Rynek Finansowy: Ewolucyjne podejście do rynku

BANK 2017/12

Z Markiem Paradowskim, członkiem rady nadzorczej eService, rozmawiają Przemysław Barbrich i Jan Osiecki.

Z Markiem Paradowskim, członkiem rady nadzorczej eService, rozmawiają Przemysław Barbrich i Jan Osiecki.

Pamięta pan rok 2000?

– Tak, pracowałem wówczas dla Banku PKO BP S.A., to były dopiero początki w dziedzinie mojego działania, czyli kart płatniczych.

W jaki sposób płacił pan wtedy za zakupy?

– W większości wypadków płatności były dokonywane gotówką, bo na rynku znajdowała się naprawdę symboliczna liczba terminali. Ludzie nie byli wówczas przyzwyczajeni do tego, żeby płacić kartami.

Minęło od tego czasu 17 lat, dziś pewnie już w każdym sklepie płaci pan kartami?

– Staram się płacić w każdym punkcie kartą płatniczą, choć, jak wiedzą to wszyscy zainteresowani tematem, nadal nie jest to takie proste…

Czy dzięki powstaniu fundacji „Polska Bezgotówkowa”, problem płatności bezgotówkowych w Polsce rozwiąże się raz na zawsze? Założyciele fundacji zapowiadają, że chcą wyposażyć w POS-y tysiące nowych placówek handlowo-usługowych, urzędów i instytucji.

– Przez ostatnie lata próbowaliśmy różnych sposobów, żeby doprowadzić do przyśpieszenia rozwoju tego rynku. Przypomnę projekt „Kartą Visa zapłacisz wszędzie”, który miał swoje sukcesy. Była również akcja „Innovation for Poland” Mastercarda i ona także spowodowała pewien rozwój rynku. Natomiast z fundacją „Polska Bezgotówkowa” wiążę szczególne nadzieje ze względu na to, że ten projekt zyskał poparcie wszystkich interesariuszy na rynku, łącznie z rządem. Władze państwa obiecały bardzo konkretne wsparcie w postaci szczególnych zachęt dla przedsiębiorców i obligatoryjnego akceptowania kart płatniczych w administracji.

Nastąpi wreszcie rewolucja w dziedzinie płatności bezgotówkowych i za kilka lat gotówka zniknie z obiegu, jak to ma miejsce na przykład w północnych krajach Europy?

– Wszystko zależy od odbioru społecznego tego programu, wydaje mi się, że ten projekt jest jednak nie rewolucyjnym, a ewolucyjnym podejściem do rynku. Bardzo konkretnym, zdynamizowanym, ale jednak ewolucyjnym. Na pewno znajdzie się grupa przedsiębiorców, albo różnych interesariuszy, którzy uznają to za rewolucję na rynku, natomiast ja jestem daleki od takiego przekonania. Uważam, że mimo wszystko jest to kolejny wysiłek wszystkich zainteresowanych stron, który ma szanse zakoń...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: