Rynek finansowy: Firma samoorganizująca się

BANK 2018/03

Kontynuujemy druk cyklu wykładów profesora Andrzeja Blikle, matematyka, przedsiębiorcy, znawcy nowoczesnego zarządzania. Dzisiaj o zarządzaniu firmą.

Rynek finansowy

Kontynuujemy druk cyklu wykładów profesora Andrzeja Blikle, matematyka, przedsiębiorcy, znawcy nowoczesnego zarządzania. Dzisiaj o zarządzaniu firmą.

W poprzednim odcinku mówiliśmy o umiejętności słuchania, bez której nie ma porozumiewania się i porozumienia. Ta zaś wymaga spełnienia warunku uważności. Niezbędnej również w relacjach między pracownikami i generalnie ludźmi w ogóle. Pomówmy dziś o jeszcze jednym warunku niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania firmy i podejmowania decyzji.

Istnieje metoda układania firmowych relacji zwana demokracją partnerską. W samym tym określeniu zawiera się pewna sprzeczność: demokracja to rządy większości, a zatem partnerstwo ma tu wymiar ograniczony. Bo przecież decyzje podejmuje większość. I tu pojawia się problem: być może decyzje podejmuje większość, ale wiedzę i kompetencje ma mniejszość, a czasami dosłownie kilka osób, czy wręcz jedna. Na drugim, przeciwnym biegunie, znajdują się różne formy dyktatury, a pomiędzy nimi pomysły na kolektywne zarządzanie, przechodzące w formy mniej lub bardziej autorytarne.

Nie wchodząc w głębsze rozważania filozoficzne, żadne z tych pomysłów nie mogą być receptą na zarządzanie firmą. Pomysł na demokrację większościową i pomysł na dyktaturę, jako metody zarządzania firmą prowadzą donikąd. Wróćmy zatem do pomysłu demokracji partycypacyjnej. W rzeczywistości przedsiębiorstwa wygląda to tak: jeśli ktoś ma pomysł oczywisty, że np. trzeba posprzątać, albo naprawić maszynę, to reszta po prostu, bez większych dyskusji przyjmuje rozwiązanie. Nieco bardziej ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: