Rewolucja millennialsów

BANK 2016/12

Lodówka może jeszcze nie zamówi za nas steków i piwa na kolację, ale już wkrótce zapłacimy za, nie robiąc „selfie” naszym telefonem. To nie fantastyka naukowa, ale nadchodząca przyszłość. Sądząc po tym, jak błyskawicznie Polacy przyswajają nowinki technologiczne, można się spodziewać, że nad Wisłą takie atrakcje pojawią się szybciej niż gdziekolwiek indziej.

Lodówka może jeszcze nie zamówi za nas steków i piwa na kolację, ale już wkrótce zapłacimy za, nie robiąc „selfie” naszym telefonem. To nie fantastyka naukowa, ale nadchodząca przyszłość. Sądząc po tym, jak błyskawicznie Polacy przyswajają nowinki technologiczne, można się spodziewać, że nad Wisłą takie atrakcje pojawią się szybciej niż gdziekolwiek indziej.

Ewa Kadys

Płatności zbliżeniowe to już nie nowość, lecz standard. Globalna Visa w swoim „Digital Payments Study 2016” podaje, że w 2016 r. aż 81% badanych posłużyło się kartą zbliżeniową (rok wcześniej – 65 %). W ciągu mijającego roku liczba konsumentów regularnie korzystających przy dokonywaniu płatności z urządzeń mobilnych wręcz się potroiła. Obecnie dotyczy to 54%, a rok wcześniej było to 18%. Bankowość mobilna szturmem zdobywa przychylność także seniorów. Choć millenialsi nadal są najliczniejszą grupą, to najszybszy wzrost (33%) notowany jest właśnie wśród osób w wieku 55–64 lata. Dla grupy w wieku 18–34 lata tempo wzrostu wynosi 24%. W Polsce liczba starszych użytkowników płatności mobilnych wzrosła o 11%. Obecnie używa jej ponad połowa (55%), rok wcześniej korzystało z niej 44% badanych.

– Popularyzacja kart zbliżeniowych pozwoliła polskim konsumentom, niezależnie od wieku, oswoić się z płatnościami elektronicznymi. Niemal powszechne posługiwanie się kartami zbliżeniowymi pomaga wszystkim stopniowo przechodzić na nowsze metody płatności, w tym bankowość mobilną – mówi Jakub Kiwior, dyrektor ds. rozwoju biznesu i marketingu w regionie Europy Środkowo–Wschodniej Visa Europe.

Autorzy badania „Digital Payments Study 2016” wskazują, że w skali całej Europy użytkownicy kart zbliżeniowych są bardziej otwarci na nowe metody płatności niż osoby, które nie posługują się plastikowym pieniądzem. Visa zauważa, że użytkownicy kart zbliżeniowych są bardziej zainteresowani wykorzystaniem urządzenia mobilnego do płatności w sklepie (52% użytkowników kart zbliżeniowych wobec 3% osób ich nieużywających), zakupów poprzez aplikację detalisty (49% wobec 31%) lub płacenia za posiłki (50% wobec 30%).

Przyszłość już nadeszła

Badanie Visy „Digital Payments Study 2016” obejmujące ponad 36 tys. internautów w 19 krajach europejskich pokazuje, jak gwałtownie w ostatnich 12 miesiącach wzrosło korzystanie z cyfrowych płatności. Rok temu 38% badanych stwierdziło, że nigdy nie posługiwali się urządzeniem mobilnym przy płaceniu i nie mają takich planów. Obecnie takich osób jest już tylko 12%.

Użytkownicy płatności mobilnych deklarują, że równie chętnie posługują się urządzeniami mobilnymi przy codziennych płatnościach, jak i przy zakupach na wyższe kwoty. W Polsce ponad 45% z nich za pomocą urządzenia mobilnego płaci za towary i usługi o dużej wartości, np. wyjazdy wakacyjne czy artykuły elektroniczne. Wielu w ten sposób reguluje stałe płatności, np. za domowe rachunki (60%), kupuje bilety autobusowe i kolejowe (48%).

Z danych Mastercard wynika, że obecnie 26% Polaków deklaruje, że używa urządzeń mobilnych do płacenia zdalnie za usługi, za zakupy w sklepie bądź też online za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji zakupowej.

– Nasze dane potwierdzają, że przyszłość płatności elektronicznych już nadeszła, a konsumenci, zarówno w Polsce, jak i w całej Europie, coraz chętniej korzystają z nowych metod. Uważamy, że smartfony i tzw. urządzenia ubieralne (ang. Wearables – opaski, smartwatche etc.) zapoczątkowały szerszy trend, w którym miliony urządzeń z dostępem do internetu pozwolą na łatwe i bezpieczne zintegrowanie codziennych płatności z niemal każdą technologią – uważa Jakub Kiwior.

– Widzimy początek nowej ery płatności za pomocą urządzeń ubieralnych, takich jak zegarki i opaski czy ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: