Rozmowa z dr Sławomirem Czopurem o modelach funkcjonowania Centrów Usług Wspólnych w spółdzielczych grupach bankowych na terenie Europy

Aktualności / Multimedia

170523_FTBS_Slawomir_Czopur_Modele_Centrum_600x

Dr Sławomir Czopur – Prezes Zarządu Spółdzielni Systemu Ochrony Zrzeszenia BPS

dr Sławomir Czopur: Centrum Usług Wspólnych jest postrzegane jako realizacje w jednym miejscu, czy przenoszenie na poziom podmiotów specjalnie do tego powołanych, czy też zrzeszeń, czynności, które są powtarzalne, wykonywane w jednakowy sposób, określony we wszystkich bankach w zrzeszeniu. Nie mówimy tu o outsourcingu, bo to jest przenoszenie usług poza grupę. Chodzi o wspólne wykonywanie wewnątrz grupy  – wyzwalamy w ten sposób banki od czynności powtarzalnych, które w grupie są jednakowe.

Na konferencji postawiłem przewrotne pytanie: Czy Centra Usług Wspólnych to przyszłość do której zmierzamy, czy teraźniejszość, w której funkcjonujemy? Według mnie jest dużo czynności, procesów, które już w tej chwili wykonujemy jako procesy jednolite, choćby rozliczenia kartowe – w obydwu zrzeszeniach jest to wykonywane na poziomie centralnym. Rozliczenia krajowe, operacje zagraniczne, skarbcowe, rozliczenia gotówkowe, zasilenia – to jest robione wspólnie, zatem zalążki Centrum Usług Wspólnych już mamy. Teraz kwesia rozwijania ich o następne procesy, które możemy centralizować. W ten sposób wyzwolimy od nadmiaru kosztów, które w zrzeszeniach ponosimy, ale to, co jest moim marzeniem, wizją przyszłości – odwrócimy niekorzystny trend, iż coraz więkcej zasobów, nie tylko intelektualnych, ale też finansowych kierujemy na rozwój czynności back office, coraz mniej czasu poświęcając na obsługę klienta, właściwy rozwój biznesu. To, co przynosi nam nie tylko korzyści finansowe, ale do czego banki zostały powołane.

Centrum Usług Wspólnych to czynności, które już są w zrzeszenaich realizowane. Są realizowane w sposób na tyle oczywisty, że nie dostrzegamy, że to już jest właśnie Centrum Usług Wspólnych. Kwestią jest dobieranie następnych procesów, które możemy zrobić wspólnie ku korzyściom całej grupy.

Bezpieczeństwo grupowe, zwłaszcza w obszarze rozwoju technologicznego – nie możemy uciec od nowinek technologicznych, ale też rozwoju cyfryzacji, który wielkimi krokami wchodzi do bankowości. Można powiedzieć, że w tej chwili bankowość zamienia się z tradycyjnej na funkcjonującą w obszarze cyberprzestrzeni. To jest obszar, który musimy robić wspólnie, aby zabezpieczyć usługi, które świadczymy dla naszych klientów w obszarze elektronizacji. Tu jest najwikęsze pole do tego, aby wspólnie, zapewniając bezpieczeństwo usług, wiele zaoszczędzić i dorównać wymogom, które rynek przed nami stawia.

Relacja wideo dostępna na kanale youtube

aleBank.pl