RM Auctions Londyn 2014: rekordy znad Tamizy

Finanse i gospodarka

To już siódmy rok jak kanadyjski RM Auctions organizuje w Battersea Park w Londynie aukcję motoryzacyjną. Tegorocznymi gwiazdami imprezy były samochody wyścigowe z ubiegłego wieku: Ferrari 250 GT Berlinetta Competizione z 1956 roku oraz Shelby 289 Competition Cobra. Ten pierwszy znalazł nowego nabywcę za 4 875 000 funtów, a Cobra osiągnęła cenę 1 176 000 funtów - wynika z raportu Lion’s Banku.

To już siódmy rok jak kanadyjski RM Auctions organizuje w Battersea Park w Londynie aukcję motoryzacyjną. Tegorocznymi gwiazdami imprezy były samochody wyścigowe z ubiegłego wieku: Ferrari 250 GT Berlinetta Competizione z 1956 roku oraz Shelby 289 Competition Cobra. Ten pierwszy znalazł nowego nabywcę za 4 875 000 funtów, a Cobra osiągnęła cenę 1 176 000 funtów - wynika z raportu Lion’s Banku.

Tegoroczna aukcja RM Automobiles of London odbyła się w poniedziałek 8 września, jak zwykle w pawilonach Battersea Evolution. Zaprezentowano na niej 80 samochodów - całkowity przychód dla RM Auctions to 21 811 945 funtów, a sprzedało się 86,3 proc. wszystkich wystawionych eksponatów na czterech kołach. Była to ostatnia w tym roku europejska aukcja kanadyjskiej firmy aukcyjnej.

Ferrari na topie

Najdroższym samochodem sprzedanym podczas Automobiles of London było Ferrari 250 GT Berlinetta Competizione. Nie jest to zaskoczenie - ten samochód miał być gwiazdą imprezy. Nie tylko pokazywano go w mediach, choćby w programach kanału DRIVE, gdzie jeździł nią znany dziennikarz motoryzacyjny Chris Harris, ale też Ferrai było najbardziej wartościowym samochodem spośród wystawionych na licytację. 250 GT Berlinetta Competizione o numerze seryjnym 0563GT jest ósmym z zaledwie dziewięciu wyprodukowanych egzemplarzy tego samochodu. Model ten zyskał przydomek "Tour de France", bowiem to podczas tej prestiżowej francuskiej imprezy osiągał najlepsze wyniki, w tym zgarnął kilka wygranych. Egzemplarz 0563GT mógł się poszczycić zaledwie piątym miejscem na tej Tour de France, jednak w wielu innych rajdach otwartych dla samochodów typu GT osiągnął podium na przełomie 1956 i 1957 roku. Niebieski kolor auta, wzbogacony o trzy paski na karoserii odwzorowujące francuską flagę oraz certyfikat Ferrari Classiche, potwierdzający oryginalność podzespołów auta, były dodatkowymi elementami zwiększającymi wartość tego egzemplarza. W rezultacie 0563GT, wyceniony przez dom aukcyjny na 4 500 000 funtów, osiągnął cenę 4 875 000 funtów. Jest to 22 proc. całego przychodu z aukcji.

Na drugim miejscu pod względem osiągniętej w Londynie ceny uplasowało się kolejne Ferrari, model 275 GTB, obchodzące w tym roku swoje 50 urodziny. Egzemplarz o numerze seryjnym 08199 zaoferowany na aukcji należy do serii bardzo poszukiwanych 275 GTB wyposażonych w lekką karoserię z aluminium: na 970 wyprodukowanych egzemplarzy, "GTB Alloy" było 60 sztuk. Ten model osiągnął cenę 1 960 000 funtów.

Choć auta z fabryki z Maranello, powstałe w latach 60-tych, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, bardzo dobre wyniki osiągnęły też nowsze modele. Ferrari 328 GTS znalazło nabywcę za 156 800 funtów, podczas gdy RM Auctions wycenił ten egzemplarz na 65-95 tysięcy funtów. Jest to popularny model z lat 80, wyprodukowany w 6068 egzemplarzach, który jeszcze niedawna można było nabyć za 30 do 40 tysięcy euro. W przypadku egzemplarza oferowanego przez RM o cenie zdecydował bardzo niski przebieg, który wynosił zaledwie 200 km.

Podobnie wysokie ceny osiągnęły ikony lat 80 i 90, czyli Ferrari Testarossa oraz 512TR. Ten pierwszy sprzedał się za 103 000 funtów, co stanowi dwukrotność jego wartość rynkowej. W przypadku tego modelu duże znaczenie miał kolor samochodu, nietypowy i rzadki Rosso Metallizzato. Następca Testarossy, czyli Ferrari 512TR z niskim przebiegiem 9000 kilometrów osiągnął cenę 145 600 funtów. Podobnie interesujący wynik osiągnęło inne Ferrari z lat 90, czyli czteromiejscowe 456 GT. Tutaj niski przebieg siedmiu tysięcy kilometrów również grał bardzo ważną rolę w aukcji, jednak nawet pomimo tego osiągnięta na aukcji cena 78 400 funtów stanowi duże zaskoczenie, bo model ten do tej pory nie należał do poszukiwanych wśród kolekcjonerów. Całkiem możliwe, że londyńska aukcja pokazała, iż trend dla tego modelu się odmienia i rok 2015 może być dla Ferrari 456 GT przełomowy.

140922.auto.02.550
Ferrrari 275 GTB Alloy - źródło: RM Auctions
140922.auto.03.550
Ferrari 456 GT - źródło: RM Auctions

Wyścigowy rodowód atrakcyjną inwestycją

Trzecim samochodem pod względem osiągniętej na aukcji w Londynie ceny jest Shelby Competition Cobra 289 z 1964 roku o numerze seryjnym CSX 2430. Jest to samochód zbudowany przez firmę Shelby z myślą o wyścigach samochodów turystycznych. W 1964 i 1965 roku kierujący tym egzemplarzem regularnie stawali na podium każdego wyścigu, w którym to auto brało udział, w tym Tourist Trophy i Governor’s Trophy w Nassau. O jakości wystawionego na aukcji egzemplarza świadczył fakt, iż był on eksponatem muzealnym przez 25 lat w muzeum jego producenta, Shelby American Collection. Competition Cobra zostało sprzedane za 1 176 000 funtów. Rekordową wartość na aukcji osiągnął też inny samochód o wyścigowych korzeniach, Peugeot 205 T16. Jest to cywilna wersja rajdowego auta z napędem na obie osie, wyprodukowana tylko w 200 egzemplarzach z myślą o homologacji do rajdowych mistrzostw świata. Egzemplarz wystawiony przez RM Auctions powstał jako 117-ty. Podobnie jak w przypadku Ferrari, samochód ten miał minimalny przebieg - tylko 1700 kilometrów. To prawdopodobnie ten czynnik sprawił, iż został on wylicytowany za rekordowe 156 800 funtów. Rynkowa wartość egzemplarzy w dobrym stanie to obecnie 110 000 euro. Innym ciekawym cywilnym samochodem, inspirowanym modelem wyścigowym, jest sprzedane za 64 400 funtów Porsche 911 RS America. Jak widać, do niedawna zapomniane, najtańsze Porsche serii RS, obecnie wzbudza duże zainteresowanie kolekcjonerów.

140922.auto.04.550
Shelby Competition Cobra - źródło: RM Auctions
140922.auto.05.550
Porsche 964 RS America - źródło: RM Auctions

Top 5 sprzedanych samochodów w Londynie:

  1. 1956 Ferrari 250 GT Berlinetta Competizione “Tour de France", 4 872 000 funtów
  2. 1966 Ferrari 275 GTB Alloy, 1 960 000 funtów
  3. 1964 Shelby 289 Competition Cobra, 1 176 000 funtów
  4. 2003 Ferrari Enzo, 952 000 funtów
  5. 1989 Ferrari F40, 761 600 funtów

Michał Wróbel
Lion’s Bank

Pierwsze zdjęcie - Ferrari 250 Tour De France, źródło: RM Auctions

Niniejszy dokument jest jedynie materiałem informacyjnym do użytku odbiorcy i stanowi wyraz osobistych poglądów jego autora. Niniejsza informacja nie ma na celu nakłonienia Klienta do inwestycji w konkretne aktywa i nie stanowi oferty w rozumieniu przepisu art. 66 Kodeksu cywilnego. Nie powinna być ona w szczególności rozumiana jako forma świadczenia usług doradztwa inwestycyjnego, w szczególności jako rekomendacja inwestycyjna, ani jako inna podstawa do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Skorzystanie z niniejszego materiału jako podstawy bądź przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje, a autorzy opracowania nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne.

Idea Bank S.A. Oddział Lion's Bank w Warszawie z siedzibą w Warszawie

 

Udostępnij artykuł: