Rynek finansowy: Przyszłość bankowości oddziałowej

BANK 2017/11

Banki wiele swej dotychczasowej aktywności biznesowej przeniosły z oddziałów do kanałów zdalnych. Jednak klienci nadal chcą korzystać z ich usług. Dlatego dziś definiuje się na nowo rolę typowego bankowego oddziału. Może dobrym rozwiązaniem będzie ich rewitalizacja? Jak wpłynie to na rozwój przyszłych usług bankowych?

Banki wiele swej dotychczasowej aktywności biznesowej przeniosły z oddziałów do kanałów zdalnych. Jednak klienci nadal chcą korzystać z ich usług. Dlatego dziś definiuje się na nowo rolę typowego bankowego oddziału. Może dobrym rozwiązaniem będzie ich rewitalizacja? Jak wpłynie to na rozwój przyszłych usług bankowych?

Bohdan Szafrański
Stanisław Brzeg-Wieluński

W tym roku uczestnicy Asseco Banking Forum dyskutowali o przyszłości bankowości oddziałowej. Już dziś powstają placówki typu smart, w których można skorzystać z dostępu do internetu, napić się darmowej kawy lub popracować z obsługą multimedialną. Udostępniają je już od jakiegoś czasu np. Citi Handlowy S.A., Idea Bank S.A, a ostatnio BGŻ BNP Paribas S.A.

Witając uczestników, Adam Góral, prezes zarządu Asseco Poland S.A., przypominał, że rok temu w trakcie poprzedniej edycji forum obawialiśmy się zagrożeń dla banków ze strony firm fintech. Dziś zastanawiamy się nad tym, jaka będzie przyszłość oddziałów banków? Czy na pewno znikną z naszych miast?

Na te pytania próbował znaleźć odpowiedź Tomasz Buczak, Product Portfolio Manager w Asseco Poland S.A., we wprowadzeniu do panelu dyskusyjnego. Według statystyk Banku Światowego liczba oddziałów banków na 100 tys. mieszkańców w krajach UE zmniejszyła się z 35 w roku 2009 do około 27 na koniec 2015 r. W tym samym czasie liczba oddziałów w naszym kraju rosła do 2012 r., osiągając liczbę 34 na 100 tys. mieszkańców i od tego czasu spada – na koniec 2015 r. było ich 31. Według Tomasza Buczka, powodem zmniejszenia się liczby oddziałów wcale nie musi być migracja klientów do bankowości internetowej. W latach 2012–2016 obserwowaliśmy zjawisko konsolidacji sektora bankowego w krajach unijnych. W tym czasie liczba banków w UE zmniejszyła się o 16%, a w Polsce nawet o 24%. Jednak takiego poziomu spadku nie notuje się w liczbie nadal czynnych placówek. Dziś zresztą oddział banku może być zorganizowany nawet w pociągu. Jak wynika z wielu badań, wcale nie jest tak, że młodsi klienci nie chcą i nie korzystają z oddziałów. Jeśli nawet większość kontaktów z bankiem (średnio 17 razy w miesiącu) odbywa się zdalnie, to sama świadomość, że w razie takiej potrzeby można udać się do placówki, jest dla wielu klientów nadal ważna. Czasem staje się ona dla klienta „ostatnią deską ratunku”, jeśli nie ma pewności czy nie popełnił jakiegoś błędu, korzystając z systemu mobilnego, lub potrzebna jest mu porada.

Trudno się nie zgodzić z głównym przesłaniem tegorocznego Asseco Banking Forum – banki czekają nieuchronne zmiany w organiza­cji oddziałów, ale to tylko jeden z wielu czysto technologicznych elementów w przemodelowaniu ich funkcjonowania na globalnym rynku finansowym.

Jeśli oddział to jaki?

W dyskusji panelowej „Rewitalizować czy zamykać oddziały banków?” udział wzięli: Jaromir Frankowicz – członek zarządu Idea Banku S.A., Piotr Gawron – prezes zarządu Dragon Services, Leszek Niemycki – wiceprezes zarządu Deutsche Banku Polska S.A., Zbigniew Pomianek – wiceprezes zarządu Asseco Poland S.A., Feliks Szyszkowiak – wiceprezes zarządu Banku Zachodniego WBK S.A. oraz Marek Tomczuk – wiceprezes zarządu Banku Pekao S.A.

Debatę prowadził dziennikarz ekonomiczny Robert Stanilewicz. Rozpoczynając dyskusję, stwierdził, że bank to poważna instytucja, co również może być powodem potrzeby posiadania fizycznej reprezentacji. Nadal 90% produktów bankowych jest sprzedawanych w oddziale, choć uczestnicy dyskusji byli zdania, że wzrasta liczba transakcji wykonywanych zdalnie. Jaromir Frankowicz przekonywał, że oddziały ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: