SIX Payment Services obsłużył 1,315 miliarda transakcji kartami płatniczymi w 2014 roku

Polecamy

2015 będzie rokiem smartfonów i nowych rozwiązań płatniczych. SIX Payment Services, specjalista w dziedzinie bezgotówkowych rozwiązań płatniczych, w 2014 roku odnotował wzrost liczby transakcji online oraz stały wzrost liczby transakcji w punktach sprzedaży (POS) przy użyciu kart kredytowych i debetowych.

Płatności online oraz bezgotówkowe transakcje w sklepach tradycyjnych rozwijały się wraz z innowacjami technologicznymi. W 2014 roku mobilne portfele stały się gorącym trendem na rynku płatności. SIX Payment Services przewiduje, że w 2015 roku, wraz z uruchomieniem Apple Pay, mobilne portfele będą zyskiwać na popularności. Płatności NFC (Near Field Communication) oraz rozwiązania wielokanałowe będą skutecznie zacierać granicę między działaniami online i offline.

Liczba transakcji dokonanych za pomocą kart płatniczych stale rośnie. SIX Payment Services odnotował globalny, 10-procentowy wzrost liczby transakcji, z 1,195 miliarda w 2013 roku do 1,315 miliarda w roku 2014. Globalna wartość obsłużonych transakcji wyniosła 57,5 miliarda Euro. Prawie połowa transakcji (48%) pochodziła z działalności międzynarodowej SIX. Liczba obsługiwanych kart płatniczych w 2014 roku wzrosła o 2%, osiągając liczbę 25,7 mln.

Przygotowania do Bożego Narodzenia gwarantują wzrost sprzedaży: najwyższe dochody handlowe zanotowano 23 grudnia 2014 roku. W tym dniu SIX Payment Services obsłużył 5,6 mln transakcji o wartości 474 mln EUR. Szczyt zakupowy przypadł na wczesne godziny popołudniowe, kiedy to odnotowano rekordową liczbę 18 400 transakcji na minutę.

Rosnąca popularność transakcji kartowych w różny sposób wpływa na poszczególne sektory. Głównymi motorami wzrostu są e-commerce i alternatywne metody płatności.

Przewidujemy, że koncepcja portfeli mobilnych będzie zyskiwać na popularności w 2015 roku. Tradycyjne portfele staną się zbędne, podobnie jak wszystko, co standardowo zawierają – od kart płatniczych po karty lojalnościowe, kupony, bony, a nawet bilety. Wszystko to będzie można szybko, łatwo i bezpiecznie nabyć poprzez smartfony,” – wyjaśnia Nick Santschi, prezes SIX Payment Services. SIX pracuje obecnie nad rozwiązaniem P2P, które będzie rozwijane na rynku szwajcarskim w pierwszej połowie 2015 roku. Rozwiązanie pozwoli osobom prywatnym na efektywne i  wygodne przekazywanie pieniędzy między smartfonami. “Ta innowacyjna usługa bezpośrednio odzwierciedla naszą misję, polegającą na byciu kluczowym partnerem technologicznym dla europejskich banków i zaspokajaniu potrzeb współczesnych konsumentów” – komentuje Nick Santschi.

SIX Payment Services wskazuje na następujące trendy, które będą kształtować rynek transakcji płatniczych w 2015 roku:

Rosnąca popularność płatności zbliżeniowych NFC

Płatności zbliżeniowe przy użyciu kart bankowych dotychczas koncentrowały się na mikropłatnościach: transakcjach bezgotówkowych o niskiej wartości. Rozwiązanie to jest szybkie i praktyczne. Szczególną popularnością cieszy się w miejscach jak stadiony piłkarskie, gdzie dotychczas klienci musieli stać w długich kolejkach do kasy. W 2015 roku NFC upowszechni się na wielu rynkach. Wzrasta liczba konsumentów posiadających karty zbliżeniowe, a w sklepach jest coraz więcej terminali przyjmujących tego rodzaju płatności. W perspektywie średnioterminowej wielu klientów będzie mogło zapłacić za pomocą smartfonu z NFC. Według najnowszego badania przeprowadzonego w Niemczech przez firmę badawczą Ibi, ponad dwie trzecie niemieckich sprzedawców wierzy, że do 2030 roku smartfony zastąpią fizyczne portfele. Aby ta zmiana była możliwa, będziemy potrzebować bezpiecznych rozwiązań dla wirtualnych portfeli, pozwalających  użytkownikom łatwo i bezpiecznie przesyłać oraz pobierać dane dotyczące płatności.

Modele sprzedaży wielokanałowej (multichannel) oraz krzyżowej (cross-channel) będą przekształcać się w model zintegrowanej sprzedaży międzykanałowej (omni-channel)

Zintegrowane rozwiązania wielokanałowe i programy lojalnościowe będą kluczowymi zagadnieniami w 2015 roku. W sprzedaży wielokanałowej klienci mogą wybierać spośród wielu kanałów sprzedaży oferowanych przez jednego sprzedawcę. Oferta detaliczna stopniowo będzie przybierać model sprzedaży krzyżowej, aby finalnie stać się rozwiązaniem międzykanałowym. Sprzedaż międzykanałowa elastycznie scala wszystkie kanały płatności. Na przykład pozwala klientowi na natychmiastowy zakup produktu, wystarczy tylko zeskanować kod QR na plakacie. Dla tradycyjnych sprzedawców zmiany te oznaczają większą konkurencję ze strony innych kanałów sprzedaży, ale są również okazją do pozyskania nowych grup klientów. To niezwykle ważne aby wszystkie uruchomione kanały były obsługiwane w sposób profesjonalny, w szczególności w obszarze płatności.

Handel elektroniczny staje się coraz bardziej międzynarodowy

Geografia nie jest przeszkodą dla e-commerce, ale wahania kursów i egzotyczne waluty mogą stwarzać problemy. Tu z pomocą przychodzi dynamiczna wymiana walut. Terminal płatniczy w punkcie sprzedaży automatycznie rozpoznaje zagraniczną kartę i pozwala klientom płacić we własnej walucie. Gwarancja ceny zakupu i wyeliminowanie ryzyka kursowego, zanim transakcja zostanie wykonana, łagodzi obawy związane z międzynarodową sprzedażą online. Ta z pewnością będzie się rozwijać w 2015 roku.

Bezpieczeństwo pozostaje priorytetem w przypadku płatności elektronicznych

Bezpieczeństwo pozostaje kluczowym czynnikiem w uzyskaniu akceptacji dla procesu płatności. Tak jest w przypadku znanych procesów i nowych rozwiązań, jak mobilne portfele. Klienci muszą mieć pewność, że ich poufne dane są chronione. Sprzedawcy są zobowiązani do przestrzegania standardu PCI Data Security Standard (DSS) do przechowywania, przetwarzania i przesyłania danych kart kredytowych. Powinni pracować tylko z dostawcami usług płatniczych, którzy posiadają certyfikat PCI DSS. Inne czynniki, mające na celu poprawę bezpieczeństwa transakcji internetowych, to dodatkowa weryfikacja  transakcji przez wystawców kart kredytowych, oparte na standardzie 3D-Secure oraz hybrydowym protokole szyfrowania TLS (znanym także jako szyfrowanie SSL), które zapewniają, że dane są bezpiecznie przesyłane online.

Źródło: SIX Payment Services

Udostępnij artykuł: