Raport specjalny – Zarządzanie wierzytelnościami w banku: Upadłość konsumencka nie jest dobrodziejstwem dla dłużnika

BANK 2018/02

Z mec. Jerzym Bańką, wiceprezesem Związku Banków Polskich, rozmawiał Karol Jerzy Mórawski.

Z końcem grudnia 2014 r. weszły w życie znowelizowane zasady ogłaszania upadłości konsumenckiej. Jak dziś, z perspektywy trzech lat obowiązywania tych regulacji, możemy ocenić trafność rozwiązań przyjętych wówczas przez ustawodawcę?

– Związek Banków Polskich wskazywał na dysfunkcyjność obowiązujących do roku 2014 przepisów regulujących ogłaszanie upadłości konsumenckiej. Prawo to było co do zasady martwe, bowiem skutecznie blokowało możliwość restrukturyzacji zadłużenia osób fizycznych, również w niezawinionych przypadkach losowych. Pod tym względem kierunek zmian był niewątpliwie słuszny. Poważnym niedopatrzeniem było natomiast nieuwzględnienie w nowym stanie prawnym możliwości zawarcia ugody pomiędzy dłużnikiem a wierzycielami już po wszczęciu postępowania upadłościowego.

Już ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI