Rynek pracy: Polscy specjaliści o relacjach z szefami
Rynek pracy
Relacje z szefami stanowią jeden z czynników, które silnie wpływają na nasze zadowolenie z codziennej pracy. Znany stereotyp mówi, że Polacy lubią narzekać na przełożonych. A jednak - badania Pracuj.pl pokazują, że specjaliści są zazwyczaj zadowoleni z relacji z szefami. I choć przełożonym do ideału wciąż jeszcze trochę brakuje – coraz częściej budują oni partnerskie relacje z podwładnymi.

Relacje z szefami stanowią jeden z czynników, które silnie wpływają na nasze zadowolenie z codziennej pracy. Znany stereotyp mówi, że Polacy lubią narzekać na przełożonych. A jednak - badania Pracuj.pl pokazują, że specjaliści są zazwyczaj zadowoleni z relacji z szefami. I choć przełożonym do ideału wciąż jeszcze trochę brakuje – coraz częściej budują oni partnerskie relacje z podwładnymi.
Wysokość pensji – to najważniejszy czynnik decydujący o wyborze pracy przez polskich specjalistów, przepytanych przez Pracuj.pl w ramach badania „Specjaliści 2018”. Bardzo duży wpływ na decyzje zawodowe mają też kwestie „miękkie”, m.in. dobra atmosfera w zespole, poczucie bycia docenionym i jasna ścieżka rozwoju. O ile na wysokość wynagrodzenia menedżerowie nie zawsze mają wpływ, o tyle to właśnie oni w największym stopniu kreują poczucie własnej wartości podwładnych i jakość relacji w zespołach.- Wysoki poziom zarobków od dłuższego czasu pozostaje na szczycie piramidy potrzeb pracowników, ale to nie ona utrzymuje największe talenty na dłużej. Spośród osób badanych przez Pracuj.pl w raporcie „Specjaliści 2018”, które nie chcą zmieniać swojej pracy, 60% jako powód wskazywało sympatię do firmy i przełożonych, a 53% dobrą atmosferę w zespole. A to właśnie te aspekty życia firmy kreują szefowie poprzez swoje działania. Przełożeni powinni swoimi działaniami potwierdzać najważniejsze wyróżniki firmy, które decydują o jej wyborze przez kandydatów do pracy - mówi Konstancja Zyzik, ekspert Pracuj.pl, Talent Acquisition & Employer Branding Manager.Jak w rzeczywistości wygląda portret szefów tworzony przez specjalistów, wyłaniający się z badań i analiz? Wbrew stereotypom, polski przełożony w ich oczach nie jest pozbawiony wad, ale daleko mu do przerysowanego Szefa znanego z ostatnich kampanii Pracuj.pl.Szef nie taki straszny
Według raportu „Pensja, zadania, szef”, już pod koniec 2017 roku aż 93% specjalistów twierdziło, że dobrze dogaduje się ze swoimi przełożonymi. 8 na 10 uważało, że ma z ich strony wsparcie w realizacji codziennych obowiązków. Co więcej, aż 9 na 10 badanych czuło się swobodnie w towarzystwie swoich szefów. Bezpośrednie stosunki częściej deklarują osoby, które zarabiają więcej. Można przypuszczać, że zajmują one wyższe stanowiska albo mają dłuższe doświadczenie, co pozwala na większą swobodę w kontaktach z przełożonymi.- Polacy coraz częściej postrzegają swoje relacje z przełożonymi pozytywnie. Coraz bardziej dojrzałe podejście szefów do budowy relacji z pracownikami w Polsce to wynik zarówno trendów napływających z zagranicy, jak i rosnącej świadomości znaczenia marki pracodawcy w firmach. Widać to zwłaszcza w branżach z tzw. rynkiem pracownika, w których rosnący nacisk kładzie się na rozwój menedżerów w obszarach kompetencji miękkich, tworzone są wewnętrzne polityki rozwoju pracowników. Mądry szef wie dziś, że dobre relacje z zespołem i obustronna komunikacja pozytywnie wpływają na atmosferę, która jest kluczowa, aby przywiązać specjalistę do firmy - tłumaczy Łukasz Marciniak, ekspert Pracuj.pl, Dyrektor Rozwoju Sprzedaży w Grupie Pracuj.
Żółta lampka dla szefa
Pozytywne postawy specjalistów wobec szefów nie oznaczają jednak, że nie planują oni zmian na drodze zawodowej. 6 na 10 specjalistów badanych przez Pracuj.pl jesienią 2018 roku wskazywało, że chce szukać nowej pracy. Ich postawy kształtowane są jednak przez wzrost ambicji. Byliby oni skłonni zmienić firmę i przełożonych, jeśli w nowym miejscu mieliby zapewnione nie tylko lepsze zarobki, ale także możliwości rozwoju zawodowego.Jak podkreślają eksperci Pracuj.pl, kwestie związane z rozwojem zawodowym mogą skutecznie zachęcać pracownika do przeniesienia się w nowe miejsce – mimo dobrych relacji interpersonalnych w obecnej pracy. Dlatego szefowie powinni zwracać szczególną uwagę na te czynniki.
Razem w górę
Poczucie wartości jest istotne dla pracowników na całym świecie. Według globalnego raportu firmy O.C. Tanner, opartego na wypowiedziach 200 000 badanych, 79% pracowników odchodzących z pracy potwierdzało, że jednym z powodów ich decyzji było poczucie bycia niedocenionym. Raport Pracuj.pl „Specjaliści 2018” wykazał, że podobne postawy przyjmuje 49% badanych specjalistów w Polsce.
Źródło: Pracuj.pl