Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2022 | Czym będziemy płacić w metaverse?

BANK 2022/03

Metaverse w przeciętnym odbiorcy wzbudza prawdopodobnie tyle samo ekscytacji, co pytań. Jawi się jako nadciągająca, zupełnie nowa i wszechogarniająca rzeczywistość, która wywróci nasze życie do góry nogami i na zawsze zmieni sposób, w jaki funkcjonujemy. Począwszy od tego, jak pracujemy, poprzez nasze interakcje z innymi, po sposób spędzania wolnego czasu.

Fot. elenabsl/stock.adobe.com

Metaverse w przeciętnym odbiorcy wzbudza prawdopodobnie tyle samo ekscytacji, co pytań. Jawi się jako nadciągająca, zupełnie nowa i wszechogarniająca rzeczywistość, która wywróci nasze życie do góry nogami i na zawsze zmieni sposób, w jaki funkcjonujemy. Począwszy od tego, jak pracujemy, poprzez nasze interakcje z innymi, po sposób spędzania wolnego czasu.

Szymon Ciach, Maciej Kuranc, Krzysztof Kowacz
Kochański & Partners

Metaverse to zbiorowa wirtualna przestrzeń, zbudowana poprzez, płynne z perspektywy odbiorcy, połączenie fizycznej i cyfrowej rzeczywistości. Przestrzeń ta ma zapewniać użytkownikowi tzw. doświadczenie immersyjne, czyli wrażenie przeniesienia się do innego świata, w którym zachowana jest możliwość manipulowania i interakcji z otoczeniem.

Czym tak naprawdę jest?

Metaverse może polegać na budowie środowiska w pełni wirtualnego (VR – virtual reality), opartego na rzeczywistości generowanej wyłącznie w formie grafiki komputerowej. Przykładem tego podejścia są platformy metaverse, takie jak Sandbox czy też Decentraland, tworzące świat, w którym można sobie kupić wirtualną nieruchomość. Ta koncepcja przypomina gry online, jednakże dostępne wirtualnie funkcjonalności i cele uczestnictwa w takim świecie wykraczają dalece poza czysto rozrywkowe.

Metaverse może też równolegle rozwijać się w kierunku rozszerzonej rzeczywistości (AR – augmented reality). W tej drugiej odsłonie, naszym zdaniem, szczególnie interesującej komercyjnie, założeniem jest budowanie user experience polegającego na płynnej interakcji pomiędzy światem realnym a wirtualnym. Przykładem metaverse w odmianie AR może być zakup biletu komunikacji miejskiej za pomocą okularów AR (np. Google Glasses). Wyobraźmy sobie użytkownika aplikacji metaverse „Chcę dojechać o czasie” stojącego na przystanku. Widzi nadjeżdżający autobus. Wirtualnie „nad” autobusem wyświetla się jego przewidywany czas dojazdu na miejsce docelowe z uwzględnieniem ruchu ulicznego. Pasażer skanuje wzrokiem (okularami AR) kod QR wyświetlający się wirtualnie „nad” pojazdem, zatwierdza gestem zakup biletu pozwalającego na dojechanie na miejsce. Wsiadając, autoryzuje biometrycznie płatność, która realizuje się natychmiastowo. Brzmi nieco filmowo, ale dobrze obrazuje czym jest metaverse jako interaktywny świat wirtualny.

Powyższy przykład zakupu biletu można próbować przekładać na dowolny proces sprzedaży usług lub towarów, w którym obiekty rzeczywiste są zintegrowane z elementami wirtualnymi i możliwa jest realizacja transakcji bez udziału fizycznego przedstawiciela drugiej strony. Początki tego trendu już są w Polsce widoczne w postaci sklepów bez fizycznej obsługi klienta, takich jak Żappka Store.

Powyższe przykłady oczywiście nie kończą długiej listy obszarów zastosowania metaverse. Sugerują nam jednakże, że kluczowym punktem dla rozwoju tej formuły będzie zaoferowanie szerokim masom klientów odpowiedniego interfejsu, który będzie mógł zastąpić powszechne dziś aplikacje mobilne i strony web. Do tego konieczne jest zbudowanie platform, wirtualizujących świat rzeczywisty lub budujących świat całkowicie wirtualny.

Metaverse można więc porównać do chmury obliczeniowej. Aby oferować usługę chmury obliczeniowej, potrzebna jest usługa wytwarzająca u odbiorcy poczucie dostępności nieograniczonych i elastycznych zasobów informatycznych. Aby mówić o metaverse, kluczowe jest zbudowanie wirtualnej rzeczywistości, którą użytkownik uzna za naturalną i interaktywną część świata rzeczywistego. Zarówno za chmurą, jak i metaverse stoją ogromne zasoby technologii i oprogramowania.

Dlaczego jest ważny dla biznesu?

Zastąpienie aplikacji mobilnych i stron web nowej generacji interfejsem sprawiającym, że świat wirtualny jest naturalnym elementem codzienności, zasadniczo ułatwi zawieranie transakcji. W szczególności handel online wymiesza się z handlem stacjonarnym, a granice pomiędzy jednym a drugim będą płynne. To daje całkowicie nowe obszary w zakresie analizy danych, form marketingu i docierania do klienta. Nowe cyfrowe sposoby przeprowadzania transakcji będą też oczywiście generowały potrzeby w zakresie płatności.

Metaverse będzie także konsumował obecne trendy technologiczne, takie jak cloud computing, sztuczna inteligencja, internet of things, edge computing, AR, VR. Do przetwarzania takich ilości danych będzie potrzebny rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej (np. sieć 5G).

Płatności w metaverse

Jak obecnie obserwujemy, szczególne miejsce w kontekście technologii wykorzystywanych w metaverse zajmuje blockchain, jako technologia, która wytworzyła ekosystem cyfrowych aktywów o charakterze finansowym, alternatywny do tradycyjnego systemu finansowego. Kryptowaluty pełniące rolę nieformalnego środka płatniczego zwróciły uwagę banków centralnych, które intensywnie pracują nad swoimi wersjami takiego systemu, pod hasłem CBDC (Central Bank Digital Currency). Blockchain ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: