Raport Specjalny. Płatności w internecie: Korzystaj, ale rozsądnie

BANK 2020/02

Z cyfrowych usług finansowych korzystamy codziennie. Niemal każdy Polak dysponuje dostępem do e-konta bankowego i kartą płatniczą, szybko zwiększa się również liczba użytkowników aplikacji mobilnych. Wyniki badań nie pozostawiają wątpliwości: jako społeczeństwo jesteśmy entuzjastami cyfrowych usług, chętnie korzystamy też ze sklepów internetowych. Oferta elektronicznych usług bankowych wciąż się rozszerza, a wraz z nimi pojawiają się nowe zagrożenia.

Fot. Blue Planet Studio/stock.adobe.com

Z cyfrowych usług finansowych korzystamy codziennie. Niemal każdy Polak dysponuje dostępem do e-konta bankowego i kartą płatniczą, szybko zwiększa się również liczba użytkowników aplikacji mobilnych. Wyniki badań nie pozostawiają wątpliwości: jako społeczeństwo jesteśmy entuzjastami cyfrowych usług, chętnie korzystamy też ze sklepów internetowych. Oferta elektronicznych usług bankowych wciąż się rozszerza, a wraz z nimi pojawiają się nowe zagrożenia.

Polacy doceniają elektroniczne usługi płatnicze przede wszystkim za wygodę (77% wskazań), oszczędność czasu (67%), dostępność w dowolnym miejscu i czasie (60%) oraz łatwość w użyciu (56%). Takie wnioski płyną z analiz, przeprowadzonych przez Mastercard. Badania potwierdziły popularność takich cyfrowych usług, jak wysyłanie wiadomości e-mail (wskazywało na nie 76% respondentów), wyszukiwanie informacji w internecie (76%) i korzystanie z mediów społecznościowych (75%). 

Nasza specjalność

Polscy konsumenci korzystają ze zdalnych usług finansowych znacznie częściej aniżeli mieszkańcy innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Zdecydowana większość (81%) ankietowanych z naszego kraju korzysta z bankowości online (średnia dla regionu 63%), a po mobilne usługi płatnicze sięgamy dwukrotnie częściej niż mieszkańcy innych państw regionu. Coraz chętniej korzystamy też z usług finansowych na smartfonach. 63% badanych deklaruje, że „bankuje” w sposób mobilny (średnia 52%), a połowa polskich konsumentów (52%) korzysta z różnych form płatności mobilnych oferowanych przez banki, podczas gdy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej wskaźnik ten utrzymuje się na poziomie 40%. 60% respondentów, gdyby nie dysponowali gotówką ani kartą płatniczą, skorzystałoby z płacenia telefonem. 

Tak dobre wyniki to najpewniej rezultat powszechnej dostępności cyfrowych usług płatniczych, będących w ofercie polskich banków. Sporą popularnością zaczynają się cieszyć także tzw. wearables (urządzenia ubieralne), takie jak inteligentne zegarki czy opaski fitness, umożliwiające dokonanie zapłaty. Z badania Mastercard wynika, że ponad co czwarty konsument (27%) chciałby płacić właśnie wearables, co jest najlepszym wynikiem w regionie. Różne urządzenia tego typu posiada 15% respondentów. 

Zakupy e-commerce to kolejna polska specjalność, co drugi spośród internautów deklaruje korzystanie z e-sklepów. Systematycznie rośnie udział kart, szybkich przelewów czy BLIKA w rynku e-płatności. Coraz powszechniejsze wykorzystanie tych instrumentów potwierdza, że Polacy są otwarci na nowinki technologiczne, a ich wymagania w zakresie szybkich i wygodnych płatności stale rosną. Tak duże zainteresowanie nowoczesnymi metodami zapłaty generuje duże zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania, dlatego stają się one standardem w internetowych serwisach handlowych i usługowych. Szczególną popularnością cieszą się intuicyjne i bezpieczne rozwiązania płatnicze, takie jak udostępniany przez Visa schemat card on file. Umożliwia on kupującym zapisanie danych kart płatniczych w sklepie i tym samym realizowanie płatności praktycznie za pomocą jednego kliknięcia z dowolnego urządzenia, w dowolnym czasie. 

Visa współpracuje z innymi przedstawicielami branży przy tworzeniu wspólnego standardu rynkowego SRC – Secure Remote Commerce. Ma on zwiększyć bezpieczeństwo i prostotę transakcji płatniczych online. Specjalna ikona potwierdzi, że w danym miejscu można dokonać płatności kartą w szybki, ujednolicony i zaufany sposób. Także i rodzime podmioty wchodzą na rynek z własnymi rozwiązaniami w dziedzinie płatności. Należy do nich Orlen Pay, czyli transakcje dokonywane telefonem na stacjach Orlen, z których korzysta już 15% badanych.

Otwarta bankowość i PSD2

W raporcie o cyberzagrożeniach w 2020 r. Trend Micro sugeruje, iż wdrożenie dyrektywy PSD2 gwarantuje rozwój sektora finansowego. Jednak wraz ze wzrostem popularności zdalnych kanałów będzie się upowszechniać szkodliwe oprogramowanie, atakujące bankowość internetową i systemy płatności. Przestępcy będą wykorzystywać najdrobniejsze błędy i nieścisłości w interfejsach programowania aplikacji (API), możemy się też spodziewać nowych kampanii phishingowych.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: