Raport specjalny: Nie ma to jak dobry doradca

BANK 2015/07-08

Wybór firmy doradczej w obszarze IT jest sporym wyzwaniem. Nie ulega jednak wątpliwości, że od właściwej decyzji w tej materii zależy konkurencyjność przedsiębiorcy oraz jego przyszłość w biznesie. Jak jednak dokonać prawidłowego wyboru?

Wybór firmy doradczej w obszarze IT jest sporym wyzwaniem. Nie ulega jednak wątpliwości, że od właściwej decyzji w tej materii zależy konkurencyjność przedsiębiorcy oraz jego przyszłość w biznesie. Jak jednak dokonać prawidłowego wyboru?

Artur Król

Rynek usług doradczych w Polsce jest dojrzały i jednocześnie konkurencyjny. Aby się o tym przekonać wystarczy sięgnąć do publikowanych raportów rynkowych – znajdziemy w nich informacje o firmach, oferowanych przez nie kluczowych usługach oraz posiadanym doświadczeniu. Oczywiście, same rankingi mogą jedynie pomóc zorientować się kto działa na rynku, natomiast nie są w stanie zagwarantować słuszności wyboru potencjalnego usługodawcy. Tym bardziej, że wiele firm oferuje niemalże wszystkie usługi w obszarze konsultingu IT. Co więcej, rynek usług konsultingowych ma się bardzo dobrze i odnotowuje znaczne wzrosty – potwierdza to raport „Rynek usług IT 2014”, przygotowany przez redakcję „ComputerWorld”. Według tegoż badania, największy potencjalnie poziom wzrostu mają: mobilność (21 proc. spośród 840 wskazań), cloud computing (20 proc.) oraz bezpieczeństwo (14 proc.). Mobilność to trend wspierany przez dostawców aplikacji integrowanych z wdrożonymi już wcześniej. Bezpieczeństwo IT dawno już przestało być kwestią wykorzystania programów antywirusowych, a jego utrzymywanie zapewniają platformy sprzętowe oraz przeznaczone do tego celu dedykowane usługi.

Jak potwierdzić kompetencje?

Kluczową sprawą w wyborze partnera oferującego wsparcie w zakresie doradztwa IT jest jego know-how. Ale sprawa nie jest tak oczywista, jak się wydaje. Jak bowiem stwierdzić, czy partner posiada wystarczającą wiedzę? Klasyczna, ale i nie dająca oczywistych rezultatów weryfikacja, to przede wszystkim sprawdzenie referencji ze zrealizowanych dotychczas projektów oraz posiadanych przez wybranych członków zespołu doradczego niezbędnych certyfikacji. To niemal podstawowe kryterium dla wyboru dostawcy oferowanych usług, które powinna spełniać firma konsultingowa przesyłając ofertę współpracy. Kolejnym krokiem uwiarygodnienia kompetencji jest przedstawienie koncepcji prac, jakie przyszły doradca-konsultant proponuje przyjąć przy realizacji planowanego projektu. W ten sposób potencjalni klienci mogą sprawdzić jego wiedzę i znajomość branży oraz przekonać się, czy rzeczywiście rozumie on kluczowe zagadnienia dotyczące realizowanego wdrożenia. Zainicjowanie serii spotkań i rozmów poprzedzających wybór firmy pozwala również zweryfikować to, na ile przyszły doradca poradzi sobie z wyzwaniami, przed którymi zostanie postawiony.

Pewność i rzetelność

Klienci potrzebują od firmy doradczej nie tylko specjalistycznej wiedzy, lecz także pewności najwyższych standardów świadczonych usług, na które składają się kompetencje, zaufanie, bezpieczeństwo oraz minimalizacja elementów ryzyka. Ważna jest również rzetelność w podejściu do realizowanego projektu. Firmy konsultingowe o ugruntowanej pozycji na rynku, potrafią zapewnić istotnie lepsze warunki współpracy, dają przy tym większe gwarancje na przeprowadzenie projektu z oczekiwanym przez zamawiającego usługę sukcesem. Powód jest jasny i zrozumiały – jeżeli projekt z jakiegokolwiek powodu będzie szedł w niewłaściwą stronę – co może się zawsze zdarzyć, nawet przy najbardziej wykwalifikowanym zespole profesjonalistów z wieloletnim stażem – to ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: