Raport Specjalny. Horyzonty Bankowości 2019. BankTech 2019: Technologie na miarę konsumenta

BANK 2019/07

„Klient nasz pan” – dewiza przedwojennego handlu przeżywa drugą młodość wskutek postępującej digitalizacji rynku finansowego. W dobie dostępnych całą dobę usług świadczonych online, zdalnego uwierzytelniania i wsparcia ze strony sztucznej inteligencji spełnienie nietypowych zachcianek konsumenta staje się zadaniem całkiem realnym. Prastare motto kupieckie, w nieco tylko zmienionej postaci – „Klient mój Pan?” – posłużyło za myśl przewodnią konferencji BankTech 2019.

Od lewej: Bartłomiej Nocoń, Włodzimierz Kiciński, Joanna Erdman, Halina Karpińska i Adrian Kurowski.

„Klient nasz pan” – dewiza przedwojennego handlu przeżywa drugą młodość wskutek postępującej digitalizacji rynku finansowego. W dobie dostępnych całą dobę usług świadczonych online, zdalnego uwierzytelniania i wsparcia ze strony sztucznej inteligencji spełnienie nietypowych zachcianek konsumenta staje się zadaniem całkiem realnym. Prastare motto kupieckie, w nieco tylko zmienionej postaci – „Klient mój Pan?” – posłużyło za myśl przewodnią konferencji BankTech 2019.

Przysłuchując się kolejnym sesjom tegorocznego wydarzenia, nietrudno było zauważyć, że to właśnie doświadczenie klienta, budowa długofalowych relacji pomiędzy konsumentem a instytucją finansową oraz optymalne dopasowanie produktów bankowych do indywidualnych oczekiwań nabywcy stanowiły główny temat najbardziej technologicznej części Horyzontów Bankowości. Nie brakowało rzecz jasna dyskusji o systemach IT, blockchainie czy sztucznej inteligencji, jednak wszystkie one ostatecznie zmierzały do zasadniczego wątku, czyli customer experience.

Egoiści, utracjusze i karierowicze, czyli millennialsa portret własny

Jak prezentują się preferencje polskich konsumentów Anno Domini 2019? Wyniki badania, przeprowadzonego przez Laboratorium Przyszłości First Data Polska, rozczarują tych, którym marzy się ekonomicznie świadome i dojrzałe społeczeństwo polskie. Wśród młodych obywateli dominuje postawa life hacking, sprowadzająca się do zasady: uzyskać jak najwięcej jak najmniejszym kosztem. Zwolennicy tego światopoglądu stawiają na funkcjonowanie oparte na dochodzie pasywnym, uzyskiwanym raczej z instrumentów socjalnych aniżeli kapitału rentierskiego. Alternatywą dla life hackingu z reguły jest idea you live only once (YLOO), czyli koncentracja na używaniu życia i intensywnej konsumpcji.

Tendencje minimalistyczne są z reguły domeną ekologów lub innych niedużych grup o równie wyrazistej ideologii, dla których konsumpcyjny styl życia pozostaje w sprzeczności z wyznawanymi wartościami. Wśród najmłodszych respondentów nie brakowało i takich, dla których nadrzędnym celem w życiu jest sukces i prestiż związany z miejscem pracy i wykonywanym zawodem. Ta ostatnia postawa jest popularna także i wśród konsumentów w wieku średnim, którzy nierzadko spełnili już swoje marzenia o lukratywnym i eksponowanym stanowisku. W grupie tej pojawia się również potrzeba systematycznego oszczędzania, jednak osoby reprezentujące tę filozofię życia równoważone są przez całkiem pokaźną grupę life hackerów. Dopiero pokolenie seniorów daje przykład, jak racjonalnie i w sposób wyważony gospodarować domowym budżetem. Tutaj akumulacja kapitału i gromadzenie oszczędności wysuwa się na pierwszy plan, acz nie brakuje również i osób czerpiących życiową satysfakcję z zajmowanego stanowiska pracy. – Kolejne pokolenia seniorów są aktywne, ludzie w tym wieku mają czas na odkrywanie nowych pasji życiowych – podkreśliła Joanna Erdman, dyrektor ds. rozwoju kart płatniczych w mBanku.

Nie zrezygnujemy z wygody nawet dla bezpieczeństwa

Owa ciekawość świata osób starszych ma pierwszoplanowe znaczenie dla digitalizacji usług bankowych. Duża część seniorów jest w stanie przenieść się z oddziałów do kanałów zdalnych, o ile już tego nie uczynili. Postępująca digitalizacja nie jest rzecz jasna wyzwaniem dla ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: