Serwis „Dostępny Bankomat” ma już 3 lata

Z rynku

Ponad 3 lata temu ogłoszono uruchomienie serwisu „Dostępny Bankomat”.

Grafika: Dostępny Bankomat
Źrodło: ZBP

Ponad 3 lata temu ogłoszono uruchomienie serwisu „Dostępny Bankomat”.

To bardzo ważny projekt, ponieważ:

  • przeciwdziała wykluczeniu społecznemu i cyfrowemu,
  • poszerza grupę klientów, którzy mogą korzystać z usług bankowych,
  • zachęca banki do działań, które zapewnią dostępność bankomatów osobom z niepełnosprawnościami.

Dzięki współpracy grupy roboczej ds. obsługi osób z niepełnosprawnościami przez banki przy ZBP oraz Fundacji Widzialni opracowaliśmy kompleksową bazę bankomatów. Mają one różne udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami. W ramach projektu chcemy likwidować ograniczenia i zwiększać dostępność do usług finansowych osobom z różnymi potrzebami. Baza informacji na temat bankomatów – ich lokalizacji i przystosowaniach – umożliwia osobom z niepełnosprawnościami większą aktywność i samodzielność – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes ZBP.

Udogodnienia bankomatów w bazie Dostępny Bankomat

Klienci mogą używać klawiszy numerycznych zamiast klawiszy funkcyjnych po bokach ekranu. Każdy klawisz funkcyjny ma przypisaną odpowiednią cyfrę widoczną na ekranie bankomatu.

Dzięki ułatwieniom klienci na wózkach:

− uzyskali dostęp do klawiatury, która znajduje się na właściwej dla nich wysokości,

− mogą korzystać z podjazdów.

Osoby z niepełnosprawnością wzroku mogą:

− używać klawiatury numerycznej z oznaczeniem w alfabecie Braille’a,

− wejść w tryb dla osób z niepełnosprawnością wzroku – gdy wypłacają pieniądze albo chcą zmienić PIN. Służy do tego specjalny klawisz 5. W tym trybie klient widzi m.in. czarno-białe ekrany z większym kontrastem.

Obsługę bankomatów dla osób z niepełnosprawnością wzroku wspomagają komunikaty głosowe

Klient może je usłyszeć, gdy wepnie swoje słuchawki w gniazdo słuchawkowe z przodu bankomatu. Komunikaty przekazują głosowo treści, które są widoczne na ekranie.

W bankomatach ujętych w bazie, klienci wpłacają i wypłacają pieniądze za pomocą karty zbliżeniowej lub bez użycia karty. Klienci nie potrzebują karty, gdy korzystają z BLIKA lub autoryzują transakcję kodem mobilnym banku czy telefonem z systemem NTF.

Czytaj także: Teraz słownik w języku migowym, niedługo wirtualny tłumacz w banku >>>

Obecnie w bazie serwisu „Dostępny Bankomat” znajduje się prawie 14,5 tys. bankomatów. Ich właścicielami są banki i sieci niezależne, np. Euronet i Planet Cash. To prawie 67 proc. wszystkich maszyn, które funkcjonują na polskim rynku.

W momencie uruchomienia projektu udział ten wynosił ok. 50 proc.

Dostępny bankomat
Źródło: ZBP

W czerwcu 2021 r. - w porównaniu do stycznia 2019 r. - liczba bankomatów w bazie „Dostępny Bankomat” wzrosła o 45 proc.

Informacje z serwisu wskazują, że:

− udogodnienie, które jest najczęściej stosowane w bankomatach to BLIK – ma je już prawie 90 proc. urządzeń. W stosunku do 2019 r. liczba bankomatów z tym udogodnieniem wzrosła o 76 proc.

− liczba bankomatów z trybem kontrastowym, który ułatwia pracę na ekranie osobie niedowidzącej, wzrosła w ciągu 2 lat o 258 proc.

Baza bankomatów aktualizowana jest co kwartał

Aby znaleźć odpowiedni bankomat, wystarczy wejść na stronę internetową dostepnybankomat.pl.

Dostepnybankomat.pl pomaga łatwo i szybko wyszukać urządzenie, sprawdzić dostępne usługi bankowe, a także zwiększa ich konkurencyjność.

Udostępnij artykuł: