Sławomir Grzelczak: Im więcej danych w systemie tym większa pewność obrotu
Tylko u nas
Wypowiedź dla aleBank.pl: Sławomir Grzelczak - Prezes Zarządu BIG InfoMonitor SA
– Z najnowszego raportu Info DÅ‚ug wynikajÄ… dwojakie wnioski. Z jednej strony mamy do czynienia z pozytywnym trendem zmniejszania siÄ™ zadÅ‚użenia w przeÅ‚ożeniu na gÅ‚owÄ™ – po raz pierwszy od ponad półtora roku Å›redni dÅ‚ug przeciÄ™tnego Polaka zmalaÅ‚ o okoÅ‚o 114 zÅ‚ do kwoty 17 400 zÅ‚. Z drugiej strony obserwujemy wzrost caÅ‚kowitej kwoty przeterminowanych zobowiÄ…zaÅ„ Polaków – wynosi ona 41,5 mld zÅ‚. SÄ… to dane kompletne z rynku bankowego oraz częściowe z rynków pozabankowych, tj. telekomunikacji, dostawców mediów różnego rodzaju, firm pożyczkowych, spółdzielni mieszkaniowych. MówiÄ…c o wzroÅ›cie ogólnej kwoty, która brzmi przytÅ‚aczajÄ…co, trzeba powiedzieć, ze wynika ona z dwóch czynników. Liczba zÅ‚ych dÅ‚ugów w bankach maleje, tzn. sektor bankowy stosuje różnego rodzaju procedury, zalecenia KNFu, wÅ‚asne procedury zabezpieczajÄ…ce i to pomaga w tym, że zÅ‚ych dÅ‚ugów w sektorze bankowym jest wyraźnie mniej. Åšledzimy to w BIKu przez indeks kondycji kredytów konsumenckich i tam widzimy, że jest coraz mniej kredytów, które przechodzÄ… ze statusu regularnego na status zagrożony. Tendencja jest bardzo korzystna dla sektora bankowego.
ZadÅ‚użenie pojawia siÄ™ wiÄ™c w sektorze pozabankowym. SkÄ…d ono wynika? Po pierwsze z tego, że sama baza BIG jest caÅ‚y czas dopeÅ‚niana przez różnego rodzaju dostawców informacji gospodarczych – to sÄ… zwykle firmy, które finansujÄ… duże grupy konsumenckie – dostawcy gazu, wody, prÄ…du, telewizji kablowej i różnych mediów. Ta baza roÅ›nie ponieważ sÄ… nowi uczestnicy, którzy ujawniajÄ… swoich dÅ‚użników. Zatem należy pamiÄ™tać, że zadÅ‚użenie roÅ›nie nie tylko dlatego, że konsumenci siÄ™ coraz bardziej zadÅ‚użajÄ…, ale dlatego, że coraz wiÄ™cej firm uczestniczy w wymianie informacji gospodarczej. To jest bardzo ważne.
Zobacz rozmowÄ™ w wersji wideo: “SÅ‚awomir Grzelczak: Im wiÄ™cej danych w systemie tym wiÄ™ksza pewność obrotu”
aleBank.pl