Rynek pracy tymczasowej po zmianach prawnych. Outsourcing jedyną szansą na elastyczność?

Rynek pracy

Fot. stock.adobe.com/vectorfusionart

Praca tymczasowa ma być ograniczona czasowo już nie tylko z nazwy – zatrudnienie pracownika tymczasowego nie może trwać dłużej niż półtora roku. Dla części firm oznacza to rewolucję w polityce kadrowej. – Identyfikujemy trzy rozwiązania takiej sytuacji, ale tylko jedno pozwala na zachowanie dotychczasowej elastyczności w zatrudnieniu – wskazują eksperci Adecco Poland.

Rynek pracy tymczasowej po zmianach prawnych. Outsourcing jedyną szansą na elastyczność?

Nowe przepisy mogą okazać się kłopotliwe dla tych firm, które opierały politykę kadrową na „przerzucaniu” pracowników tymczasowych pomiędzy agencjami zatrudnienia. Takie podejście gwarantowało zachowanie jednocześnie płynności (pracownicy nie rotowali) i elastyczności (byli zatrudnieni zewnętrznie). Po zmianach, takie podejście nie będzie możliwe – po osiemnastu miesiącach zatrudnienia tymczasowego, dana osoba nie będzie już mogła pracować dla tego samego podmiotu – nawet z ramienia innej agencji zatrudnienia.

Trzy rozwiązania

– W praktyce, pracodawcy którzy korzystali z pracowników tymczasowych przez czas dłuższy niż półtora roku, mają teraz trzy wyjścia: zatrudnienie pracowników u siebie, co wiąże się z utratą elastyczności oraz zwiększeniem kosztów, wymianę kadry, co oczywiście drastycznie zmniejszy efektywność oraz zagrozi płynności funkcjonowania i outsourcing procesów biznesowych, wykraczający poza tradycyjne RPO (recruitment process outsourcing) – tłumaczy Anna Wicha, Dyrektor Generalny Adecco Poland.

W percepcji wielu osób outsourcing budzi skojarzenia z  shared service’ami, BPO i RPO. Tymczasem outsourcing się na tym nie kończy.

– Dzisiaj firma może wyoutsourcować niemal wszystko – począwszy od wyprodukowania swojego produktu, przez transport do punktów handlowych, promocję aż po sprzedaż – mówi Paweł Królikowski, Outsourcing Services Director w Adecco Poland. – Od czterech lat rozwijamy narzędzia pozwalające wspierać klienta od A do Z, tak żeby mógł skupić się wyłącznie na sednie swojego biznesu. Takie podejście dynamicznie zyskuje popularność – nie tylko z powodu efektywności, ale też wspomnianych zmian w regulacjach prawnych dotyczących pracy tymczasowej – dodaje.

Częstym problemem jest nieumiejętność odróżnienia, co core businessem jest, a co nie. Tym sednem zawsze jest pomysł na produkt czy usługę i zbudowanie wokół tego idei. Dlatego RnD czy kluczowe decyzje o kierunkach komunikacji muszą być domeną klienta. To, co firma może wyoutsourcować to produkcja, logistyka czy sprzedaż.

Outsourcing korzysta ze zmian w prawie

Wiele firm ma obawy przed „oddaniem” tak ważnych obszarów jak produkcja i sprzedaż. Jak jednak wskazują eksperci Adecco – ta niepewność w ostatnim czasie szybko ustępuje.

– Zmiana przepisów o pracy tymczasowej zmusza firmy do zainteresowania się outsourcingiem. Z naszej perspektywy – to już sukces – wskazuje Paweł Królikowski. Jako firma, która zrealizowała setki projektów outsourcingowych, mamy już doświadczenia w niemal każdej kategorii produktów. Znamy różne branże, realizowaliśmy różne projekty i poznaliśmy potrzeby odmiennych klientów. To pozwala wyjść poza schematy i usprawniać procesy dzięki wykorzystaniu bardzo szerokiego know how – dodaje ekspert.

Dla firm najważniejsza jest możliwość skupienia się w pełni na kluczowych procesach biznesowych i rozwoju. Zlecając inne działania podmiotom zewnętrznym pozostaje elastyczna, mogąc jednocześnie zarządzać skalą biznesu. Do tego dochodzi szereg oszczędności wynikających z ekonomii skali – giganci outsourcingu mają o wiele większe możliwości negocjacyjne niż firma średniej wielkości. Potencjalną korzyścią może być również wzrost efektywności wynikający z dostępu do wiedzy i świeżego spojrzenia na biznes.

Agencje zatrudnienia w nowej roli

W związku ze zmianami wymuszonymi przez nowe przepisy o pracy tymczasowej, zmienia się też model biznesowy agencji zatrudnienia, wcześniej kojarzonych z RPO i payrollem.

– Tylko w ten sposób można zwiększyć efektywność firmy i zyski agencji – to sytuacja win win. W obecnej sytuacji prawnej podejście musi się zmieniać. Nowe warunki wymuszają ewolucję nie tylko na pracodawcach, ale również na nas – podsumowuje Anna Wicha.

Źródło: The Adecco Group

Udostępnij artykuł: