Raport specjalny: Kierunek: mobilność

BANK 2014/05

Jak wynika z raportu Związku Banków Polskich Net B@nk, z bankowości internetowej aktywnie korzysta ponad 12 mln Polaków. To o 10 proc. więcej niż na koniec 2012 r. Bankowość mobilną w 2013 r. wykorzystywało 2,5 mln klientów, aż 100 proc. więcej niż rok wcześniej. Banki starają się to wykorzystać.

Jak wynika z raportu Związku Banków Polskich Net B@nk, z bankowości internetowej aktywnie korzysta ponad 12 mln Polaków. To o 10 proc. więcej niż na koniec 2012 r. Bankowość mobilną w 2013 r. wykorzystywało 2,5 mln klientów, aż 100 proc. więcej niż rok wcześniej. Banki starają się to wykorzystać.

Adam Żółw

Rozbudowany ekosystem

Bankowość internetowa to nie tylko platforma, do której klienci logują się kilka razy w miesiącu, aby sprawdzić, czy wpłynęła pensja i wykonać kilka przelewów. To już cały ekosystem z funkcją rozmów on-line z konsultantem przez wideoczat, możliwością korzystania z rabatów do wybranych sklepów czy usług, skorzystania z oferty przygotowanej specjalnie dla klienta w ciągu kilku czy kilkunastu minut. – Możliwości aplikacji mobilnych są jeszcze większe. Poza funkcjami dostępnymi również w bankowości internetowej, możemy w nich wykorzystać specyfikę samego urządzenia. Szczególnie ciekawe wydają się wszystkie funkcje związane z geolokalizacją – zauważa Marta Dałkiewicz, ekspert ds. bankowości mobilnej w Getin Banku.

Geolokalizacja to nie tylko możliwość wyszukania najbliższego bankomatu czy oddziału. W przypadku programów rabatowych pozwala na pokazywanie tylko tych, z których rzeczywiście klienci fizycznie mogą skorzystać, a w połączeniu z analizą historii wydatków i opcją wysyłania natychmiastowych wiadomości push stanowi silne narzędzie do wzmocnienia relacji z bankiem i zachęca klienta do jeszcze częstszego zaglądania do aplikacji bankowych.

– Klienci banków mogą spodziewać się kolejnych kroków w kierunku upraszczania nie tylko tych podstawowych operacji, ale i bardziej skomplikowanych, które do tej pory zarezerwowane były dla tradycyjnych placówek bankowych – zapowiada Marta Dałkiewicz.

Otwartość na nowe rozwiązania

Polska jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków pod względem ilości smartfonów. Jak wynika z raportu Digital Trends 2013, firmy doradczej Deloitte, przygotowanego wspólnie z Allegro i PayU, liczba ich użytkowników w naszym kraju sięgnie na koniec roku 8 mln. W porównaniu z ubiegłym rokiem to wzrost aż o 2 mln. Jak szacują operatorzy telefonii komórkowej, ponad milion smartfonów jest już przystosowanych do płatności w systemie NFC.

W 2020 r. płatności mobilne mogą wyprzeć płatności on-line. Tak uważają eksperci firmy Gartner, którzy prognozują, że w 2015 r. z płatności mobilnych na świecie korzystać będzie 384 mln osób. Jeszcze w 2009 r. z takiego rozwiązania korzystało zaledwie 70 mln klientów. W ciągu trzech lat globalna wartość płatności mobilnych ma osiągnąć 472 mld dolarów. To ponad 18-krotność sumy, którą za pomocą płatności mobilnych wydano w 2009 r

Jak wynika z raportu Mastercard Polak a nowoczesne technologie płatnicze, najbardziej otwarci na nowe rozwiązania są internauci. 24 proc. z nich oczekuje technologii zbliżeniowej w nowym aparacie komórkowym, a 45 proc. badanych chciałoby korzystać z NFC w przyszłości, ze względu na jej wygodę i bezpieczeństwo.

– Sukces kart zbliżeniowych, które stanowią już ponad 50 proc. kart płatniczych na naszym rynku, pokazuje, że Polacy są otwarci na nowe rozwiązania w płatnościach, cenią szybkość i wygodę. Płacenie zbliżeniowo telefonem, a więc urządzeniem, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: