Raport specjalny – „Ranking największych banków w Polsce”: Świat Finansów XXI wieku – nowy początek?

BANK 2018/06

Cyfrowe innowacje stworzyły nowe usługi, nowe sposoby płacenia, zarządzania pieniędzmi i komunikowania się z klientami. Jest to prawdziwa rewolucja, która wprowadziła wiele nowych wyzwań dla instytucji finansowych, ale przyniosła także wiele ekscytujących możliwości.

Anna Worwa, Mirosław Kulpa
IDEMIA

Dzisiejsza generacja cyfrowego młodego pokolenia w większości oczekuje, że ich bankowość będzie jak wszystko inne w ich życiu – natychmiastowa, bezproblemowa i bez wysiłku. Chce mieć możliwość płacenia rachunków podczas jazdy metrem lub w drodze do pracy, zapłacenia za drinka na koncercie bez szukania portfela lub podpisania umowy pożyczki z kanapy w domu. Tymczasem na drugim końcu spektrum znajdują się tradycyjni klienci. Większość z nich nadal woli pójść do lokalnego oddziału banku, aby złożyć depozyt i podpisać dokumenty, lub po prostu chcą zachować tę bezpośrednią relację z doradcą w celu uzyskania bardziej wyrafinowanych usług. Od instytucji finansowych zależy utrzymanie ciągłości między domenami tradycyjnymi i cyfrowymi oraz zapewnienie tego samego poziomu usług we wszystkich kanałach.

Wszyscy ci klienci mogą korzystać z procesów cyfrowych czy to w oddziale banku, w internecie, przez telefon, kuriera lub przez osobisty kontakt z pracownikami banku działającymi w terenie. Potrzeby i oczekiwania tych różnych typów klientów mogą się różnić, jednak ich główne obawy są takie same: bezpieczeństwo i niezawodność. Z kolei czynnikiem, który wpływa na wybór kanału dostępu jest łatwość użytkowania. Niezależnie od formy kontaktu z bankiem – w oddziale, przez aplikację w telefonie, za pomocą urządzenia typu opaska na rękę, zegarek lub karta bankowa – klienci muszą mieć zapewniony najwyższy możliwy poziom bezpieczeństwa oraz wygodę użytkowania dla wszystkich rodzajów transakcji.

Dziś można zamówić Ubera, zarezerwować apartament wakacyjny przez Airbnb, zapłacić czynsz i kupić filiżankę kawy – wszystko to bez korzystania z karty bankowej, lub po prostu nie zdając sobie z tego sprawy. Liczne podmioty (producenci urządzeń, fintechy, sprzedawcy detaliczni) integrują środki płatnicze z własnymi aplikacjami, narażając banki na ryzyko utraty kontaktu z klientami. Nazywamy to „disintermediation” i jest to prawdopodobnie jedno z największych wyzwań stojących przed instytucjami finansowymi w naszych czasach. Dlaczego?

Ponieważ technologia umożliwiła płacenie za pośrednictwem kanałów innych niż karta płatnicza danej instytucji finansowej. Na koniec dnia, po dokonaniu wielu zakupów za pośrednictwem różnych aplikacji, użytkownicy zawsze wracają do tego samego miejsca, aby zweryfikować swoje saldo i wydatki: do swojego banku – jedynego bezpiecznego repozytorium finansowego, któremu mogą powierzyć swoje aktywa.

W IDEMIA jesteśmy przekonani, że zaufanie klienta jest nadal jednym z najsilniejszych i najcenniejszych atutów, jakie mają dziś instytucje finansowe – a banki muszą zrobić wszystko, aby to zaufanie utrzymać.

Aby pomóc instytucjom finansowym w kształtowaniu przyszłej bankowości, proponujemy rozwiązania, które pomagają w budowaniu świata mobilnego i cyfrowego, przy jednoczesnym utrzymaniu zaufania. Wykorzystując na przykład dane biometryczne, możemy zapewnić użytkownikowi wysoki komfort użytkowania i elastyczność przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa w sklepie, w oddziale, przez internet i przez telefon. Wygoda i płynność są niczym, jeśli nie towarzyszy im święty spokój.

W IDEMIA niestrudzenie wprowadzamy innowacje rozwiązania, które szybko spełniają potrzeby użytkowników wobec zmieniającego się krajobrazu branży usług finansowych. Jako wiodący gracz w branży płatności, oferujemy instytucjom finansowym kompletne i innowacyjne portfolio rozwiązań – od klasycznej technologii kart EMV do nowatorskich rozwiązań płatności mobilnych, usług cyfrowych oraz innowacyjne metody zapewnienia bezpieczeństwa płatności online.

Udostępnij artykuł: