Rynek ubezpieczeniowy: coraz mniej konkurencji, czy polisy podrożeją?

Z rynku

Niektórzy kierowcy skarżą się, że oferta OC i AC stała się mniej konkurencyjna. Postanowiliśmy sprawdzić, czy liderzy kontrolują coraz większą część rynku polis komunikacyjnych ‒ czytamy w informacji Ubea.pl.

Kluczyki do samochodu leżą na pieniądzach
Fot. stock.adobe.com/Tomasz

Niektórzy kierowcy skarżą się, że oferta OC i AC stała się mniej konkurencyjna. Postanowiliśmy sprawdzić, czy liderzy kontrolują coraz większą część rynku polis komunikacyjnych ‒ czytamy w informacji Ubea.pl.

W październiku 2020 r. wyjście Grupy AXA z krajowego rynku ubezpieczeniowego stało się już przesądzone. Niedawno natomiast słyszeliśmy o tym, że Polskę mogą opuścić dwa kolejne zakłady ubezpieczeń - AEGON oraz Aviva.

Takie informacje wzbudzają wątpliwości dotyczące spadku konkurencyjności oferty ubezpieczeniowej. Wspomniane obawy dotyczą między innymi rynku polis OC i AC dla kierowców. Eksperci postanowili zatem sprawdzić, czy liderzy kontrolują większą część tego rynku niż cztery lata wcześniej.

Udział rynkowy trzech liderów wynosi aż 2/3 składki

Eksperci Ubea.pl już półtora roku temu sprawdzali udział rynkowy liderów w przypisie składki brutto z komunikacyjnych polis OC i AC. Poniższa tabela przedstawia informacje na ten temat uzupełnione o wyniki z okresu styczeń ‒ wrzesień 2020 r.

Wskazują one, że względem 2016 roku oraz 2018 roku spadł udział rynkowy PZU SA. Lider krajowego rynku w 2016 r. mógł się pochwalić składkowym udziałem na poziomie 34,8%. Analogiczny wynik z okresu styczeń ‒ wrzesień 2020 r. to już tylko 30,1%.

Wspomniany spadek udziału rynkowego lidera tylko częściowo został skompensowany przez wzrost znaczenia powiązanej z PZU spółki LINK4 TU.

‒ Ten atrakcyjny cenowo zakład ubezpieczeń w 2016 r. zebrał 3,7% składki przypisanej brutto z polis OC i AC. Porównywalny wynik za I kw. ‒ III kw. 2020 r. to 4,2% ‒ komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl

Sytuacja przedstawia się ciekawie również wtedy, gdy sprawdzimy udział trzech wiodących ubezpieczycieli w łącznej składce przypisanej brutto polis komunikacyjnych. Taki udział wyglądał następująco:

2016 r. ‒ 63,5%;

2018 r. ‒ 66,1%;

I kw. ‒ III kw. 2020 r. ‒ 65,2%.

Dodatnia zmiana w perspektywie niemal czterech lat wynika z faktu, że systematycznie rosło znaczenie dwóch najważniejszych konkurentów PZU. Chodzi oczywiście o TUiR WARTA oraz STU ERGO HESTIA.

‒ Coraz mocniejsza pozycja tych firm była widoczna w przypadku rynku OC, rynku AC oraz całego rynku polis komunikacyjnych ‒ zaznacza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Czytaj także: PZU: 890 mln zł zysku netto grupy w III kw. 2020 roku, prezes: możemy myśleć o wypłacie dywidendy

Od 2016 roku wskaźnik koncentracji spadł na rynku AC

Koncentrację rynku można mierzyć nie tylko uwzględniając wyniki dotyczące wyłącznie kilku dużych ubezpieczycieli. O wiele lepszym wskaźnikiem jest tak zwany indeks Herfindahla-Hirschmana (HHI), który wykorzystuje się między innymi w prawie antymonopolowym.

‒ Wartość wspomnianego wskaźnika przekraczająca 1800 jest uznawana za sygnał świadczący o bardzo dużej koncentracji rynku i nadmiernym znaczeniu wiodących sprzedawców produktów lub usług ‒ wyjaśnia Paweł Kuczyński.

Obliczenia ekspertów Ubea.pl informują, że w 2016 r. wartości wskaźnika HHI ustalone według udziału w składce przypisanej brutto osiągnęły następujący poziom:

Wskaźnik HHI dotyczący rynku ubezpieczeń AC – 2227;

Wskaźnik HHI dotyczący rynku ubezpieczeń OC – 1571;

Wskaźnik HHI dotyczący całego rynku ubezpieczeń komunikacyjnych – 1760.

Uwagę zwraca przede wszystkim spadek wyniku dotyczącego rynku autocasco. Dane KNF potwierdzają, że na wspomnianym rynku PZU utraciło znaczącą część udziału w przypisie składki brutto

Analogiczne wyniki dla okresu styczeń ‒ wrzesień 2020 r. były następujące:

Wskaźnik HHI dotyczący rynku ubezpieczeń AC – 1838;

Wskaźnik HHI dotyczący rynku ubezpieczeń OC – 1594;

Wskaźnik HHI dotyczący całego rynku ubezpieczeń komunikacyjnych – 1654.

Czytaj także: Jak może się zmienić rynek ubezpieczeniowy, jeśli Aviva opuści Polskę?

‒ W kontekście powyższych danych, uwagę zwraca przede wszystkim spadek wyniku dotyczącego rynku autocasco. Dane KNF potwierdzają, że na wspomnianym rynku PZU utraciło znaczącą część udziału w przypisie składki brutto. Ta zmiana wpłynęła na spadek indeksu HHI dotyczącego całego rynku polis komunikacyjnych ‒ mówi Andrzej Prajsnar.

Jeżeli uwzględnimy powiązania kapitałowe pomiędzy krajowymi zakładami ubezpieczeń, to spadek wskaźnika HHI obliczonego dla całego rynku polis komunikacyjnych również będzie widoczny (2016 r. ‒ HHI równy 2015, I kw. ‒ III kw. 2020 r. ‒ HHI równy 1909).

Warto jednak pamiętać, że w takim ujęciu wskaźnik HHI obliczony dla danych dotyczących IV kw. 2020 r. prawdopodobnie wzrośnie.

‒ Trzeba bowiem pamiętać, że UNIQA znacząco zwiększyła swoje znaczenie na rynku OC i AC poprzez październikowe przejęcie spółki AXA UBEZPIECZENIA TUiR S.A. ‒ podsumowuje Paweł Kuczyński.

Czytaj także: Rynek ubezpieczeń po III kw. 2020 roku, wypłacono poszkodowanym prawie 30 mld złotych

Źródło: Ubea.pl
Udostępnij artykuł: