RODO – pierwsze kary w UE, czy jest się czego bać?

Firma / Gospodarka

Kobieta naciskająca przycisk z napisem RODO
Fot. stock.adobe.com/rzoze19

W Europie zapadły już pierwsze kary za naruszenie prywatności po wejściu w życie rozporządzenia RODO. Firmy mogą zabezpieczać się przy wysokimi wydatkami spowodowanymi sankcjami, kupując ubezpieczenia cyber, które przewidują ochronę dla pokrycia szeregu kosztów

#JakubPłócienniczak, #WillisTowersWatson: Zmiana przepisów w zakresie #RODO, szczególnie możliwość nakładania kar i grzywien administracyjnych, bardzo zwiększyła zainteresowanie ubezpieczeniami #cyber #Uniqa @UODOgov_pl@ PIU_org_pl

– Funkcjonowanie RODO wpłynęło na inne postrzeganie zagrożeń cybernetycznych i potencjalną odpowiedzialność za naruszenie prywatności – podkreśla Anna Pluta, lider praktyki ryzyka cybernetyczne, Marsh Polska. Ma to konsekwencje.

– Zmiana przepisów w zakresie RODO, szczególnie możliwość nakładania kar i grzywien administracyjnych, bardzo zwiększyła zainteresowanie ubezpieczeniami cyber – mówi Jakub Płócienniczak, senior broker, ekspert w zakresie cyber w Willis Towers Watson.

W oczekiwaniu na szkody

Znajduje to odzwierciedlenie zarówno w liczbie pytań o polisy, jak i pojawianiu się na polskim rynku wciąż nowych graczy oferujących tego rodzaju ochronę, ale z wydawaniem pieniędzy na niezbyt tanie ubezpieczenia przedsiębiorcy się wstrzymują.

– Popularność tych polis ponownie wzrośnie w momencie, kiedy dojdzie do znaczących szkód, z którymi będą musieli sobie oni poradzić – uważa Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych.

Londyn pomoże, póki może

Z drugiej strony ubezpieczenie cyber jest na naszym rynku rozwiązaniem stosunkowo nowym, a polscy ubezpieczyciele są na etapie budowy portfela. Skutkuje to tym, że uzyskanie oferty dla małych i średnich przedsiębiorstw nie jest problematyczne, trudniej mają natomiast duże firmy. W przypadku podmiotów z niektórych branż, np. telekomunikacyjnej, energetycznej czy przedsiębiorstw zarządzających infrastrukturą krytyczną, uzyskanie oferty z rynku lokalnego jest utrudnione. Wtedy z pomocą przychodzi rynek londyński.

Nie tylko zyski, także wydatki

Sprzedaż polis to tylko jeden z aspektów RODO. Towarzystwa  muszą dostosować się do nowych przepisów. Jak przyznaje Paweł Dygas, dyrektor Departamentu Zarządzania Ryzykiem w Uniqa, ubezpieczyciele ponieśli dodatkowe koszty, głównie w w obszarze IT i dostosowania systemów.

Przed większymi wyzwaniami stanęli multiagenci, którzy z założenia współpracują z dużą liczbą ubezpieczycieli i dla każdego z nich muszą wypełniać obowiązki wynikające z RODO.

– Aż 79 proc. współpracujących  agentów stwierdziło, że nowe przepisy utrudniły prowadzenie bieżącej działalności. Obszarem, w którym RODO spowodowało najwięcej zamieszania i utrudnień jest pozyskiwanie nowych klientów. Wskazało na to aż 63 proc. respondentów – podaje Piotr Bartos, country manager w Insly,  firmie, która sprawdziła, jak pośrednicy ubezpieczeniowi radzą sobie po RODO.

Udostępnij artykuł: