Raport Specjalny. Polska Bezgotówkowa: Polska Bezgotówkowa to inicjatywa wyjątkowa w skali świata

BANK 2019/08

Bartosz Ciołkowski, Mastercard
Fot. Mastercard

W Mastercard wspieramy różne formy rozwoju rynku bezgotówkowego w Polsce. Od początku zatem z dużym entuzjazmem zaangażowaliśmy się w budowę koncepcji działania i powstanie Fundacji Polska Bezgotówkowa – czyli projektu, który okazał się przełomowy do rozwoju sieci akceptacji w naszym kraju – zauważa Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe, przewodniczący Rady Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Oprócz wydatnego wsparcia finansowego, współudziału w tworzenie Fundacji i jej obecnym funkcjonowaniu, wkład Mastercard w realizację głównego jej celu ma również wymiar innowacyjny. Angażujemy się bowiem w projekty, które docelowo mają obniżyć koszty akceptacji płatności bezgotówkowych, zwiększyć ich dostępność, bezpieczeństwo i wygodę. M.in. wspólnie z eService i przy wsparciu Fundacji Polska Bezgotówkowa przeprowadziliśmy testy pilotażowe rozwiązania LitePOS, które realizuje ideę „terminala w telefonie”. Dzięki uproszczeniu infrastruktury do przyjmowania płatności kartą przedsiębiorcy mogą ograniczyć koszty, co powinno dodatkowo przyspieszyć rozwój sieci akceptacji. Wyniki badania opinii konsumentów i przedsiębiorców na temat LitePOS-a wskazują, że są oni zainteresowani korzystaniem z niego, dzięki czemu „terminal w telefonie” ma szansę znaleźć szerokie zastosowanie.

Poligon doświadczalny

Polska Bezgotówkowa to inicjatywa wyjątkowa w skali świata, w którą zaangażowały się także banki i agenci rozliczeniowi, przy wsparciu strony rządowej. Jest to tym cenniejsze porozumienie, że przynosi korzyści dla całej polskiej gospodarki. W skali globalnej jesteśmy niejako poligonem doświadczalnym, ale po ponad 1,5 roku działalności wskaźniki przyrostu terminali POS w Polsce mówią same za siebie – podobnie jak to, że chęć wdrożenia podobnego projektu wyraziły już inne kraje z naszego regionu, m.in. Czechy czy Bułgaria. Cieszymy się, że możemy się z nimi dzielić swoimi doświadczeniami.

Najważniejsza wygoda

Dzisiaj wszystkie nowe terminale płatnicze są wyposażone w technologię zbliżeniową i jesteśmy jednym z pierwszych rynków w Europie, który może pochwalić się 100-procentową infrastrukturą zbliżeniową. Dzięki działaniom Fundacji wzrasta zatem potencjał do rozwoju innych form płatności, jak np. płatności mobilnych. Co jednak najbardziej istotne, konsumenci w Polsce otrzymują większy wybór, mogąc płacić w najbardziej wygodny dla siebie sposób.

 

Udostępnij artykuł: