Raport Specjalny | Transformacja Cyfrowa w Banku | Zawód z przyszłością

BANK 2020/05

W skład branży teleinformatycznej, określanej też angielskim akronimem ICT (Information and Communication Technologies), wchodzą zarówno firmy zajmujące się tworzeniem oprogramowania, produkcją gier wideo, jak i podmioty z obszaru usług internetowych i komunikacyjnych czy prac badawczo-rozwojowych dotyczących sprzętu i usług cyfrowych. To duża, niezwykle zróżnicowana i nie mniej prężnie rozwijająca się część gospodarki.

Fot. deagreez/stock.adobe.com

W skład branży teleinformatycznej, określanej też angielskim akronimem ICT (Information and Communication Technologies), wchodzą zarówno firmy zajmujące się tworzeniem oprogramowania, produkcją gier wideo, jak i podmioty z obszaru usług internetowych i komunikacyjnych czy prac badawczo-rozwojowych dotyczących sprzętu i usług cyfrowych. To duża, niezwykle zróżnicowana i nie mniej prężnie rozwijająca się część gospodarki.

Teleinformatyka stała się codziennością. Coraz większa grupa otaczających nas przedmiotów zawiera moduły elektroniczne, pracujemy przy komputerach, a dane, które tworzymy, są opracowywane przez systemy analityczne. IT już dziś dominuje w wielu dziedzinach życia, a wykorzystanie technologii znacząco wzrośnie po uruchomieniu sieci 5G. Żeby jednak systemy teleinformatyczne działały prawidłowo, niezbędne są sztaby wysoko wykwalifikowanych fachowców – informatyków, takich jak programiści, inżynierowie, projektanci czy serwisanci. Członkowie tej grupy zawodowej mają świadomość, że należą do „najcenniejszych” pracowników, szczególnie poszukiwanych także i w branży bankowej.

Na fali wznoszącej

Znaczenie sektora teleinformatycznego rośnie także i w Polsce. Rządowy dokument „Perspektywy rozwoju polskiej branży ICT do roku 2025” wskazuje na olbrzymi potencjał wzrostowy branży. Zgodnie z analizami tam zamieszczonymi, ponad 50% startupów powstaje właśnie w tym sektorze. Dane przytoczone przez International Data Corporation potwierdzają, iż wydatki na ICT na polskim rynku w 2019 r. sięgnęły prawie 20,5 mld USD (blisko 80 mld zł). Wynik ten plasuje nasz kraj na drugim miejscu w Europie Środkowo-Wschodniej, zaraz po Rosji, która desygnowała na ten cel 47 mld USD. Dla wielu międzynarodowych przedsiębiorstw ICT, Polska jest obecnie najważniejszym miejscem do prowadzenia projektów badawczo-rozwojowych. Liderami produkcji branży teleinformatycznej w Europie wciąż jednak pozostają takie kraje, jak Francja czy Niemcy.

Tak dynamiczny wzrost branży ICT generuje rosnące zapotrzebowanie na specjalistów. Z danych Eurostatu wynika, że aż 46% firm w Polsce ma problemy z rekrutacją w tym obszarze. W niektórych krajach Unii Europejskiej jest jeszcze gorzej. W czołówce państw z największym problemem w tym zakresie są Rumunia (90% firm), Czechy (80%), Austria (74%), Szwecja (72%) i Niemcy (69%). Eksperci Personnel Service podkreślają jednak, że w Polsce problem będzie się pogłębiał. Zgodnie z rządowymi prognozami, w branży teleinformatycznej w 2026 r. ma być zatrudnionych ok. 550 tys. osób. Dla porównania, w 2014 r. było to ok. 315 tys. osób.

Znalezienie nowego pracownika w IT staje się coraz droższe. Według najnowszego raportu „No Fluff Jobs” na samą rekrutację przedsiębiorstwa wydają nawet 60 tys. zł rocznie. Blisko 40% badanych podmiotów wskazuje, że budżety przeznaczane na poszukiwania nowych specjalistów rosną. Przyczynami takiego stanu rzeczy są niedobory pracowników oraz wysokie wymagania finansowe.

Z przeprowadzonej ankiety wynika, że nawet 38% firm przeznacza na rekrutacje od 2 do 20 tys. zł. Budżety 16% badanych firm przekroczyły próg 60 tys. zł. Badani wskazali też na rosnące potrzeby inwestowania w nowe metody prowadzenia dział...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: