Raport Specjalny. Polska Bezgotówkowa: Awangarda bezgotówki

BANK 2019/08

Raport Specjalny

Konsumenci liczą na wygodę i szybkość transakcji, dlatego chętnie korzystają z usług tych punktów, które oferują płatność kartą. Dla przedsiębiorców posiadanie terminalu to szansa na zwiększenie liczby klientów, ich satysfakcji z zakupów i lojalności.

Organiczny wzrost

Płatności bezgotówkowe mocno zakorzeniły się w świadomości konsumentów jako bezpieczne i praktyczne, cieszą się również coraz większym zaufaniem wśród Polaków. Potwierdzają to wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa przez POLASIK Research – ponad 80% Polaków uważa, że karty płatnicze są wygodne i szybkie. Pozytywnie oceniają je w szczególności osoby z wyższym wykształceniem, mieszkańcy miast oraz osoby młode. Spośród badanych metod płatności gotówka została oceniona jako niewystarczająco szybka przez największą grupę konsumentów. Takie opinie nie dziwią, gdyż w przypadku gotówki sprzedający zwykle przeliczają kwotę, wydają resztę czy rozmieniają pieniądze, a to zdecydowanie opóźnia sprzedaż i obsługę.

– Panel konsumencki realizowany na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa to badanie wyjątkowe, ponieważ respondenci pozostaną z nami przez 4 lata. Pozwoli to nam na cykliczne pomiary dokonywanych przez Polaków transakcji i analizę zmian, jakie będą zachodziły w preferencjach respondentów. Po raz pierwszy w Polsce zastosujemy tak kompleksowe podejście, dzięki czemu sprawdzimy wpływ Programu Polska Bezgotówkowa na zwyczaje płatnicze Polaków, a w szczególności przyjrzymy się zjawisku „pewności akceptacji bezgotówki”– powiedział prof. Michał Polasik, założyciel i prezes firmy POLASIK Research.

Obecnie aż 57% wszystkich transakcji detalicznych w punktach handlowo-usługowych jest realizowanych za pomocą gotówki, podczas gdy kartami dokonano 38% płatności tego typu. Z czego wynika to, że gotówka pozostaje najczęściej wykorzystywanym środkiem płatniczym? Po pierwsze, z kart płatniczych korzysta w Polsce 63% osób w wieku 18–75 lat, a więc spora grupa konsumentów nie ma możliwości wyboru innej, niż gotówka metody płatniczej. Po drugie, nawet osoby korzystające z kart 37% wszystkich swoich transakcji realizują za pomocą gotówki.

– Sugeruje to negatywny wpływ ograniczeń w dostępie do sieci terminali płatniczych na możliwość swobodnego wyboru metody przez konsumenta. Rzeczywiście, w przypadku aż ośmiu (na 19 badanych) branż większość respondentów skarżyła się na niewielką dostępność sieci akceptacji płatności bezgotówkowych. Problem ten dotyczy w szczególności sektora usług oraz transportu – komentuje prof. Michał Polasik.

Przedsiębiorcy polubili płatności bezgotówkowe

Badania pokazują, że w Polsce aż 81% osób posiadających terminal płatniczy uważa, że możliwość płatności kartą i telefonem wpływa pozytywnie na ich biznes. Wśród zalet przedsiębiorcy wskazują przede wszystkim bezpieczeństwo, brak problemu z wydawaniem reszty, sprawniejszą obsługę klientów oraz większą kontrolę nad utargiem. Płatności zbliżeniowe niwelują poza tym ryzyko pomyłki przy płaceniu i wydawaniu reszty. Ponad 95% uczestników Programu Polska Bezgotówkowa poleca innym przedsiębiorcom korzystanie z terminali płatniczych.

 

Udostępnij artykuł: