Raport specjalny: Optymalizacja cyklu obsługi środków pieniężnych

BANK 2015/02

Kryzys finansowy z 2008 r. i wynikające z niego spowolnienie gospodarcze uwydatniło zalety posługiwania się gotówką. W mediach pokazywano kolejki klientów próbujących wypłacić pieniądze z banków, które znalazły się w kłopotach. Choć pieniądz elektroniczny jest wygodniejszy i bezpieczny w użytkowaniu, to na świecie nadal rośnie zapotrzebowanie na gotówkę.

Kryzys finansowy z 2008 r. i wynikające z niego spowolnienie gospodarcze uwydatniło zalety posługiwania się gotówką. W mediach pokazywano kolejki klientów próbujących wypłacić pieniądze z banków, które znalazły się w kłopotach. Choć pieniądz elektroniczny jest wygodniejszy i bezpieczny w użytkowaniu, to na świecie nadal rośnie zapotrzebowanie na gotówkę.

Bohdan Szafrański

Dla banku obsługa gotówki to znaczący koszt. Dlatego stale poszukuje się sposobów na jej optymalizację. W sektorze obsługę gotówki w większości przejęły, w ramach outsourcingu, wyspecjalizowane firmy. Usługi cash processingu obejmują takie czynności, jak: transport wartości, sortowanie, weryfikację autentyczności i przeliczanie gotówki. Nie chodzi tu tylko o jej konwojowanie czy przechowywanie. To dziś złożone i w wielu przypadkach zautomatyzowane czynności i procedury. Dlatego też oferowanie na rynku konkurencyjnych stawek za takie usługi wymagało od usługodawców również znaczących inwestycji w nowoczesne wyposażenie, sprzęt i technologie.

Nowe technologie i konkurencja na rynku pozwalały bankom znacząco obniżać koszty obsługi gotówki. Pojawiają się jednak głosy, że może to się zmienić. Niskie stawki zniechęcały bowiem do wchodzenia na rynek nowych usługodawców lub były powodem do wychodzenia z niego. Niskie marże zachęcały do konsolidacji (zmniejszała się równocześnie liczba aktywnych uczestników rynku) i niestety do obniżania jakości świadczonych usług. Mniejsza konkurencja to dla klientów, w tym przypadku dla sektora bankowego, ryzyko wzrostu ponoszonych kosztów. Na nasz rynek wszedł też znaczący gracz Poczta Polska, jeden z największych na rynku obsługi gotówki. Firma przetwarza gotówkę własną i klientów w sieci liczarni. Obsługuje cały proces, czyli sortowanie, przeliczanie wartości i weryfikację autentyczności.

Może być lepiej

Co sprawia, że ludzie i firmy chcą się posługiwać banknotami? Na pewno wiele osób jest przyzwyczajonych do posługiwania się gotówką i wybiera ten sposób regulowania należności nawet wtedy, gdy jest możliwość skorzystania z płatności elektronicznej. Płacąc pieniędzmi, mamy też większe poczucie kontroli nad wydawanymi kwotami. W mediach społecznościowych mówi się o powszechnej inwigilacji obywateli, a płacenie gotówką jest przedstawiane jako jeden ze sposobów na zachowanie anonimowości. Oczywiście można zachęcać klientów do korzystania z płatności elektronicznych, ale czy już dziś są gotowi zaakceptować oddział banku, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: