przeprowadzone na jego potrzeby badania wykazały, że w Polsce funkcjonuje już co najmniej kilkadziesiąt podmiotów specjalizujących się w innowacjach finansowych, które obejmują wszystkie główne, znane na świecie segmenty tego rynku.

Autorzy badania wskazują, że najliczniej reprezentowaną i najbardziej dojrzałą grupą są przedsiębiorcy działający w obszarze płatności elektronicznych oraz platform finansowych. Mocną reprezentację mają w naszym kraju firmy specjalizujące się w analizie danych, algorytmach poznawczych (machine learning), rozwijające nowe kanały sprzedaży. Obiecująco wypadają podmioty oferujące finansowanie społecznościowe.

„Polskie fintechy są w większości nastawione na współpracę z bankami – nawet jeśli posiadają ofertę skierowaną bezpośrednio do rynku konsumenckiego, zauważają potencjał kooperacji i wynikające z niej korzyści dla obu stron. Także przedstawiciele polskich banków deklarują przychylne nastawienie do podmiotów niebankowych” – czytamy w raporcie.

Fintechy w zależności od stopnia rozwoju obserwują ten rynek albo żywo w nim uczestniczą, aktywnie współpracując z bankami na różnych płaszczyznach.

Autorzy „Fintech w Polsce – bariery i szanse rozwoju” zauważają, że obowiązujące do niedawna podejście do rynku technologii finansowych obejmuje podział na startupy i banki, ale w naszym kraju ten podział nie jest aż tak oczywisty, co może być ogromnym atutem.

„Polski rynek dzięki swojemu technologicznemu zaawansowaniu wykazuje się (…) relatywną jednolitością. Pomiędzy startupami i bankami istnieje wiele podobieństw. Innowacje opracowują działy rozwoju, IT oraz zarządzające kanałami zdalnymi kluczowych polskich banków, lecz także firmy o ustabilizowanej pozycji rynkowej sektora płatności, jak Blue Media czy PayU” – wskazują autorzy raportu, dodając, że trudno nie znaleźć wielu podobieństw zarówno w obszarze dynamiki zmian funkcjonalnych, agresywności rynkowej czy klucza w doborze pracowników. „Dlatego coraz częściej mówimy o bankach fintech lub fintechu w bankach, a najbardziej innowacyjne banki traktują siebie jako część sektora fintech” – czytamy w raporcie fundacji.

– Branża fintech jest obecnie chyba jednym z najgorętszych tematów w świecie finansów. Banki początkowo postrzegały ją jako zagrożenie. Szybko jednak okazało się, że najkorzystniejszą opcją dla obu stron jest partnerska współpraca, która łączy korporacyjny ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: