Rynek finansowy: Edukacja finansowa to podstawa

BANK 2015/04

Po raz kolejny przedstawiciele branży finansowej spotkali się w ramach Forum Edukacji Finansowej, organizowanego przez Związek Banków Polskich oraz Polską Izbę Ubezpieczeń. W tym roku zbiegło się to z ogólnoeuropejską inicjatywą środowiska bankowego European Money Week 2015.

Po raz kolejny przedstawiciele branży finansowej spotkali się w ramach Forum Edukacji Finansowej, organizowanego przez Związek Banków Polskich oraz Polską Izbę Ubezpieczeń. W tym roku zbiegło się to z ogólnoeuropejską inicjatywą środowiska bankowego European Money Week 2015.

Grzegorz Sławiński

European Money Week 2015 organizowany jest przez Europejską Federację Bankową wraz z ponad dwudziestoma krajowymi stowarzyszeniami bankowymi. Inicjatywa ta ma na celu podniesienie poziomu edukacji finansowej. Ogólnoeuropejska akcja odbywała się w tym roku po raz pierwszy w historii.

– Po roku 2008 w branży finansowej wiele się zmieniło. Stworzono wiele nowych regulacji, ale oprócz tego pojawiło się poczucie braku świadomości finansowej w społeczeństwie – mówił podczas otwarcia Forum dr Mieczysław Groszek, wiceprezes Związku Banków Polskich. – I nie chodzi bynajmniej o osoby zarządzające bankami, ale o tych, którzy na co dzień korzystają z usług finansowych. Ich mikrodecyzje, dotyczące codziennych wydatków i prowadzenia gospodarstw domowych, mają ogromny wpływ na kształt całego naszego rynku finansowego.

I taka właśnie inicjatywa – finansowa edukacja społeczna – pojawiła się na liście priorytetów Europejskiej Federacji Bankowej.

– Oczywiście nie możemy powiedzieć, że wagę edukacji finansowej odkrywamy dzięki European Money Week 2015, ponieważ byłoby to bardzo krzywdzące dla wielu osób i instytucji w Polsce – dodał prezes Mieczysław Groszek. – Wiele fundacji i dużych banków, działających w naszym kraju, już dawno jako cel postawiło sobie wspieranie edukacji finansowej. Narodowy Bank Polski inwestuje wiele środków i prowadzi bardzo dużo programów edukacyjnych. Również Związek Banków Polskich poświęca edukacji wiele wysiłków, szczególnie ważna w tym aspekcie jest współpraca z Warszawskim Instytutem Bankowości.

– Od paru lat widzimy, że regulacje krajowe i europejskie coraz więcej miejsca poświęcają ochronie konsumentów, ale przecież każda ochrona powinna zaczynać się od edukacji – tłumaczył Marek Kurowski, przedstawiciel drugiego z organizatorów spotkania, Polskiej Izby Ubezpieczeń. – Ale nie możemy mnożyć obowiązków i regulacji bez podstawowej praktycznej wiedzy konsumentów, dotyczącej pieniądza, produktów, oszczędzania, a także umów cywilno-prawnych.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: