Rynek finansowy: Płatność w walucie karty

BANK 2016/09

Technologia DCC to rozwiązanie dla podróżujących - korzystne finansowo, ale nadal mało popularne.

Technologia DCC to rozwiązanie dla podróżujących - korzystne finansowo, ale nadal mało popularne.

Adam Żółw

Do Polski przyjeżdża coraz więcej zagranicznych turystów. Obcokrajowy chętnie robią u nas zakupy i korzystają z krajowych usług. Według danych GUS w ub. r. w polskich turystycznych obiektach noclegowych turystom z zagranicy udzielono 13,8 mln noclegów - to 5,9% więcej niż w roku 2014. Znaczna część (67%) ubiegłorocznych przyjazdów cudzoziemców do Polski była powiązana z zakupami. W sumie goście wydali w naszym kraju ok. 37,7 mld zł - to o 6,4% więcej niż w roku poprzednim. Średnie wydatki cudzoziemca w Polsce to 480 zł (dane za IV kw. 2015 r.). Jednakże, żeby klient z zagranicy zechciał zostawić pieniądze w sklepie, hotelu, stacji benzynowej czy restauracji, warto zapewnić mu komfort płatności. Wśród cudzoziemców odwiedzających nasz kraj najwięcej jest Europejczyków, a ci chętnie płacą bezgotówkowo.

- Z naszych obserwacji wynika, że goście z zagranicy lubią płacić we własnej walucie. Warto im dać tę możliwość, uruchamiając w terminalu bezpłatną usługę DCC - przekonuje Olga Małecka, Marketing Manager First Data, właściciela marki Polcard.

W macierzystej walucie

Dynamic Currency Conversion (DCC), czyli dynamiczna wymiana walut, umożliwia posiadaczom zagranicznych kart płatność w ich macierzystej walucie. Usługa ta jest powszechnie stosowana na całym świecie. Doskonale znają ją turyści z zagranicy, dlatego to oni sami często inicjują tego typu transakcje. Punkty usługowo-handlowe ze względu na DCC zyskują nowych, zagranicznych klientów i poprawiają tym samym swój wizerunek. Z DCC wiąże się również korzyść dla posiadacza karty, ponieważ zna on ostateczną kwotę, jaką zostanie obciążony jego rachunek oraz nie ponosi dodatkowych kosztów za przeliczenie transakcji i użycie karty. Najtrafniej DCC opisuje fakt, że klient płaci za rachunek w swojej walucie z taką łatwością, jakby opłacał go w swoim kraju

- Usługa DCC to w dużym skrócie przeliczanie walut w czasie rzeczywistym podczas płacenia kartą za zakupy. Polega na tym, że posiadacz karty płatniczej prowadzonej w innej walucie niż waluta transakcji ma wybór: może zapłacić w walucie karty lub walucie transakcji. Dla przykładu - jeśli podczas podróży do Hiszpanii płacimy za zakupy w sklepie oferującym usługę DCC kartą prowadzoną w złotówkach, widzimy na terminalu kwotę w euro oraz jej równowartość w polskich złotych. Decyzja, w jakiej walucie ma być rozliczona transakcja należy do konsumenta. Może on wybrać kwotę w walucie lokalnej (np. euro) lub w złotówkach - wówczas już płacąc, wiem, jaka kwota znajdzie się na wyciągu z karty po jego powrocie do kraju. Wiele osób ceni tę usługę za tę właśnie pewność - wyjaśnia Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale MasterCard Europe. - DCC bazuje na funkcjonującej infrastrukturze terminali płatniczych i jest w pełni zautomatyzowana. System sam rozpoznaje kartę i daje wybór waluty transakcji. Podobnie rzecz ma się w przypadku pobierania gotówki z bankomatów - dodaje.

Można uznać, że technologia DCC jest usługą o charakterze globalnym, która sprzyja widocznemu trendowi odejścia od gotówki. Ludzie coraz częściej podróżują po świecie i można przypuszczać, że w związku z tym z roku na rok z DCC zacznie korzystać coraz więcej konsumentów. Dawniej, gdy gotówka była głównym środkiem płatniczym, przed zagranicznymi wycieczkami korzystano z kantorów, które już nie są jedynym, a co więcej, są zdecydowanie mniej korzystnym rozwiązaniem. Ponadto bezgotówkowe płatności ograniczają prawdopodobieństwo kradzieży lub zgubienia pieniędzy

- Usługę DCC wprowadziliśmy kilka lat temu jako naturalną odpowiedź na pilną potrzebę rynku. Od początku obserwujemy jej rosnącą popularność, a najbardziej dynamiczne wzrosty notujemy w sezonach turystycznych. W ubiegłe wakacje zanotowaliśmy 11% więcej transakcji DCC niż rok wcześniej. To usługa, która daje zdecydowane korzyści zarówno sprzedawcom, którzy mogą dzięki niej efektywnie zwiększyć przychody, jak i zagranicznym klientom, ceniącym wygodę i przejrzystość takiej płatności. Liczba aktywacji usługi DCC wzrosła o 28% w ubiegłym roku i o 20% w tym roku - wylicza Olga Małecka.

KORZYŚCI Z DCC

Co dzięki DCC zyskuje klient?

  • Może płacić tak, jak to robi na co dzień w swoim kraju: tą samą kartą i walutą.
  • Nie traci czasu na szukanie kantoru, by wymienić pieniądze.
  • Już w chwili płatności dokładnie wie, jaką kwotą zostanie obciążony jego rachunek. Wyciąg z konta bankowego nie będzie więc dla niego zaskoczeniem.
  • Nie ponosi żadnych dodatkowych opłat za usługę.

Co zyskuje sprzedawca?

  • Dodatkowy przychód z prowizji za transakcje z wykorzystaniem DCC.
  • Więcej klientów z zagranicy - usługa jest popularna wśród turystów w Europie i na całym świecie.
  • Proste, szybkie i bezpłatne narzędzie, które pomaga budować nowoczesny wizerunek firmy.

Źródło: First Datarozwiązaniem

Wielowymiarowe korzyści

Na technologii DCC zyskują konsumenci i właściciele punktów usługowo-handlowych. Ci pierwsi unikają podwójnego przewalutowania przez wystawcę karty oraz organizacje płatnicze, a akceptanci korzystają z tego, że od każdej transakcji z użyciem DCC pomniejszana jest opłata prowizyjna.

- Technologia DCC jest stosunkowo nową usługą w Polsce i w związku z tym sprzedawcy nie do końca są świadomi korzyści z nią związanych. Ogromne znaczenie ma też bariera językowa, ponieważ sprzedawcy często nie są w stanie wytłumaczyć konsumentowi mechanizmu działania tej usługi. Prowadzimy szkolenia, które mają na celu zwiększenie świadomości, że z technologii DCC mogą czerpać korzyści zarówno właściciele punktów usługowo-handlowych, jak i ich klienci - podkreśla Janusz Diemko, prezes zarządu, Polskie ePłatności.

 
Udostępnij artykuł: