Sektorowa rama kwalifikacji

Edukacja / Multimedia

Krzysztof Kokot – Prezes Zarządu Warszawski Instytut Bankowości

Jeszcze kilka lat temu w ogłoszeniach, w których banki poszukiwały pracowników podkreślano umiejętność obsługi komputera. Dziś jest to oczywistość. Pracownicy banków doskonale zdają sobie sprawę z tego, że z jednej strony będą zawsze potrzebni jako doradcy klienta indywidualnego, klienta przedsiębiorcy. Z drugiej strony są takie czynności, które jeszcze do niedawna wykonywali ludzie przy ladzie bankowej, czy na zapleczu, a teraz nie będą już tego robić – zostaną zastąpieni przez technologię. To będzie też wymuszało zmianę profilu pracownika.

Bez wątpienia będzie to człowiek, który jest za pan brat z technologią cyfrową – nie znaczy to jednak, że jest wybitnym informatykiem, czy programistą, ale swobodnie i doskonale posługuje się narzędziami informatycznymi, które będą tworzyli dla niego wewnątrz banku, albo poza nim, fachowcy od technologii.

Zmieni się podejście do analizy. Analitycy, którzy potrafili brać pod uwagę wiele zmiennych i spędzać noce nad budowaniem modeli segmentacji klientów, zostaną zastąpieni przez sztuczną inteligencję, która będzie potrafiła z miliona klientów banku wyodrębnić 40 – 50 typów konsumenckich i precyzyjnie analizować ofertę. W sferze analizy danych zajdą największe zmiany i tam też zapotrzebowanie na pracowników w bankach będzie wzrastać.

Zobacz i posłuchaj rozmowy na naszym kanale aleBankTV na YouTube albo na końcu artykułu

Przede wszystkim pracujemy nad zbudowaniem sektorowej ramy kwalifikacji i nad nowymi kwalifikacjami, które będą wpisywane do systemu. Staramy się definiować je w taki sposób, aby uwzględniały wymogi nie tylko dzisiejsze, ale takie, które będą ważne za 3, 5 i 10 lat. Osoby, które będą te kwalifikacje zdobywać, będą wykształcone w sensie ogólnym, ale jednocześnie profesjonalnym. Kwalifikacje będą ukierunkowane na umiejętność praktycznego stosowania technologii w życiu banków – przede wszystkim segment kształcenia doradców finansowych. Certyfikaty, do których przygotowujemy, są uznawane powszechnie w Europie i potwierdzają niezwykle bogaty, szeroki wachlarz i pełny zakres wiedzy i umiejętności jakie są potrzebne komuś, kto ma doradzić klientowi w decyzjach na temat inwestycji i tego jak postępować z finansami.

Certyfikaty przyznawane przez zaprzyjaźnioną Fundację EFMA są uznawane w całej Europie, a przygotowuje do nich Warszawski Instytut Bankowości. Dostarczamy szkolenia w trybie e-learning – te, które są bezwzględnie wymagane przez regulatorów – szkolenie MIFID I, MIFID II, szkolenie ze spełnienia wymogów dyrektywy o dystrybucji ubezpieczeń – banki je przecież dystrybuują.

Szkolenia są już częściowo dostępne na platformie e-learningowej. To oznacza, że przeszkolenie jednego pracownika banku będzie po pierwsze tańsze niż do tej pory, po drugie będzie szybsze i sprawniejsze – nie trzeba będzie wysyłać zainteresowanych na szkolenia, opłacać noclegów, itd. Może przy tym tracić walor integracyjny, ale z drugiej strony oszczędności banku w związku z tym są potrzebne.

Udostępnij artykuł: