Rynek finansowy: Pożyczkobiorcy chcą się uczyć

BANK 2015/09

Edukacja finansowa nie jest najmocniejszą stroną Polaków - potwierdza to wiele krajowych i międzynarodowych badań. Instytucje państwowe i samorządowe starają się poprawić tę sytuację, ale tylko w zakresie niezbędnego minimum. Na szczęście coraz częściej pojawiają się inicjatywy niezależnych firm z sektora finansowego, których celem jest poprawa tego stanu rzeczy. Wynika to z prostej logiki - dla pożyczkodawców wyedukowany klient jest znacznie bezpieczniejszy, bo przez swoją niefrasobliwość nie narobi kłopotów sobie, swojej rodzinie, a także firmie pożyczkowej.

Edukacja finansowa nie jest najmocniejszą stroną Polaków - potwierdza to wiele krajowych i międzynarodowych badań. Instytucje państwowe i samorządowe starają się poprawić tę sytuację, ale tylko w zakresie niezbędnego minimum. Na szczęście coraz częściej pojawiają się inicjatywy niezależnych firm z sektora finansowego, których celem jest poprawa tego stanu rzeczy. Wynika to z prostej logiki - dla pożyczkodawców wyedukowany klient jest znacznie bezpieczniejszy, bo przez swoją niefrasobliwość nie narobi kłopotów sobie, swojej rodzinie, a także firmie pożyczkowej.

Sławomir Dolecki

Jedną z ciekawszych inicjatyw w ostatnim czasie było uruchomienie przez firmę pożyczkową Wonga programu edukacji finansowej i cyfrowej "Kapitalni.org".- Dostrzegamy problemy konsumentów na rynku pożyczek - przekredytowanie, stosowanie niewłaściwych produktów pożyczkowych czy nieznajomość zasad bezpieczeństwa on-line. Wynikają one ze złych decyzji, a te z niewiedzy - mówi Marcin Borowiecki, dyrektor zarządzający Wonga w Polsce. - Naszym zdaniem regulacje ustawowe i nadzór nie wystarczą, aby zapewnić konsumentom poczucie bezpieczeństwa na pozabankowym rynku pożyczkowym. Efektywna edukacja, będąca częścią naszego produktu, jest koniecznym uzupełnieniem rozwiązań proponowanych przez regulatora. Jeszcze przed wakacjami firma przedstawiła autorski model efektywnej edukacji finansowej i cyfrowej, będącej - co ciekawe - integralną częścią produktu finansowego. Pod nazwą "Kapitalni.org" połączono edukację finansową skierowaną na realną i mierzalną zmianę nawyków, algorytm dopasowujący kurs do indywidualnego profilu konsumenta oraz system korzyści (niższe ceny pożyczek) motywujący do odpowiedzialnych zachowań finansowych i przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sieci.

Program skierowany jest do wszystkich zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy w zakresie bezpiecznego pożyczania pieniędzy za pośrednictwem internetu. To cenna inicjatywa, biorąc pod uwagę, że według raportu Gemius z ubiegłego roku, popularność pożyczek internetowych rośnie w tempie około 30 proc. rocznie i już co dziesiąty Polak wykazuje zainteresowanie pożyczką zaciągniętą w sieci. A ponieważ pożyczka przez internet to całkowicie zdalna forma pożyczania pieniędzy, praktycznie bez bezpośredniego kontaktu pomiędzy pożyczkobiorcą a pożyczkodawcą, obie strony powinny zachować jeszcze większą czujność i ostrożność.

Stworzony przez Wonga program obejmuje trzy obszary tematyczne: pożyczanie, oszczędzanie i bezpieczeństwo w sieci. Jednak prawdziwą korzyść z nowej inicjatywy będą mieli klienci firmy, bowiem dzięki multimedialnym kursom edukacyjnym oraz testom sprawdzającym zdobytą wiedzę będą zwiększać swoją wiarygodność kredytową, a następnie - spłacając terminowo zobowiązanie - budować pozytywną historię kredytową w BIK. Poza tym, dzięki kolejnym, indywidualnie rekomendowanym kursom, klienci mogą awansować w ramach czterech segmentów stworzonych przez firmę, z których najwyższy oferuje najniższe ceny finansowania - nawet do 42 proc. zniżek dla pożyczki na 60 dni

- Historycznie między bankową a pozabankową branżą pożyczkową istniał mur, który sprawiał, że duża część klientów pozabankowych miała ograniczony dostęp do produktów finansowych. Wchodząc na polski rynek w 2013 r., znieśliśmy częściowo tę barierę, rozpoczynając, jako pierwsza pozabankowa firma pożyczkowa, bezpośrednią współpracę z BIK. Dzisiaj stawiamy kolejny krok. Dostarczając klientom wiedzę finansową, stajemy się, jako firma, pomostem między światem banków a firm pożyczkowych - podsumowuje Marcin Borowiecki. - Społeczna odpowiedzialność biznesu powinna polegać na prowadzeniu firmy tak, aby jednocześnie zarabiała i przynosiła pożytek, rozwiązując ważne dla społeczności jej klientów problemy. My poprzez wprowadzenie edukacji, jako części sprzedawanego produktu, chcemy minimalizować ryzyko kredytowe i zwiększać włączenie finansowe konsumentów. Edukowanie stało się częścią naszej strategii biznesowej

Program edukacji finansowej i cyfrowej "Kapitalni.org" obejmie, do 2017 r., pół miliona zarejestrowanych użytkowników wonga.com w Polsce.

Partnerami merytorycznymi serwisu kapitalni.org są: niebezpiecznik.pl, Fundacja Bezpieczniej w Sieci, Krajowy Rejestr Długów oraz FairPay. Partnerem honorowym serwisu jest Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych.

BADANIA WIEDZY KLIENTÓW FIRMY

Dom Badawczy Maison, na zlecenie firmy Wonga, przygotował raport dotyczący obecnego stanu wiedzy i postaw wobec oszczędzania, pożyczania i bezpieczeństwa on-line wśród jej klientów w Polsce. Badania pokazują, że osoby, które mają wiedzę praktyczną z zakresu finansów, potrafią oszczędzać i planować domowy budżet, mają wyższą ocenę punktową w Biurze Informacji Kredytowej i prawdopodobieństwo spłaty pożyczki. Z kolei w zakresie kompetencji cyfrowych klienci subiektywnie oceniający swoją wiedzę o bezpiecznym korzystaniu z sieci jako wysoką, podejmowali rozsądne decyzje przy korzystaniu z aplikacji on-line. Przez najbliższe miesiące zespół badaczy będzie mierzył, w jaki sposób zaangażowanie w program przekłada się na skłonność do oszczędzania, decyzje przy braniu pożyczek, ocenę punktową w BIK czy terminowe spłacanie zobowiązań.

CZY EDUKACJA FINANSOWA JEST POTRZEBNA?

22 proc. Polaków nie posiada dostępu do podstawowych usług finansowych, co plasuje Polskę w grupie krajów o najwyższym poziomie wykluczenia finansowego w Unii Europejskiej (obok Bułgarii, Rumunii i Węgier)*. Około 30 proc. Polaków nie posiada dostępu do podstawowych produktów bankowych. Jednocześnie - jak wynika z badań OECD/INFE - Polska ma jeden z najniższych poziomów wiedzy finansowej wśród 14 badanych krajów, m.in. Republiki Czeskiej, Węgier, Niemiec i Estonii. * Źródło: IBnGR, "Rola edukacji finansowej w ograniczaniu wykluczenia finansowego", Gdańsk 2014, za Eurobarometr

KAPITALNI.ORG W STATYSTYCE

W ciągu pierwszego miesiąca funkcjonowania portalu Kapitalni.org ponad 1750 internautów zdecydowało się wziąć udział w kursie multimedialnym, podejść do testów i zaliczyć je, uzyskując średni wynik na poziomie 94 proc. poprawnych odpowiedzi. Ponad 1250 osób z tego grona, dzięki dobrym wynikom w testach i spłaconej wcześniej pożyczce, zapewniło sobie awans do wyższego segmentu i dostęp do tańszego finansowania. W tym czasie liczba wyświetleń edukacyjnych filmów o oszczędzaniu, pożyczaniu i bezpieczeństwie w internecie przekroczyła 10 tys. Kursy edukacyjne w ramach Kapitalni.org notują ponad 350 odsłon dziennie, a do testów podchodzi i zalicza je każdego dnia 50 użytkowników. Statystyki z pierwszych 30 dni:

  • Liczba użytkowników, którzy ukończyli testy - 1644
  • Średnia zdawalność testów - 94 proc.
  • Liczba nowych awansów klientów
  • Zdane testy + spłacona pożyczka - 1063
  • Liczba wyświetleń edukacyjnych wideolekcji - 12.279

Pięć najpopularniejszych wideolekcji:

  • Jak skutecznie zarządzać budżetem domowym - 5570
  • Jak zaoszczędzić pierwszą złotówkę - 1806
  • Jak zarządzać budżetem domowym w praktyce - 1295
  • Na co zwracać uwagę przy pożyczaniu - 1124
  • Bezpieczeństwo Twoich danych przy braniu pożyczki on-line - 882

 

Udostpnij artyku: