Rosną wpływy z AC, bo mamy więcej nowych samochodów

Finanse osobiste / Firma

Ubezpieczyciele coraz więcej wypłacają z polis autocasco. W pierwszej połowie tego roku suma wypłaconych przez towarzystwa odszkodowań z tych polis wyniosła 2,42 mld zł, podczas gdy rok wcześniej było to 2,22 mld zł. Ubezpieczyciele zlikwidowali w ciągu pół roku 382 tys. szkód z AC

Zaledwie co trzeci kierowca kupuje polisę autocasco i częściej są to właściciele nowych aut #AC #Compensa @PIU_org_pl

Więcej nowych aut

Rosnące wypłaty wiążą się z coraz wyższymi składkami. Średnia składka na polisę autocasco w pierwszym półroczu 2018 roku wynosiła 1225,7 zł, o 4,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Łącznie składki wyniosły 4,21 mld złotych, czyli o 10 proc. więcej niż w roku poprzednim, kiedy to towarzystwa zebrały 3,83 mld zł składki.

Jesteśmy coraz bogatsi i jeździmy coraz droższymi autami

– Przyczyn wzrostu składki w AC należy w pierwszej kolejności upatrywać we wzroście sprzedaży nowych samochodów, który obserwujemy na rynku od 2014 roku – tłumaczy Damian Andruszkiewicz, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Indywidualnego w Compensie.

Najszybciej sprzedaż rosła w 2017 roku i ten trend jest widoczny także teraz. Wzrost stawek taryf ubezpieczeniowych był natomiast obserwowany od połowy 2016 do końca 2017 roku. Kumulacja tych czynników spowodowała przyrost składki AC w 2017 roku. Raczej nie będzie teraz skokowych wzrostów cen. Wciąż jednak rośnie sprzedaż samochodów, a zatem w perspektywie kilku następnych lat będziemy obserwować przyrost składki za AC.

– Jeśli chodzi o komunikację jako całość, ceny się raczej stabilizują – mówi Marcin Tarczyński, menedżer ds. komunikacji i analiz w Polskiej Izbie Ubezpieczeń.

Większość kierowców bez AC

Zaledwie co trzeci kierowca kupuje polisę autocasco i częściej są to właściciele nowych aut, gdyż dla nich zakup polisy AC jest bardziej opłacalny i więcej mają do stracenia w razie kradzieży czy stłuczki.

– Nie ma natomiast bezpośredniej korelacji pomiędzy wzrostem zbieranej na rynku składki a wzrostem popularności ubezpieczeń czy zmienionym podejściem kierowców do AC – zauważa Damian Andruszkiewicz.

Tym bardziej, że według instytutu Samar niemal 75 proc.  nowych aut kupują firmy, a pozostałe 25 proc. klienci indywidualni

Udostępnij artykuł: