Raporty: Rynek second home w Polsce – tendencje i perspektywy

FN 2009/01-03 (styczeń - marzec 2009)

Obserwowany na polskim rynku od kilku lat intensywny rozwój budownictwa mieszkaniowego przyczynił się do powstawania coraz to nowszych i ciekawszych produktów w tym sektorze. Jednym z takich rozwiązań jest segment second home, czyli tzw. drugi dom.

Obserwowany na polskim rynku od kilku lat intensywny rozwój budownictwa mieszkaniowego przyczynił się do powstawania coraz to nowszych i ciekawszych produktów w tym sektorze. Jednym z takich rozwiązań jest segment second home, czyli tzw. drugi dom.

Bogumiła Budzińska
Analityk Rynku Nieruchomości
BRE Property Partner Sp. z o.o.

Second home to koncepcja dotycząca inwestowania na rynku nieruchomości, polegająca na zakupie kolejnego mieszkania (apartamentu wakacyjnego), najczęściej z wykorzystaniem opcji timesharing. Oznacza to, że właściciel nieruchomości w dogodnych dla siebie okresach przeznacza apartament na własny użytek, a wtedy, gdy z niego nie korzysta – wynajmuje. Taki rodzaj podziału użytkowania nabytego lokalu pozwala na generowanie strumienia przychodów, którego celem jest zapewnienie dodatniej rentowności inwestycji. Dlatego koncepcja second home sprawdza się najlepiej w całorocznych obiektach hotelowych, które mają bogatą wewnętrzną infrastrukturę rekreacyjno-rehabilitacyjną.

Sama koncepcja posiadania drugiego domu na wakacje sięga w Polsce przełomu XIX i XX wieku. Najsłynniejsze miejsca, gdzie powstawały domy letniskowe, które częściowo, już w innej postaci użytkowej, przetrwały nawet do dnia dzisiejszego, to: Konstancin pod Warszawą, Jurata na Helu, Nałęczów czy Zakopane. Tradycja ta, na skutek zmian ustrojowych i politycznych, na wiele lat została porzucona. Dziś apartamenty i mieszkania w miejscowościach turystycznych stopniowo zaczynają wypierać tradycyjne domki letniskowe. Rynek ten rozwija się przede wszystkim w znanych kurortach nadmorskich i górskich oraz nieco wolniej – na Mazurach. Ponadto, charakteryzuje się on bogatym zróżnicowaniem produktów, w ramach których można wyróżnić m. in.:

  • rynek apartamentów mieszkaniowych
  • rynek apartamentów w kompleksach hotelowo-uzdrowiskowych
  • rynek aparthoteli.

Spośród wymienionych produktów ciekawym rozwiązaniem dla osób, które chcą posiadać prywatny apartament, są hotele condo, aparthotele[2]. Poprzez zakup nieruchomości w koncepcji timesharing właściciel ma bowiem możliwość spędzenia wakacji „u siebie”, a jednocześnie czarterowania posiadanego apartamentu w okresach, kiedy z niego nie korzysta. Pozwala to, z jednej strony, zaspokoić własne potrzeby związane np. z odpoczynkiem, z drugiej zaś jest źródłem przychodów.

Polski rynek apartamentów wakacyjnych znajduje się dopiero w początkowej fazie rozwoju. Już teraz jednak można wskazać kilka czynników, które w znaczący sposób będą stymulować jego wzrost.

I. Wzrost zamożności społeczeństwa i zmiana stylu życia

Czynnikiem przemawiającym za rosnącym znaczeniem rynku second home jest wzrastająca zamożność polskiego społeczeństwa. Powołując się na dane GUS można oszacować, że na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wzrosło prawie trzykrotnie. I tak w 1997 r. średnia płaca kształtowała się na poziomie nieco ponad 1 000 zł, podczas gdy w 2007 r. wartość tego wskaźnika wyniosła 2 888,20 zł, a na koniec listopada 2008 r.-3 320,90 zł. Ponadto, szacunkowe dane banków wskazują, że w Polsce jest ponad 100 tys. osób, które zarabiają miesięcznie powyżej 8 000 zł netto. Wszystko to ma bezpośrednie przełożenie na wzrost zainteresowania luksusowymi mieszkaniami w miejscowościach turystycznych. Poza tym dla wielu osób zakup wakacyjnych apartamentów staje się alternatywą dla drożejących hoteli i niewystarczającej bazy noclegowej w najbardziej atrakcyjnych kurortach. Choć swój drugi dom posiada jeszcze niezbyt duża liczba Polaków, to jednak ta sytuacja z roku na rok się zmienia. Z badań przeprowadzonych przez Ipsos na zlecenie firmy Stark Development wynika, że 78 proc. Polaków chciałoby posiadać wakacyjny dom poza miastem, a tylko 12 proc. ma taką nieruchomość.

II. Ożywienie ruchu turystycznego

Wpływ na rosnące znaczenie rynku second home ma także ożywienie ruchu turystycznego w Polsce. Według danych Instytutu Turystyki w 2007 r. nasz kraj odwiedziło prawie 15 mln turystów, natomiast do 2013 r. ta liczba ma wzrosnąć do poziomu około 17,1 mln osób. Oznacza to średnioroczną dynamikę liczby przyjazdów turystów do Polski w latach 2007-2013 ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: