Raport specjalny Horyzonty Bankowości 2018: Wsparcie technologiczne w procesie minimalizacji ryzyka związanego z transakcjami w kanałach online . Platforma Cyber Fraud Detection BIK

BANK 2018/03

Banki, prowadząc działalność kredytową, liczą się z ryzykiem kredytowym, rozumianym jako niebezpieczeństwo niespłacenia przez klienta zaciągniętego kredytu wraz z odsetkami i prowizjami. Skala tego zjawiska powoduje, że banki wprowadzają szereg działań, mających na celu zmniejszenie ryzyka kredytowego i zwiększenie spłacalności kredytów, czyli zwiększenie stosunku kredytów spłacanych regularnie do wszystkich udzielonych kredytów.

Banki, prowadząc działalność kredytową, liczą się z ryzykiem kredytowym, rozumianym jako niebezpieczeństwo niespłacenia przez klienta zaciągniętego kredytu wraz z odsetkami i prowizjami. Skala tego zjawiska powoduje, że banki wprowadzają szereg działań, mających na celu zmniejszenie ryzyka kredytowego i zwiększenie spłacalności kredytów, czyli zwiększenie stosunku kredytów spłacanych regularnie do wszystkich udzielonych kredytów.

Bartosz Wójcicki
dyrektor Biura Usług Antyfraudowych BIK SA

Z uwagi na rozwój nowych technologii i rynku finansowego w kanałach online, poszukuje się wsparcia w zarządzaniu zwiększającą się ilością informacji, koniecznością jej szybkiego analizowania w czasie rzeczywistym. Jeszcze większym wyzwaniem stają się transakcje online, nie tylko przelewy, ale także m.in. złożenie wniosku kredytowego za pomocą telefonu, zmiana danych w swojej aplikacji i innych rozlicznych działań, które w obecnych czasach klient dokonuje z dala od swojej placówki bankowej, z różnego rodzaju urządzeń.

Biuro Informacji Kredytowej mierzy się z tym wyzwaniem cywilizacyjnym i opracowuje rozwiązanie umożliwiające ochronę transakcji bankowych dokonywanych kanałem online, automatyzujące ocenę poziomu ryzyka związanego z danym urządzeniem mobilnym w celu wykluczenia potencjalnego nadużycia w cyfrowym kanale.

Technologiczne wyzwania transakcji finansowych

Rozwój kanałów online coraz bardziej wpływa na nasze życie. Stajemy się coraz bardziej mobilni i „multimedialni” czy to korzystając z serwisów internetowych, wykorzystując urządzenia w dostępie do informacji, dokonując zakupów czy wreszcie zarządzając swoimi finansami. Szacuje się, że do 2020 r. na świecie będzie 33 miliardy urządzeń mobilnych korzystających z internetu – co średnio wynosi po 4 urządzenia na każdą osobę.

Pokolenie Y – „millenialsi” (w Polsce to osoby urodzone w latach 1984–97) obecni na rynku pracy nie wyobrażają sobie życia bez wykorzystania technologii i mediów cyfrowych. Pokolenie Z (osoby urodzone po 2000 r.), które właśnie wchodzi w dorosłość, nastawione jest przede wszystkim na czerpanie informacji i realizację usług online. To właśnie potrzeby tych dwóch pokoleń zainicjowały tak dynamiczny rozwój wszelkich usług dostępnych w sieci.

Na przestrzeni ostatnich lat mogliśmy zaobserwować w bankowości silny rozwój tych kanałów, popularyzujący ich wybór jako możliwości szerszego dostępu do poszczególnych produktów finansowych – zarówno bankowości elektronicznej (w różnych wydaniach), jak również sprzedaży produktów. W ciągu ostatniego roku (III kw. 2016–III kw. 2017) przybyło 3,4 mln osób mogących korzystać z bankowości internetowej, a ponad 15 mln osób loguje się do niej ponad jeden raz w miesiącu. O ponad 2 mln zwiększyła się ilość czynnych osób korzystających z bankowości mobilnej i wynosi ponad 9 mln, a ponad 5 mln korzysta z aplikacji mobilnej.

Oczywiście tak dynamiczny rozwój usług świadczonych w kanałach online wpływa także na szereg zagrożeń, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć. Powszechnie uważa się, że internet zapewnia nam dużą anonimowość, a potwierdzanie lub ukrywanie swojej tożsamości ma olbrzymi wpływ na kształt usług, które są oferowane, w szczególności w sferze usług finansowych. Z jednej strony klienci instytucji finansowych chcą w prosty i łatwy sposób uwierzytelniać się jako rzeczywiści klienci, mający w pełni możliwości rozporządzania zgromadzonymi na rachunkach bankowych środkami, z drugiej strony przestępcy próbują się pod nich podszyć, wykorzystują...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: